Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

“If you want to compose verses, you have to know arguing”. Arguing poetry in son jarocho

Abstract

This work proposes the approaching to the conceptualization of the poetry of argument or
arguing’s verses occurring in son jarocho, especially in the region of Los Tuxtlas. In addition,
we will analyze its poetic characteristics and the way it develops within the festive ritual. For
this, we will do an analysis of some of these poems contained in poets’ notebooks, as well as
on oral testimonies of these poets, whether they have been collected in books or interviews,
that is, we will analyze the poetry in relation to its context. In the dialogism and in the topic of
this poetry we find two fundamental elements out to understand the dynamics of traditionalization
and innovation that take place in these poetic-musical festive rituals, despite the creative
component -sometimes improvised- that depends on the verseros [this kind of poets].

Keywords

versos de argumentar [verses of arguing], poetic argument, son jarocho, Los Tuxtlas, improvisation, traditional literature, oral tradition, poetic counterpoint

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Aguirre Tinoco, Humberto (Comp.). Viva la cuenca y sus troveros de Sotavento. Veracruz, México, Instituto Veracruzano de Cultura, 1988.
  • Alegre Gorri, Antonio. “Estudio introductorio”. Diálogos de Platón, Madrid, Editorial Gredos, 2011 pp. 14-99.
  • Aristóteles. Retórica, en Aristóteles II (Ética Nicomáquea, Política, Retórica, Poética). Trad. Quintín Racionero. Madrid, Gredos (Biblioteca de Grandes Pensadores), 2011, pp. 445-735.
  • Arranz Mínguez, Conrado J. “Trascendencia de las normas de carácter oral y consuetudinario en los rituales festivos populares: el caso del «compromiso» y del «reglamento» en el huapango arribeño”. Boletín de Literatura Oral 10 (2020): 219-247. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/blo/article/view/5496/4991 (26 sept. 2021). DOI: https://doi.org/10.17561/blo.v10.5496
  • Camastra, Caterina. “Son jarocho, un género lírico musical”. Enciclopedia de la Literatura en México, 13 de octubre de 2017. http://www.elem.mx/genero/datos/14 (15 sept. 2021).
  • Carrasco Urgoiti, Mª Soledad. “La oralidad del vejamen de academia”. Edad de Oro, VII (1988): 49-57.
  • Chas Aguión, Antonio. Preguntas y respuestas en la poesía cancioneril castellana. Madrid, Fundación Universitaria Española, 2002.
  • Chevalier, Maxime. “Para una historia de la agudeza verbal”. Edad de Oro, XIII (1994): 23-29.
  • Delgado Calderón, Alfredo (edición e introd.). “Introducción”. Soy como el peje en marea. Versos antiguos de fandango, Acayucan, Veracruz, Conaculta, 1996, pp. 3-9.
  • Dempster, Alec (Recopilación, grabados y presentación). Ni con pluma ni con letra. Testimonios del canto jarocho. Xalapa, Veracruz, México, Gobierno del Estado de Veracruz, 2020.
  • Diccionario del español de México (DEM). El Colegio de México, 2021. https://dem.colmex.mx/Inicio (23 sept. 2021).
  • Frenk, Margit. Poesía popular hispánica. 44 estudios. México, Fondo de Cultura Económica, 2006.
  • García Baeza, Roberto Rivelino. Lírica popular improvisada, estudio de dos casos: el son huasteco y el blues. Tesis de Doctorado. México, El Colegio de San Luis, 2016.
  • García de León, Antonio. El mar de los deseos. El Caribe afroandaluz, historia y contrapunto. México, Fondo de Cultura Económica, 2016.
  • García de León, Antonio. Fandango. El ritual del mundo jarocho a través de los siglos. México, Conaculta / Instituto Veracruzano de Cultura / Programa de Desarrollo Cultural del Sotavento, 2006.
  • García Méndez, José Andrés. “El fandango jarocho campesino. El son nuestro de cada día”. Cuando vayas al fandango… Fiesta y comunidad en México, Benjamín Muratalla (coord.), Vol. I, México, INAH, 2014, pp. 193-220.
  • González, Raúl Eduardo. “Prólogo”. Ni con pluma ni con letra. Testimonios del canto jarocho, Alec Dempster (Recop., grabados y pres.). Xalapa, Veracruz, México, 2020, pp. 7-15.
  • Gottfried, Jessica. “Los sonidos que hacen un fandango”. Cuando vayas al fandango… Fiesta y comunidad en México, Benjamín Muratalla (coord.). Vol. I, México, INAH, 2014, pp. 221-259.
  • Gottfried, Jessica. El fandango jarocho actual en Santiago Tuxtla, Veracruz. Tesis de Maestría en Etnomusicología. México, Universidad de Guadalajara, 2005.
  • Hidalgo Belli, Patricio (Comp.). El canto de la memoria: cincuenta años de versada en el sur de Veracruz. Xalapa, Veracruz, México, Universidad Veracruzana, 2004.
  • Jiménez de Báez, Yvette (ed.). Voces y cantos de la tradición: textos inéditos de la Fonoteca y Archivo de Tradiciones Populares. México, El Colegio de México, 1998. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv47w7wq
  • Moreno Nájera, Andrés B. (recop.). Presas del encanto. Crónicas de Son y Fandango (edición y traducción de Eduardo García Acosta). s/e, 2005.
  • Pedrosa, José Manuel. “Variaciones orales sobre Los nombres y cualidades de las damas: improvisación, tradición y legado clásico”. Gazeta de antropología, número monográfico dedicado a la Poesía oral improvisada, editora Pilar Panero. En prensa, 2021. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.72374
  • Pérez Montfort, Ricardo. “Las fiestas regionales mexicanas”. La fiesta mexicana II, editado por Enrique Florescano y Bárbara Santana (coords.). México, Secretaría de Cultura / Fondo de Cultura Económica, 2016, pp. 117-218.
  • Pérez Montfort, Ricardo. “La fruta madura (el fandango sotaventino del XIX a la revolución)”. Secuencia 19 (enero-abril, 1991): 43-60. DOI: https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i19.331
  • Ramírez Felipe, Apolinar (comp.) y Alfredo Delgado Calderón (introd.). Soy como el peje en marea. Versos antiguos de fandango. Acayucan, Veracruz, Conaculta, 1996.
  • Rodríguez, Agustín. “¡Alto a la música!: la tradicionalización de una forma de cantar la décima popular en México”. En prensa, s/a.
  • Salcedo González, Blanca Jimena. El delirio de las sirenas (Laberinto de Metáforas en la tradición oral Nahua del Sur de Veracruz). Tesis de Maestría. Xalapa, Veracruz, México, Universidad Veracruzana, 2014.
  • Starr, Elizabeth. Field Notes on San Andrés Tuxtla. Chicago, Microfilm Collection of Manuscripts on Middle American Cultural Anthropology, No. 40, University of Chicago Library, 1952-1953. https://www.lib.uchicago.edu/mca/mca-07-040.pdf (28 sept. 2021).
  • Zárate, Manuel F. y Dora PÉREZ DE ZÁRATE. La décima y la copla en Panamá. 3 Vols., Panamá, Autoridad del Canal de Panamá (Biblioteca de la Nacionalidad), 1999.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.