Creation as Research: Contributions to the Reflection from the Experience of Universidad Central
Abstract
The object of this article is the reflection about the notion of research on artistic formation programs and the possibilities of characterizing modes of knowledge production based on creation, specifically literary creation. First of all, we present some important aspects about the relation between re- search and creation in the field of the Arts. After this, we reflect creation as a field of production of new knowledge, and finally, we present the experience of the Literary Creation programs at Universidad CentralKeywords
research, creation, knowledge production, literary creation
References
Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en las artes. Cairon, Revista de Ciencias de la
Danza, (13), 25-46.
López Cano, R., y San Cristóbal, Ú. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos,
experiencias y modelos. Conalculta: Barcelona. Oído pensante, 4(2), 1-8.
López Cano, R. (2015). Educar para la investigación-creación: áreas de trabajo, tipos de conocimiento
y problemas de implementación. A contratiempo. Revista de música en la cultura, 25.
Recuperado el 29 febrero de 2019, de Universidad central http://www.musigrafia.org/
acontratiempo/?ediciones/revista-25/artculos/educar-para-la- investigacin-creacin-reas-detrabajo-
tipos-de-conocimiento-y-problemas-de-implementac.html.
Maillard, C. (2014). El misterioso soporte de la impresiones. En G. Schwartz y V. Bermúdez (ed ña:
Next Door Publishers.