Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didactics and its relationship with the design of learning environments: a view from the teaching of the evolution of technology

Abstract

The area of technology and computers is one of the nine areas established as mandatory in the Colombian basic education level. Because of its importance, the design of a learning environment oriented to the teaching of the evolution of technology during the Industrial Revolution is described in this paper. Taking into account a diagnostic test, the learning needs of the students were established and a learning environment is developed based on a model called “pedagogical content knowledge”. For the design of the learning environment, it was considered “a strategy for the task”, where the goals were to identify the stages of the evolution of technology during the industrial revolution, to argue about the facts which generate technological changes during that period, and at the same time, to know about the ancestors of some technological devices which exist at the moment. The instructional design was implemented with 24 seventh graders from the school “Liceo La Presentación”, in Sogamoso, Boyacá. As a result of the classroom activity, students made time lines about the evolution of transportation vehicles, communication processes and some technological artefacts. The implementation of the proposed environment allowed to establish the importance of generating training spaces, where students ask themselves and be able of demonstrate the knowledge appropriation, in order to establish the relationship with their social environment.

Keywords

teaching technology, history and evolution, pedagogical knowledge of the content, classroom activity.

PDF (Español)

Author Biography

María Aidé Angarita Velandia

Licenciada en educación industrial-electricidad, docente Liceo La Presentación, Sogamoso. E-mail: maria_aide1@hotmail.com

Flavio Humberto Fernández Morales

PhD. Electronica, docente titular, Escuela de Educación Industrial, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. E-mail: flaviofm1@gmail.com

Julio Enrique Duarte

PhD. en Física, docente titular, Escuela de Educación Industrial, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. E-mail: julioenriqued1@gmail.com


References

  • Acevedo, J.A. (2009). Conocimiento didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (i): el marco teórico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(1), 21-46.
  • Abell, S. K. (2007). Research on science teacher knowledge. En S. K. Abell y N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 1105-1149). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Barocio, R. (1996). Ambientes para el aprendizaje activo. Compendio de lecturas. México: Trillas
  • Bolívar, A. (2005). Conocimiento Didáctico del contenido y Didácticas Específicas. Revista de Currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-39.
  • Bransford, J. D., Brown, A. L., Cocking, R. R. (Eds.). (2007). La creación de ambientes de aprendizaje en la escuela. México: SEP. Recuperado de: http://basica.sep.gob.mx/reformaintegral/sitio/pdf/secundaria/materiales/ambientesAprendizaje.pdf.
  • Castaño, C.A., & Fonseca, G. (2008). La didáctica: un campo de saber y de prácticas. Universidad Pedagógica Nacional.
  • Da-Silva, C., Mellado, M., Ruiz, C. y porlán, R. (2007). Evolution of the conceptions of a secondary education biology teacher: longitudinal analysis using cognitive maps. Science Education, 91(3), 461-491.
  • Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos, 29, 97-113. Recuperado de: http://www.redalyc.org/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=173514130007
  • Furman, M. G. (2012). La evaluación en la formación de los profesores de ciencias. Praxis & Saber, 3(6), 165-189.
  • Gimeno, J., & Pérez, A. (1997). Enseñanza para la comprensión. El modelo ecológico de análisis del aula. En J. Gimeno & A. Pérez (Eds.), Comprender y transformar la enseñanza (pp. 89-95). Madrid: Ediciones Morata.
  • González, O., y Flores, M. (2000). El trabajo docente: enfoques innovadores para el diseño de un curso. México: Editorial Trillas.
  • Gross, B. (2008). El aprendizaje colaborativo mediado. En B. Gross (Eds.), Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento (pp. 89-128). Barcelona: Gendisa Editorial.
  • Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
  • Grossman, P.L., Wilson, S.M. y Shulmane, L.S. (1989). Teachers of substance: Subject matter knowledge for teaching”, en M.C. Reynolds (ed.), Knowledge base for beginning teacher. Oxford: Pergamon Press, 23-36. Edic. cast.: Profesores de sustancia: El conocimiento de la materia para la enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9 (2), 2005.
  • Hill, H.C., Ball, D. L., Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: conceptualizing and measuring teacher´s topic-specific knowledge of students. Journal for research in mathematics education, 39(4), 372-400.
  • Lacueva, A. (2010). Formando docentes integrales que quieran y puedan enseñar ciencia y tecnología. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9(2), 309-332.
  • Liceo La Presentación. (2014). Sistema institucional de evaluación de los estudiantes (SIEE). Recuperado de: http:/www.presentacionsogamoso.edu.co
  • Loughlin, C.E. y Suina, J.H. (1987) El ambiente de aprendizaje: Diseño y organización. Madrid: Morata/M:E:C.
  • Medina, J. L., & Jarauta, B. (2013). Análisis del conocimiento didáctico del contenido de tres profesores universitarios. Revista de Educación, 360. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2011-360-131
  • Mauro, L.A., Mac Cormack,W.P., Calabro, A., & Rodriguez, J. (2012). Conocimiento Didáctico del Contenido (CDC) en la enseñanza universitaria de biotecnología. El caso de la velocidad especifica de crecimiento microbiano (μ). Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 9(3), 353-360.
  • Mora, W. y Parga, D. (2008). El conocimiento didáctico del contenido en química: integración de las tramas de contenido histórico-epistemológicas con las tramas de contexto-aprendizaje. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 24, 56-81.
  • Mosquera, C. J. (2011). La investigación sobre la formación de profesores desde la perspectiva del cambio didáctico. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(6), 265-282.
  • Nilsson, P. (2008). Teaching for understanding: The complex nature of pedagogical content knowledge in pre-service education. International Journal of Science Education, 30(10), 1281-1299.
  • Ospina, H. F. (1999). Educar, el desafío de hoy: construyendo posibilidades y alternativas. Bogotá D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio.
  • Park, S., & Oliver, S. (2007). Revisiting the conceptualisation of Pedagogical Content Knowledge (PCK): PCK as a Conceptual Tool to Understand Teachers as Professionals. Res Sci Educ. DOI 10.1007/s11165-007-9049-6
  • Peña de Carrillo, C.I., Choquet, C. (2013). Adaptive e-tutorship using students context in technology enhanced learning environments. Entramado, 9(1), 240-252.
  • Porlán, R., & Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Una propuesta formativa en el área de ciencias. Sevilla: Díada.
  • Reyes, J., & Martínez, C. (2013). Conocimiento didáctico del contenido en la enseñanza del campo eléctrico. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 33, 37-60.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(1), 4–14.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22.
  • Shulman, L. S. (1999). Foreword. En J. Gess-Newsome y N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science teaching (pp. ix-xii). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers
  • Vázquez, A., Manassero, M.A., & Ortiz, S. (2013). Análisis de materiales para la enseñanza de la naturaleza del conocimiento científico y tecnológico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 12(2), 243-268.
  • Wilson, S. M., Shulman, L. S., & Richert, A. E. (1987). “150 different ways” of knowing: Representations of knowledge in teaching. En J. Calderhead (Ed.), Exploring Teacher Thinking (pp. 104-124). Londres: Cassell.
  • Zambrano, A. (2005). La didáctica “lugar en las ciencias de la educación”. En A. Zambrano (Eds.), Hilos de la palabra: pedagogía y didáctica (pp. 167-204). Bogotá D.C.: Editorial Magisterio.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.