Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Maps to assemble: of booklets, manuals and guides on participatory mapping

Abstract

Taking up the contributions and reflections arising from the forum of the same name, held in October 2020, the text addresses the relevance of participatory mapping in different contexts of dispute, dispossession or territorial vindication experienced in the Latin American region, especially due to the neoliberal extractive model prevailing in their economies. We emphasize the processes followed by the five participating collectives for the elaboration of didactic materials for their implementation. This allows understanding that the guides, booklets and manuals serve firstly as tools for the systematization of experiences that play a practical, pedagogical and political mediation role in the vindication and construction of diverse, counter-hegemonic or resisting territorialities. Secondly, they become instruments for the transmission of knowledge both in the university environment, facilitating the incorporation of new generations to this critical and popular approach to cartography, as well as towards other sectors or territories in similar contexts. Finally, we evidence some of the ethical and pedagogical challenges of these materials of collective elaboration, which more than a product of diffusion, they function as devices of dialogue and reflection from and for the territorial action. 

Keywords

Cartography, Geography teaching, Non-formal education, Social participation

PDF (Español)

Author Biography

Gabriela Mariana

Maestra en Geografía por la Universidad Nacional Autónoma de México, Michoacán. Coordinadora Laboratorio de Cartografía Crítica para las Ciencias Sociales y las Humanidades, Centro de Estudios sobre México y Centroamérica: San Cristóbal de Las Casas, Chiapas, México. Correo: gabriela.fenner@unicach.mx. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0903-4293.

Sofía Zaragocin

PhD. en Geografía por la Universidad de Cambridg. Universidad San Francisco de Quito, Ecuador. Correo: sofia.zaragocin@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0190-1439.

Froilán Cubillos Alfaro

Doctor en Investigación Educativa, Desarrollo Curricular y Profesional, Didáctica de la Lengua, Literatura y Ciencias Sociales, Universitat Autònoma de Barcelona, Catalunya, España. Director y docente del Departamento de Historia y Geografía, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile. Correo: froilan.cubillos@umce.cl. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6943-7994.

Álvaro Ignacio González Ibáñez

Licenciado en Educación con mención en Geografía y Pedagogía en Historia, Geografía y Educación Cívica por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile. Correo: alvaro.gonzalez2015@umce.cl. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4697-0515.

Julieth Monroy Hernández

Maestra en Geografía por la Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. Subdirección científica Jardín Botánico José Celestino Mutis, Bogotá, Colombia. Correo: juliethmh@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1607-6344.


