Fire in the Traditional Circus: Laughter as an Amphibious Practice in King Kong Fran

Abstract
This research focuses on the Brazilian dramatic text King Kong Fran (2023) by Rafaela Azevedo and Pedro Brício. My goal is to identify the strategies of comedy and humor employed and reflect on how these aesthetic choices are articulated with a political discourse concerning the confrontation of misogynistic structures and practices that affect women. To achieve this, I seek theoretical support in studies on comedy, as well as research linking discussions on comedy and humor with feminist critique. I observe that the text uses devices such as gender role reversals, irony, parody, and exaggeration, thereby assuming an amphibious character by ambivalently articulating aesthetics and politics. It thus aligns with what I call an ethics of the comic, as it proposes social transformation through laughter.
Keywords
comedy, humor, feminism, Brazilian dramaturgy, ethics of the comic, amphibious literature
Author Biography
Maricélia Nunes dos Santos
Profesora de los cursos de Grado y Posgrado en Letras en la Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Doctora en Letras por el Programa de Posgrado Stricto Sensu en Letras de Unioeste (2016). Posdoctorado en desarrollo (2024-2025) en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (UBA), bajo la supervisión de la Dra. Lucía María de Leone. Está vinculada al Grupo de Investigaciones Dramaturgia y Teatro de Anpoll y es miembro del Grupo de Investigaciones Confluências da Ficção, História e Memória na Literatura e nas Diversas Linguagens y del Núcleo de Estudos Comparados e Pesquisas em Literatura, Cultura, História e Memória na América Latina (NueCP). E-mail: maricelia.santos@unioeste.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6170976908787308. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6490-6165
References
- Acevedo, Mariela. “Humor como espacio de dialogismo sexogenérico: del canon y el contracanon a la constelación crítica”. Revista Ártemis, vol. 26, núm. 1, 2018, pp. 29-52. Web. 17 de julio de 2024. https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2018v26n1.42099
- Azevedo, Rafaela, y Pedro Brício. King Kong Fran. Cobogó, 2023. Impreso.
- Azevedo, Rafaela. “De Rafa para vocês”. King Kong Fran, Rafaela Azevedo y Pedro Brício. Cobogó, 2023, pp. 53-55. Impreso.
- Arêas, Vilma. Iniciação à comédia. Jorge Zahar, 1990. Impreso.
- Avilano, Mariana. “‘¿Viste cómo son las minas?’: humor marginal y feminismo en Persona”. Arruinando chistes: panorama de los estudios del humor y lo cómico, editado por Mara Burkart, Damián Fraticelli y Tomás Várnagy. Teseo, 2021, pp. 411-428. Impreso.
- Bajtín, Mijaíl. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Traducido por Yara Frateschi. Hucitec y Editora da Universidade de Brasília, 1999. Impreso.
- Bergson, Henri. O riso: ensaio sobre a significação do cômico. Zahar Editores, 1980. Impreso.
- Braidotti, Rosi. Feminismo posthumano. Traducido por Sion Serra Lopes. Gedisa, 2022. Impreso.
- ---. Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Traducido por María Luisa Femenías y Gabriela Ventureira. Titivillus, 2004. Impreso.
- Crescêncio, Cintia. Quem ri por último, ri melhor: humor gráfico feminista (Cone Sul, 1975-1988). Tesis doctoral, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016. Impreso.
- Despentes, Virginie. Teoría King Kong. Traducido por Paul Preciado. 13.a ed. Literatura Random House, 2021. Impreso.
- Espinoza, Marcia. “El humor como estrategia feminista en la obra de escritoras contemporáneas de América Latina”. Razón y Palabra, núm. 73, 2010, pp. 1-15. Web. 18 de abril de 2024. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199514908053
- Fischer, Erika. Estética de lo performativo. Traducido por Diana González y David Martínez. Abada, 2004. Impreso.
- Hutcheon, Linda. “Ironía, sátira, parodia: una aproximación pragmática a la ironía”. Traducido por Alba María Paz Soldán. Poétique, núm. 48, 1981, pp. 1-16. Web. 17 de julio de 2024. https://archive.org/details/ironi-a-satira-y-parodia-linda-hutcheon/mode/2up
- Jackson, Peter, director. King Kong. WingNut Films, 2005. DVD.
- Lobo, Suely. “Algumas considerações sobre uma teoria do humor”. Scripta, núm. 1, 1997, pp. 150-162. Web. 19 de abril de 2024. https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/10151
- Orellana, Jesica. “La potencia femenina en el circo”. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, núm. 44, 2020, pp. 64-67. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/159655/CONICET_Digital_Nro.8f012410-048a-4d1c-938c-db7627186ff7_B.pdf?sequence=5&isAllowed=y
- Santiago, Silviano. “Uma literatura anfíbia”. O cosmopolitismo do pobre: crítica literária e crítica cultural. Universidad Federal de Minas Gerais, 2004. Impreso.
- Tabet, Antonio. “Rafaela Azevedo conta bastidores e fala do sucesso de peça polêmica que ʻassediaʼ homens”. YouTube, Alt Tabet, Canal UOL, 3 de julio de 2024. Web. 16 de julio de 2024. https://www.youtube.com/watch?v=5FFs9GUqmJg
- Viveiros de Castro, Alice. O elogio da bobagem: palhaços no Brasil e no mundo. Família Bastos, 2005. Impreso.
- Vives Reñones, Albor. O riso doído: atualizando o mito, o rito e o teatro grego. Ágora, 2002. Impreso.