Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Moodle incidence on the pedagogical practices under b-learning educative modality

Abstract

Moodle platform has served as a technology to support mediation and transformation of teaching practices under B-learning Mode, thus affecting the transformation of pedagogic discourse, the construction of the role of a new tutor and the training of a Licenciado in Basic Education in the Distance Learning Faculty Studies of the Pedagogical and Technological University of Colombia. Based on this topic, this research was based on the characterization on how these practices are determined through the use of MOODLE platform and its sense in human formation through the area of humanities. The action-research and qualitative methodology were used, firstly, resignifying the technological appropriation and its formative sense by the use of info-communicational tools. After that, this research worked on understanding the educational purpose of these practices and its actions by the tutor. The results obtained, recognize the importance of understanding the purpose of pedagogical practices in the field of human science and overcoming cultural obstacles focused on enforcing disciplinary rules that blocked the development of social and individual environment in the formation of future graduates.

Keywords

moodle, pedagogical practices, distance learning.

PDF (Español)

Author Biography

Jaime Andrés Torres Ortiz

Psicólogo. Magister en Educación. Estudiante Doctorado en Ciencias de la Educación, RUDECOLOMBIA. Director Centro de Investigación y Extensión de la Facultad de Estudios a Distancia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Grupo de Investigación SIEK.


References

  1. AREA MOREIRA, M. (2000). ¿Qué aporta el Internet al cambio pedagógico en la educación superior?. Portal WEB, Tecnología educativa, nuevas tecnologías de la información y comunicación en la educación. Universidad de la Laguna. Extraído el 10 de mayo de 2010: http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/a12.pdf.
  2. BERNSTEIN, B (1981). Codes modalities and the process of cultural reproduction: A model angloamerican. Studies, Vol. 1.
  3. BERNSTEIN, Basil. (1994). La estructura del discurso pedagógico. Fundación Paideia, Morata. Segunda edición. España: 1994. p. 7.
  4. BOURDIEU, P. PASSERON, J.C. (2005). La reproducción de elementos para una teoría de la enseñanza. México. Fonlamare.
  5. CANCELO, L. ALONSO, G. (2007). La tercera revolución. Comunicación, tecnología y su nomenclatura en Inglés. España. Edit.Gesbiblo, S.L.
  6. CAPRA, F. (2009). La trama de la vida – una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona. Anagrama.
  7. COLL, C. MONEREO, C. (2008). Psicología de la Educación Virtual. Madrid. Ediciones Morata.
  8. DE SIQUEIRA, J.M.; Gimeno Sanz, A.; Rego, I.M.S. y Amorim, J.A. (2010). Algunos dilemas contemporáneos en torno a las tecnologías de la información y de las Comunicaciones en la Educación: propuesta para la formación de profesores para la producción y el uso de vídeo en el aula, Revista Latinoamericana de Tecnologías. Educativa–Relatec,9(2),21-35. Extraído el 15 de junio de 2010 de http://campusvirtual.unex.es/revistas/index.php?journal=relatec.
  9. DÍAZ, M. (1993). El campo intelectual de la educación en Colombia. Universidad del Valle. Centro editorial investigación. Cali. 1993.
  10. DÍAZ, M. (2007). La formación de profesores en educación superior Colombiana: problemas, conceptos, políticas y estrategias. Colombia. ICFES.
  11. DOUGIAMAS, M. (1999). Developing tools to Foster online educational dialogue. Extraído el 18 de abril de 2010 de http://lsn.curtin.edu.au/tlf/tlf1999/dougiamas.html. Teaching and Learning Forum 99
  12. DOUGIAMAS, M. (2000). Improving the effectiveness of tools for internet based education. Extraído el 8 de mayo de 2010 de http://lsn.cutrin.edu.au/tlf/tlf2000/dougiamas.html. Teaching and learning forum 2000. Centre for Educational Advancement. Curtin University of Technology.
  13. DOUGIAMAS, M. TAYLOR, P. (2002). Interpretative analysis i fan internet-based course constructed using a new courseware tool called Moodle. Extraído el 22 de septiembre de 2010 de: http://dougiamas.com/writing/herdsa2002/. HERDSA 2002 Conference.
  14. DOUGIAMAS, M. TAYLOR, P. (2003). Moodle: Using Learning Communities to create an Open source Management System. Extraído el 17 de Julio de e: http://dougiamas.com/writing/edmedia2003/. EDMEDIA 2003.
  15. ELLIOT, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid. Morata.
  16. LEVY, P. (2004). Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio. Washington D.C. Organización Panamericana de la Salud. Extraído el 9 de febrero de 2009 de: http://www.udenar.edu.co/virtual/inteligenciaColectiva.pdf.
  17. LEVY, P. (2007). Cibercultura: La cultura de la sociedad digital. México. Editorial Anthropos.
  18. ONRUBIA, J.; Coll, C.; Bustos, A. y Engel, A. (2006). Del diseño tecnopedagógico y el análisis de la práctica educativa al desarrollo tecnológico: retos para la mejora de Moodle. Comunicación presentada en MoodleMoot 2006. Tarragona, septiembre de 2006. Extraído el 25 de junio de 2010 de: http://www.psyed.edu.es/prodGrintie/comunic/JO_CC_AB_AE_Moodle_06.pdf.
  19. PORTELA,. (2004). La racionalidad técnica... una huella que condiciona el sentido de la formación en los procesos educativos. Revista ieRed: Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa [en línea]. Vol.1, No.1 (Julio-Diciembre de 2004). Extraído el 16 de agosto de 2009. http://revista.iered.org
  20. TORRES, J. (2010). El sentido de la formación en educación virtual: Retos y perspectivas en Latinoamérica. Extraído el 13 de febrero de 2011 de: http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/TICEDUCACION/R2035_Torres.pdf
  21. ZEMELMAN, H. (1998). Sujeto: existencia y potencia. España. Anthropos.
  22. ZULUAGA, Olga Lucía. (1999). El florecimiento de la investigación pedagógica. En: Pedagogía, discurso y poder. Editorial Coprodic. Bogotá.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.