Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Writing against the Wall: Academic Writing as a Subjectivity Instrument

Abstract

This paper addresses the academic writing as an oversight mechanism regarding technic and scientific discourse. Additionally, it analyzes defining features of scientific papers on the point of its dominance in academic publications and its function as a subjectivity instrument among university professors and re- searchers. From the antinomy of writing opening/closing in an analytic logic, it discusses the creation’s patterns, production and distribution of the academic papers in current conditions when facing knowle- dge commodification. Furthermore, it shows how the academic guidelines policies generate writing’s suppression and submissiveness. This analysis presents the academic paper as a “closed” and dystopic way of writing in humanities, that seems to contradict its heuristic and creative function when building and interpreting social matters. Finally, it attracts humanities writers and researchers’ attention to defend and relay, from the writing itself, in alternative ways to resist an extreme instrumentalization of writing

Keywords

academic writing, social discourse, instrument, subjectivation

PDF (Español) XML (Español)

References

Angenot, M. (1998). Interdiscursividades. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Angenot, M. (2010). El discurso Social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible.
Argentina: Siglo XXI.

Bajtín, M. (1982). Estética de la Creación Verbal. México: Siglo XXI.

Bajtín, M. (1989).Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Bajtín, M. (1993). ¿Qué es el lenguaje? En A. Silvestri & G. Blanck (Eds.), Bajtin y Vigotski: la organización semiótica de la conciencia (pp. 217-244). Barcelona: Anthropos.

Ball, S.J. (2003). Profesionalismo, gerencialismo y performatividad. Educación y Pedagogía, (37), pp. 87-104.
Butler, J. (1993). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Buenos Aires: Paidós.

Deleuze, G. (1995). Deseo y placer. (J. Sáez, Trad.). Archipiélago. Cuadernos de crítica de la cultura, (23), 12-20.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Valencia: Pretextos.

Deleuze, G. (s.f.). La literatura y la vida. Recuperado de http://estafeta- gabrielpulecio.blogspot.com.co/2007/11/deleuze-2.html

Eco, U. (1973). Signo. Colombia: Labor.

Eco, U. (1987). Lector in fabula. Barcelona: Lumen.

Foucault, M. (1983). El discurso del poder. México: Folios.

Foucault, M. (2005). El poder psiquiátrico. México: FCE.

Halliday, M.K. (1979). El lenguaje como semiótica social. México: FCE.

Kress, G. y van Leeuwen, T. (2001). Multimodal Discourse: The modes and Media of
Contemporary Communication. London: Arnold.

Martínez, J. E. (2010). La Universidad productora de productores: entre biopolítica y subjetividad. Bogotá: Universidad de la Salle.

Ong, W. (1999). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Bogotá: FCE.

Ortiz, M.N. (2015). Incidencias del dispositivo tecno científico en la escritura de las humanidades en Colombia. Nómadas, (42), 115-125.

Perea, J.A. (2016). Michel Foucault: Vocabulario de nociones espaciales. Bogotá: Universidad Distrital Clacso.

Quintar, E. (2009). Pedagogía de la potencia y didáctica no parametral. Entrevista con Estela Quintar. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 31(1), 119-133. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545096006

Rama, A. (1984). La ciudad letrada. Montevideo: Fundación Internacional Ángel Rama.

Zangaro, M. (2011). Subjetividad y trabajo. Una lectura Foucaultiana del Management. Buenos Aires: Ediciones Herramienta.

Downloads

Download data is not yet available.