Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Technological surveillance for educational innovation in the use of databases and learning management platforms at Universidad del Valle, Colombia

Abstract

This article presents the results obtained in the first cycle of the Technological Surveillance project for Educational Innovation, carried out at the Universidad del Valle, based on an adaptation of the methodology proposed in the Spanish Experimental Standard UNE 166006 R + D + i Management: Technological Surveillance System. This methodological development, consisting of three phases: planning, monitoring and value construction, allowed to recognize the difficulties that teachers and students of the university have in the use of databases and learning management platforms, despite their importance as elements central to strengthen scientific production and educational quality. The results of this cycle allowed, in addition, to propose training and technological solutions that meet these needs, seeking to improve the integration of ICT and promote Educational Innovation.

Keywords

technological surveillance;, educational innovation;, higher education;, information technology

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Gilbert Andrés Cruz-Rojas

Magíster en Educación

Manuel Alejandro Molina-Blandón

Licenciado en Literatura, Magíster en Comunicación

Verónica Valdiri-Vinasco

Licenciada en Lenguas Extranjeras, Magíster en Dirección y Producción de e-Learning


References

Aldera, A. S. (2015). Investigating Multimedia Strategies to Aid L2 Listening Comprehension in EFL Environment. Theory and Practice in Language Studies, 5 (10), 1983-1988. Recuperado de: http://www.academypublication.com/ojs/index.php/tpls/article/view/tpls051019831988/413

Aldasoro-Alustiza, J.C., Cantonnet-Jordi, M.L., & Cilleruelo-Carrasco, E. (2012). La vigilancia tecnológica y la inteligencia competitiva en los estándares de gestión de la calidad en I+D+i. XVI Congreso de ingeniería de organización, 1162-1168. Recuperado de: http://adingor.es/congresos/web/uploads/cio/cio2012/SP_04_Gestion_Innovacion_Tecnologica_y_Organizativa/1162-1168.pdf

Asociación Española de Normalización & Certificación. (2011). Norma Española Experimental UNE 166006 Gestión de la I+D+i: Sistema de Vigilancia Tecnológica. Madrid, España: AENOR.

Baker, P., Rodríguez-Duarte, A., & Sandulli, F. (2014). Un marco de análisis para la adopción de Sistemas de Gestión de Aprendizaje en las Universidades. Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 8 (1), 124-140. Recuperado de: https://gcg.universia.net/article/view/466/marco-analisis-adopcion-sistemas-gestion-aprendizaje-universidades-

Bates, T. (2010). New challenges for universities: Why they must change. En UD, Ehlers & D. Schneckenberg (eds.), Changing cultures in higher education: Moving Ahead to Future Learning, 15-25. Heidelberg, Alemania: Springer.

Bautista, G., Borges, F., & Forés, A. (2006). Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Madrid, España: Narcea.

Bollás, R., & Valencia, L. (2017). Análisis de los modelos de la Vigilancia Tecnológica e inteligencia competitiva en proyectos de I+D+i. En XVII Congreso de la Asociación Latino-Iberoamericana de Gestión Tecnológica–ALTEC 2017. Recuperado de: http://www.uam.mx/altec2017/pdfs/ALTEC_2017_paper_323.pdf

Casas, M., & Stojanovic, L. (2013). Innovation in Ibero-American Universities. Revista De Universidad Y Sociedad Del Conocimiento (RUSC), 10 (1), 240-253. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.7238/rusc.v10i1.1345.

Castells, M. (2002). La era de la información (tomo I). México: Siglo XXI Editores.

Ferro, J. (2014). Retos de la educación superior en Colombia. En A. Roa y I. Pacheco (eds.), Educación superior en Colombia. Doce propuestas para la próxima década, 63-88. Barranquilla, Colombia: Editorial Universidad del Norte.