References

  1. Blidon, M. & Zaragocin, S. (2019). Mapping gender and feminist geographies in the global context. Gender, Place & Culture. A Journal of Feminist Geography 26(7-9), 915-925. https://doi.org/10.1080/0966369X.2019.1636000
  2. Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica (CESMECA) de la Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (UNICACH) (2020, noviembre 13). Foro “Mapas para armar: de cartillas, manuales y guías de cartografía participativa”. [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=fKOR_7zaOZY
  3. Colectivo de Geografía Crítica del Ecuador (2016). Resistencia para la defensa del territorio. [Cartilla]. Colectivo de Geografía Crítica del Ecuador. https://geografiacriticaecuador.org/category/publicaciones/
  4. Colectivo de Geografía Crítica del Ecuador (2018a). Territorio y comunes: utopías y comunes. [Cartilla]. Colectivo de Geografía Crítica del Ecuador. https://geografiacriticaecuador.org/category/publicaciones/
  5. Colectivo de Geografía Crítica del Ecuador (2018b). Los feminismos como práctica espacial. [Cartilla]. Colectivo de Geografía Crítica del Ecuador. https://geografiacriticaecuador.org/category/publicaciones/
  6. Colectivo Miradas Críticas del Territorio desde el Feminismo (2017). Mapeando el cuerpo-territorio. Guía metodológica para mujeres que defienden sus territorios. Colectivo Miradas Críticas del Territorio desde el Feminismo.
  7. Cubillos, F., Pinto, D., & Araneda, F. (2017). La geografía como aprendizaje para la resistencia y la transformación territorial. Espacio y Sociedad, 1, 15-28.
  8. Diez, J. (Coord.) (2014). Hacia una geografía comunitaria. Abordajes de la cartografía social y los sistemas de información geográfica. Universidad de la Patagonia; EDUPA.
  9. Fals Borda, O. (1979). Investigating reality in order to transform it: the Colombian experience. Dialectical Anthropology, 4(1), 33-55.
  10. Fals Borda, O. (1987). The Application of Participatory Action-Research in Latin America. International Sociology, 2(4), 329-347.
  11. Freire, P. (2006 [1970]). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
  12. GeoComunes (2015). El mapeo como estrategia para la defensa del territorio y los bosques en Cheran Kèrl. GeoComunes.
  13. Harley, J. B. (2005). La nueva naturaleza de los mapas. Ensayo sobre la historia de la cartografía. FCE.
  14. Jiménez, D. (2017). Geo-grafías comunitarias. Mapeo comunitario y cartografías sociales: procesos creativos, pedagógicos, de intervención y acompañamiento comunitario para la gestión social de los territorios. Geografías Comunitarias; Punto de Encuentro de los Comunes.
  15. Kitchin, R. & Dodge, M. (2007). Rethinking Maps. Progress in Human Geography, 31(3), 331-334.
  16. Larrain, A. & McCall, M. (2019). Herramientas y actividades de mapeo participativo para estudios de arqueología de paisaje. En A. Vieyra y P. Urquijo (eds.), Geografía y ambiente desde lo local (pp. 273-300). UNAM; CIGA.
  17. McCall, M. (2019). Cartografía participativa: mapeo participativo y SIG participativo. Documentos recientes en español y portugués, 2014-2019. Inédito.
  18. Nietschmann, B. (1994). Defending the Miskito Reefs with Maps and GIS: Mapping With Sail, Scuba, and Satellite. Cultural Survival Quarterly, 18(4), 34-37. https://www.culturalsurvival.org/publications/cultural-survival-quarterly/defending-miskito-reefs-maps-and-gps-mapping-sail-scuba
  19. Orangotango, K. (2018). This is not an atlas. Transcript Verlag. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/27378
  20. Rekcewicz, P. (2015, August 17). Cartography: Between Art and Politics. [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=uRCkvz4Md2k
  21. Risler, J. & Ares, P. (2013). Manual de mapeo colectivo: recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Tinta Limón.
  22. Sánchez, J. (1990). Espacio, economía y sociedad. Siglo XXI.
  23. Vélez, I., Rátiva, S., Varela, D. (2012). Cartografía social como metodología participativa y colaborativa de investigación en el territorio afrodescendiente de la cuenca alta del río Cauca. Cuadernos de Geografía. Revista Colombiana de Geografía, 21(2), 59-73.
  24. Wood, D. (1992). The power of maps. Guilford Press.
  25. Guías y cartillas
  26. Aguilar-Galindo, J. E., Monroy-Hernández, J., Barrera-Lobatón, S., Fenner-Sánchez, G., & Mora-
  27. Calderón, J. (2017). Taller Internacional de Creación Cartográfica para la participación, autogestión y empoderamiento de los territorios locales. Memorias y guía metodológica. Espacio, Tecnología y Participación (ESTEPA). https://www.humanas.unal.edu.co/estepa/files/2215/0259/2092/CARTILLA.pdf
  28. Colectivo de Geografía Crítica de Ecuador (2016-2018). Geografiando para la resistencia. [Serie de cartillas]. https://geografiacriticaecuador.org/category/publicaciones/
  29. Colectivo de Geografía Crítica de Ecuador (2021). Viviendo al límite. [Serie de cartillas]. https://geografiacriticaecuador.org/category/publicaciones/
  30. Fenner-Sánchez, G., Monroy-Hernández, J., Aguilar-Galindo, J. E., & Barrera-Lobatón, S. (Eds.). (2019). Memorias II Taller Internacional de Creación Cartográfica. Acciones para la construcción de nuevas narrativas territoriales. Grupo de Investigación Espacio, Tecnología y Participación (ESTEPA). https://drive.google.com/file/d/1-HSRVYaRCDuDmnwb8uHa0oLA3BiySnG1/view
  31. González, V., Cubillo, F., Pinto, D., & Escobar, J. (Ed.) (2016). Dimensión socioambiental de los conflictos territoriales en Chile. Observatorio Latinoamericano de Conflictos Ambientales (OLCA); Colectivo de Geografía Crítica Gladys Armijo; Global Greengrants Fund. http://www.mediafire.com/file/kx28fqp8o3hqrz3/OLCA_y_CGCGA_%25282016%2529_-_Atlas_didactivo._Dimension_socioambiental_de_los_conflictos_territoriales_en_Chile.pdf/file
  32. Hernández-Jiménez, C., Flores-Rangel, A., Rodríguez-Torres, A., Rojas-Carreto, H., & Vázquez-Techichil, M. (2020). Mapeo comunitario y cartografía colaborativa para la defensa del territorio y los bienes comunes. Guía para promotores, activistas y facilitadores comunitarios. ControlaTuGobierno A. C.; SECUAM. https://controlatugobierno.com/wp-content/uploads/2018/07/Gu%C3%ADa-Mapeo_y_Cartograf%C3%ADa_CTG_SECUAM.pdf
  33. Jiménez Corrales, A., Artavia, A., Mora, V., Porras, M., Valverde, K., Martínez, V., & Mora, J. (2019). Cartografiar nuestras realidades y desde nuestras experiencias. Cartilla metodológica a partir de 3 experiencias de cartografía participativa en la zona norte, Paraíso de Sixaola y en el territorio Bribri de Talamanca. (1ª ed.). Universidad de Costa Rica, Vicerrectoría de Acción Social. https://repositorio.iis.ucr.ac.cr/handle/123456789/522
  34. McCall, M. & Larrain, A. (2019). Guía: mapeando con la gente: buenas prácticas en cartografía participativa - lineamientos y aplicación. UNAM, CIGA.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.