The Function of the Waltz in Valses y otras falsas confesiones (1972) by Blanca Varela
Abstract
The Creole waltz is a musical genre practiced in Peru since the end of the 19th century. It has an important function in Valses y otras falsas confesiones (1972) by the Peruvian poet Blanca Varela, a member of the “Generation of ‘50”. Some representative poems of Valses y otras falsas confesiones [Waltzes and other false confessions] are analyzed through the concept of demystification (proposed by Umberto Eco) and the theoretical framework of Stefano Arduini’s General Textual Rhetoric. Our central purpose is to state that, for Varela, there are two types of waltz: the criollo and the one that defends marginal groups. Varela demystifies the Creole waltz and, at the same time, formulates another type of waltz that takes the side of peripheral groups.
Keywords
Blanca Valera, Peruvian Poetry, Waltz, Music, Demystification, Artistic Stage, Rose
Author Biography
Camilo Rubén Fernández Cozman
Professor and research professor at Universidad de Lima. PhD in Peruvian and Latin American Literature from the Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Lima, Peru).
References
- Arduini, Stefano. Prolegómenos a una teoría general de las figuras. Murcia, Universidad de Murcia, 2000. Impreso.
- Barthes, Roland. Mitologías. México D.F., Siglo XXI, 1999. Impreso.
- Baudelaire, Charles. Les Fleurs du mal. Paris, Pocket, 1998. Impreso.
- Benjamin, Walter. Discursos interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus, 1989. Impreso.
- Biblioteca Nacional de España. Lágrimas de cocodrilo [grabación sonora]: vals criollo. Biblioteca digital hispánica. Web 28 de junio de 2022. http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000008522
- Bustamante, Emilio. “Apreciaciones y usos de la canción criolla (1900-1939)”. Contratexto, núm. 15, 2007, pp. 165-188. Impreso. https://doi.org/10.26439/contratexto2007.n015.779 DOI: https://doi.org/10.26439/contratexto2007.n015.779
- Butler, Judith. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona, Paidós, 2007. Impreso.
- Carpio, Kelly y María Eugenia Yllia. “Alicia y Celia Bustamante, la Peña Pancho Fierro y el arte popular”. Illapa Mana Tukukup, núm. 3, 2006, pp. 45-60. Impreso. https://doi.org/10.31381/illapa.v0i3.1152 DOI: https://doi.org/10.31381/illapa.v0i3.1152
- Castañón, Adolfo. “Blanca Varela: la piedad incandescente”. Nadie sabe mis cosas. Reflexiones en torno a la poesía de Blanca Varela, editado por Mariela Dreyfus y
- Rocío Silva-Santisteban. Fondo Editorial del Congreso, 2007, pp. 85-96. Impreso. Cornejo Polar, Antonio. “Condición migrante e intertextualidad multicultural: el caso de Arguedas”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, año XXI, núm. 42, 1995, pp. 101-109. Impreso. https://doi.org/10.2307/4530827 DOI: https://doi.org/10.2307/4530827
- ---. “Una heterogeneidad no dialéctica: sujeto y discurso migrantes en el Perú moderno”. Revista Iberoamericana, año LXII, núm. 176-177, 1996, pp. 837-844. Impreso. https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.1996.6262 DOI: https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.1996.6262
- Darío, Rubén. Poesías completas. Barcelona, RBA, 2001. Impreso.
- Eco, Umberto. Apocalípticos e integrados. Barcelona, Lumen, 1985. Impreso.
- Fernández Cozman, Camilo. Casa. Cuerpo. La poesía de Blanca Varela frente al espejo. Lima, Universidad San Ignacio de Loyola, 2010. Impreso.
- ---. “El referente prehispánico y la poliacroasis en La estación violenta (1948-1957) de Octavio Paz”. Tonos Digital, núm. 29, 2015, pp. 1-19. Web 25 de junio de 2022. http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/1311/787
- ---. “La retórica de la interculturalidad y el sujeto migrante en Canto general (1950) de Pablo Neruda”. Tonos Digital, núm. 32, 2017, pp. 1-30. Web 26 de junio de 2022. http://www.tonosdigital.com/ojs/index.php/tonos/article/view/1618/878
- ---. “Metáforas orientacionales y espacialización del sujeto en Una casa en la sombra, de Carlos López Degregori”. Lexis, vol. 42, núm. 1, 2018, pp. 177-190. Web 27 de junio de 2022. https://doi.org/10.18800/lexis.201801.007 DOI: https://doi.org/10.18800/lexis.201801.007
- ---. “¿Quién habla en un poema? Locutores y alocutarios. El caso de un poema de César Vallejo”. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, núm. 69, 2021, pp. 367-377. Web 2 de julio de 2022. https://doi.org/10.46744/bapl.202101.013 DOI: https://doi.org/10.46744/bapl.202101.013
- Gazzolo, Ana María. “Blanca Varela: más allá del dolor y de placer”. Nadie sabe mis cosas. Reflexiones en torno a la poesía de Blanca Varela, editado por Mariela Dreyfus y Rocío Silva-Santisteban. Fondo Editorial del Congreso del Perú, 2007, pp. 73-83. Impreso.
- ---.. En la punta de los dedos. Aproximación al proceso creativo de Blanca Varela. Lima, Casa de la Literatura Peruana y Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021. Impreso.
- García Smith, Maricaty (comp.) (s.f.). “Ódiame”. Criollos peruanos.com. Conocer, aprender y disfrutar nuestra cultura es amar al Perú. Web 28 de junio del 2022. http://www.criollosperuanos.com/letradecanciones/odiame.htm
- ---. (comp.) (s.f.). “Rosa Té”. Criollos peruanos.com. Conocer, aprender y disfrutar nuestra cultura es amar al Perú. Web 28 de junio del 2022. http://www.criollosperuanos.com/letradecanciones/Rosate.htm
- González Martínez, Enrique. Las cien mejores poesías de Enrique González Martínez. México D.F., Tip. Murguía, 1920. Impreso.
- Huamán Andía, Bethsabé. Esa flor roja sin inocencia: una lectura de Valses y otras falsas confesiones de Blanca Varela. [Trabajo de grado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. 2003, Repositorio de tesis digitales. Web 24 de junio de 2022. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/114/browse?type=author&value=Huam%C3%A1n+And%C3%ADa%2C+Bethsab%C3%A9