Gros-Salvat, B., & Lara-Navarra, P. (2009). Estrategias de innovación en la educación superior: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya. Revista Iberoamericana de Educación, (49), 223-245. Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/681

Infante-Moro, A., Torres, J.C., Infante-Moro, J.C., & Muñoz, M. (2014). Evaluación del uso de las bases de datos electrónicas en la docencia universitaria de la Universidad de Huelva. RED, Revista de Educación a Distancia, 40, Recuperado de: https://www.um.es/ead/red/40/infante.pdf

Ferrés, J., Masanet, M. J., & Mateus, J. C. (2018). Three paradoxes in the approach to educational technology in the education studies of the Spanish universities. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15 (1), 15. Recuperado de: https://link.springer.com/article/10.1186/s41239-018-0097-y

Harmer, J. (2003). The Practice of English Language Teaching (3rd ed.). Malaysia: Longman.

Marulanda, C. E., Hernández, A., & López, M. (2016). Vigilancia Tecnológica para Estudiantes Universitarios: El Caso de la Universidad Nacional de Colombia, Sede Manizales. Formación universitaria, 9 (2), 17-28. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v9n2/art03.pdf

Matus, G, Menay, P., Loyola, E., & Cordeiro, I. (2009). Las bases de datos van a clases. XIV Conferencia Internacional de Bibliotecología" Información y ciudadanía: desafíos públicos y privados. Recuperado de: http://www.bibliotecarios.cl/descargas/2009/10/matus_et_al.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2016). Primer informe de indicadores de uso educativo de las tecnologías de la información y la comunicación - TIC, a partir de la aplicación, recolección, procesamiento y análisis de información de fuentes primarias y secundarias. Observatorio Colombiano de Innovación Educativa con uso de TIC. Proyecto desarrollado en el marco del contrato Interadministrativo No. 0739 de 2016 suscrito entre el Ministerio de Educación Nacional y la Universidad del Valle.

Moya-Espinosa, P., & Moscoso-Durán, F. (2017). Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva en el modelo empresarial del sector hotelero colombiano. Revista De Investigación, Desarrollo E Innovación, 8 (1), 11-22. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v8.n1.2017.7367

Muchlis, M. (2015). The Implementation of Technology Approaches to Develop Learners' Autonomy in Learning English. Al-Ta'lim Journal, 22 (3), 276-285. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/287506341_The_Implementation_of_Technology_Approaches_to_Develop_Learners'_Autonomy_in_Learning_English

Padilla, W., & Valdivia, F. (2015). El impacto de las TIC en la universidad del siglo XXI. En E. Chinkes (coord.), Las Tecnologías de la Información y la Comunicación Potenciando la Universidad del Siglo XXI, 19-26. RedCLARA. Recuperado de: http://tical2015.redclara.net/images/docs/LasTICPotenciandolaUniversidadDelSXXI-TICAL2015.pdf

Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations (4th ed.). New York: The Free Press.

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 1 (1), 1-16. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228

Salmon, G. (2010). Learning innovation for the twenty-first century. En UD, Ehlers & D. Schneckenberg (eds.), Changing cultures in higher education: Moving Ahead to Future Learning, 27-41. Heidelberg: Springer.

Torello, O. (2011). El profesor universitario sus competencias y formación. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 15 (3), 195-211. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.pdf

Universidad del Valle (2012). Plan de incorporación de TIC a los procesos educativos 2012-2025. Cali, Colombia: Univalle.

Universidad del Valle (2015-2018). Dirección de Nuevas Tecnologías y Educación Virtual DINTEV- Quiénes somos. Recuperado de: http://dintev.univalle.edu.co/quienes-somos

Vandergrift, L. (2007). Recent developments in second and foreign language listening comprehension research. Language teaching, 40 (3), 191-210. Recuperado: https://www.cambridge.org/core/journals/language-teaching/article/recent-developments-in-second-and-foreign-language-listening-comprehension-research/59FCACBDE27E3B2CEFA26A8182489FFB

Villegas, L. (2010). Formación de los docentes universitarios campo de análisis- Universidad de Caldas (Tesis doctoral). Universidad del Valle. Cali, Colombia. Recuperado de http://hdl.handle.net/10893/8305

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.