Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

“It is the life that has to be a work of art” Film-literary transposition of Naturaleza muerta con cachimba and Cachimba

Abstract

The purpose of this paper is to compare the novel Naturaleza muerta con cachimba (1990) by Donoso and its corresponding filmoliterary translation Cachimba (2004) by Caiozzi. This comparison is presented based on Sánchez Noriega’s proposal founded on the additions, changes
of characters, and the narrative/film order. To develop this approach, it is necessary to analyze Marcos Ruiz and Larco concerning the art. Thus, the importance of the temporal structure is recognized to understand the «existential metamorphosis» (Cid Hidalgo, 2019) of the protagonist, which allows us to reflect on the proposition that Marcos is an inverted reflection of Larco. Through the above, the falsity of the art world is revealed, which both the novel and the film present with humor, and how Marcos is a mirror reflection of Larco who, paradoxically, finds his true «I» when he metamorphoses into the artist thanks to the power of the pipe.

Keywords

pipe, mirror, humor, Larco, Marcos

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Biénzobas, Pamela. "Donoso y el cine". Rocinante, vol 12, 1999, pág. 15. Web 7 de agosto de 2020 http:// www.letras.mysite.com/donoso41.htm
  • Bloch, Ernst. El principio de la esperanza (vol. 1 y 2) (Trad. F. González). Madrid, Trotta, 2004.
  • Cachimba. Dir. Silvio Caiozzi. Andrea Films, 2004. DVD.
  • Cid Hidalgo, Juan. "Larco: museo, memoria, déjà vu". Literatura: Teoría, Historia, Crítica, vol 21(1), 2019, págs. 225-252. doi: https://dx.doi.org/10.15446/lthc.v21n1.74817
  • https://doi.org/10.15446/lthc.v21n1.74817 DOI: https://doi.org/10.15446/lthc.v21n1.74817
  • Chevalier, Jean y Gheerbrant, Alan. Diccionario de los símbolos (Trad. M. Silvar y A. Rodríguez). Barcelona, Herder Editorial, 1986.
  • Didi-Huberman, Georges. Ante el tiempo. (Trad. A. Oviedo). Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora, 2018.
  • Donoso, José. Átomo verde número cinco. 1973. Recuperado de https://bit.ly/2Rw7xLZ
  • ----------------- Taratuta. Naturaleza muerta con cachimba. México, Grijalbo, 1990.
  • Fernández, Mariano. "Cachimba", la comedia que cautivó a Silvio Caiozzi [Entrevista]. Web 10 de agosto de 2020 de http://www.cachimba.cl/downloadEntrev.pdf
  • Foucault, Michel. "Espacios diferentes". El cuerpo utópico. Las heterotopías. (Trad. V.Goldstein). Buenos Aires, Nueva Visión, 2010, págs. 63-81.
  • Gatti Riccardi, Giuseppe. "De la literatura al cine: isotopías fílmicas en Naturaleza muerta con Cachimba. La transposición fílmica de la nouvelle donosiana". Guaraguo, vol 42, 2013, págs. 29-50.
  • Gombrich, Ernst Hans Josef. Historia del arte (Trad. R. Santos). Madrid, Phaidon, 2010.
  • Iser, Wolfang. El acto de leer: teoría del efecto estético (Trad. M. Barbeito). Madrid, Taurus, 1987.
  • Pimentel, Luz Aurora. "Écfrasis y lecturas iconotextuales". Poligrafías, vol 4, 2003, págs. 205-215. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/poligrafias/article/ view/31343 DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.poligrafias.2003.4.1638
  • Rebolledo, Matías. Transformaciones de la voz narrativa en la transposición de textos literarios al cine: las resistencias de una narración ‹silenciosa› (Tesis de maestría, Universidad
  • de Chile, Santiago de Chile). 2008. Web 5 de agosto de 2020 http://repositorio. uchile.cl/ handle/2250/108503
  • Sánchez Noriega, José Luis. De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona, Paidós, 2000.
  • Sypher, Wylie. Los significados de la comedia (Trad. L. Vaisman). Santiago, Editorial Montacerdos, 2015.
  • Schoennenbeck, Sebastián. "De la luz a las sombras: Los jardines de José Donoso y Adolfo Couve". Universum (Talca), vol 33, 2018, págs. 240-259. https://doi.org/10.4067/S0718-23762018000100240 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-23762018000100240
  • Stoichita, Victor. Ver y no ver (Trad. A. Codderch). Madrid, Siruela, 2005.
  • Wolf, Sergio. Cine / Literatura. Ritos de pasaje. Buenos Aires, Paidós, 2001.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.