Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Metafiction in the 20th Century Argentine Children’s Literature: the Case of “El perro sin terminar” and other Stories

Abstract

The aim of this paper is to investigate the metafictional issues of Argentine Maria Granata’s short story “El perro sin terminar”. This author has received limited attention from academic critics. To this end, the metafiction theory by Patricia Waugh is employed, alongside the concept of metalepsis developed by Gérard Genette. Additionally, we incorporate the analysis of other children’s texts from the same period. The metafiction it is established in the story through: 1) the invocation of the motif of “communicating worlds,” 2) the staging of the relationship between the work and its author—embodied by the child—and 3) the exploration of the “creation-description paradox.” These devices advocate the active role of the child reader and present an optimistic perspective on the possibilities of art within a context of state oppression.

Keywords

María Granata, children's literature, Argentine literature, metafiction, postmodernity

PDF (Español)

Author Biography

Facundo Calabró

Bachelor of Arts from the Universidad de Buenos Aires.


References

  1. Borges, Jorge Luis. Obras completas. Emecé, 1996. Impreso.
  2. Cifre Wibrow, Patricia. De la autoconciencia moderna a la metaficción postmoderna. Universidad de Salamanca, 2003. Impreso.
  3. Colomer, Teresa. Introducción a la literatura infantil y juvenil. Síntesis, 2010. Impreso.
  4. Devetach, Laura. La torre de cubos. Colihue, 1985. Impreso.
  5. ---. Monigote en la arena. Colihue, 1994. Impreso.
  6. Díaz Rönner, María. “Literatura infantil: de ‘menor’ a ‘mayor’”. Historia crítica de la literatura argentina. Editado por Noé Jitrik. Emecé, 2000, vol. 11, pp. 511-529. Impreso.
  7. ---. Cara y cruz de la literatura infantil. Lugar Editorial, 2007. Impreso.
  8. Etchebarne, Dora Pastoriza de. El cuento en la literatura infantil: ensayo crítico. Kapelusz, 1962. Impreso.
  9. Fernández, Mirta Gloria. Malvados incansables en literatura infantil y juvenil: Un estudio de libros-albúm con devoradores. Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires, 2021. Web. 10 de marzo de 2024. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/12348
  10. Gaspar, Catalina. Escritura y metaficción. La Casa de Bello, 1996. Impreso.
  11. Genette, Gerard. Metalepsis: De la figura a la ficción. Fondo de Cultura Económica, 2004. Impreso.
  12. Granata, María. El ángel que perdió un ala: y otros cuentos. Acme, 1976. Impreso.
  13. ---. “El perro sin terminar”. El perro sin terminar. Plus Ultra, 1984, pp. 16-35. Impreso.
  14. Hahn, Oscar. “El motivo de los mundos comunicantes. Sobre ‘Continuidad de los parques’ de Julio Cortázar”. Texto Crítico, núm. 7, 1977, pp. 123-128. Impreso.
  15. Lacau, María Hortensia. “Mensaje para el niño o niña que lea este libro”. El perro sin terminar, María Granata. Plus Ultra, 1984, pp. 7-8. Impreso.
  16. Lowenfeld, Viktor y Brittain, Lambert. Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz, 1984. Impreso.
  17. Origgi, Alicia. Textura del disparate: estudio crítico de la obra infantil de María Elena Walsh. Lugar Editorial, 2004. Impreso.
  18. Machado, Ana María y Montes, Graciela. Literatura infantil. Creación, censura y resistencia. Sudamericana. 2003. Impreso.
  19. Montes, Graciela. “Estudio preliminar.” Alicia en el país de las maravillas, Lewis Carroll. Centro Editor de América Latina, 1979. Impreso.
  20. ---. Doña Clementina Queridita, la achicadora. Colihue, 1985. Impreso.
  21. ---. La frontera indómita. En torno a la construcción y defensa del espacio poético. Fondo de Cultura Económica, 1999. Impreso.
  22. ---. El corral de la infancia. Fondo de Cultura Económica, 2001. Impreso.
  23. ---. Irulana y el ogronte: (un cuento de mucho miedo). Santillana, 2019. Impreso.
  24. Moore, Esteban. “María Granata: esencia, palabra, emoción poética”. Letralia, núm. 183, 2008. Web. 3 de marzo de 2024. https://letralia.com/183/articulo05.htm
  25. Pulfer, Darío. Aproximación bio-bibliográfica a María Granata (1923-1958). CEDINPE, Universidad Nacional de San Martín. 2020. Web. 3 de marzo de 2024. https://cedinpe.unsam.edu.ar/sites/default/files/pdfs/aprox_a_m_granata.pdf
  26. Roxlo, Conrado Nalé. La escuela de las hadas. Colihue, 1988. Impreso.
  27. Silva-Díaz Ortega, María. Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona, 2005. Web. 10 de marzo de 2024. https://www.tesisenred.net/handle/10803/4667
  28. Vulponi, Adriana. “Tránsitos. Enseñanza de la literatura en Argentina”. Polinizar. Reflexiones sobre enseñanza de la literatura entre bordes y desbordes. Editado por María Florencia Ortiz, Universidad Nacional de Córdoba, 2023, pp. 247-276. Web. 3 de marzo de 2024. https://ffyh.unc.edu.ar/ciffyh/polinizar-reflexiones-sobre-ensenanza-de-la-literatura-entre-bordes-y-desbordes-nuevo-e-book-de-las-colecciones-del-ciffyh/
  29. Walsh, María Elena. “Siglo XX: La poesía en la primera infancia”. Educación y Biblioteca. Gredos, 2001, núm. 124, pp. 52-57. Impreso.
  30. ---. Dailan Kifki. Alfaguara, 2000. Impreso.
  31. Waugh, Patricia. Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. Routledge, 1984. Impreso. https://doi.org/10.2307/1771928 DOI: https://doi.org/10.2307/1771928
  32. Zelaya, Honoria y María Macimiani. “El sol, el dibujo y la libertad en la LIJ de María Granata”. Luminosa Mirada: María Granata en la LIJ. Léeme un cuento, 2022, pp. 39-73. Web. 10 de marzo de 2024. https://www.leemeuncuento.com.ar/Imagenes2022/Maria-Granata-Macimiani-Nader-Homenaje.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.