Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Expressive cartographic sessions as a methodology for territorial research in pandemic and emergency: the case of the neighbourhoods of Chorrillos and Santa Inés in Viña del Mar

Abstract

This work aims to report on a methodological proposal for territorial research in the context of a pandemic and emergency, which has been called “expressive cartographic days” (JCE), which is understood in this study as a situated form of social cartography that seeks account for the intersubjective expressivity of people from the centrality of the particular territory that is inhabited in relation to a social phenomenon such as the covid-19 pandemic. This proposal is the product of an investigation that analyses the strategies and tactics of managing the pandemic in the city of Viña del Mar, developed between the years 2021 and 2022 in the Santa Inés and Chorrillos neighbourhoods, in which social leaders, professionals from health centres and the Illustrious Municipality of Viña del Mar. The research process is reported, as well as the facilitators and obstacles; The methodological process of the expressive cartographic sessions and the information produced associated with the actions developed in relation to the strategies deployed by the local government, and also the self-managed tactics emerged from community organizations, are detailed. The results of these reflections allow us to demonstrate the contributions of the cartographic profession in territorial research to make visible the intersubjectivity of the inhabitants in socio-territorial phenomena in contexts of crisis and emergency.

Keywords

territorial management, social geography, vulnerability

PDF (Español)

References

  1. Alonso, L. (2003). La mirada cualitativa en sociología: una aproximación interpretativa. Fundamentos.
  2. Barragán, D. & Amador, J. (2014). La cartografía social-pedagógica: una oportunidad para producir conocimiento y repensar la educación. Itinerario Educativo, 64(28), 127-141. https://doi.org/10.21500/01212753.1422
  3. Barragán-León, A. (2019). Cartografía social: lenguaje creativo para la investigación cualitativa. Sociedad y Economía, 36, 139-159. https://doi.org/10.25100/sye.v0i36.7457
  4. Betancurth, D., Vélez, C., & Sánchez, N. (2020). Cartografía social: construyendo territorio a partir de los activos comunitarios en salud. Entramado, 16(1), 138-151. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6081
  5. Bolaños, J. I., Astaiza Grande, E. Z., & Castellanos Jiménez, J. E. (2020). Hacia una descripción densa desde la cartografía social. Educación y Humanismo, 22(38), 1-20. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3623
  6. Bonfá-Neto, D. & Suzuki, J. C. (2023). Cartografía social participativa como metodología de investigación territorial: un estudio de caso en el Pacífico afrocolombiano. Perspectiva Geográfica, 28(1), 1-22. https://doi.org/10.19053/01233769.14529
  7. Buzai, G. (2011). Construcción de mapas mentales mediante apoyo geoinformático. Desde las imágenes perceptivas hacia la modelización digital. Revista Geográfica de Valparaíso, 44, 1-17.
  8. Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 2(1), 53-86. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3
  9. Calveiro, P. (2021). Resistir al neoliberalismo: comunidades y autonomías (1ª ed.). Clacso, Siglo XXI. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2022/01/Resistirneoliberalismo.pdf
  10. Calveiro, P. (2017). Víctimas del miedo en la gubernamentalidad neoliberal. Revista de Estudios Sociales, 1(59), 134-138. https://doi.org/10.7440/res59.2017.11
  11. Catalán, M. (2022). Discusiones sobre participación, comunidad(es) y territorio(s) desde el trabajo social para articular el desarrollo local. Revista Transformación Socio-Espacial, 2(1), 37-47. https://doi.org/10.22320/24525413.2022.02.01.04
  12. De Certeau, M. (1990). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer (vol. 1). Universidad Iberoamericana, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente.
  13. Decreto 269 de 2020 (12 de junio), prórroga declaración de estado de excepción constitucional de catástrofe, por calamidad pública, en el territorio de Chile, por el lapso que indica. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?i=1146700&f=2020-06-16
  14. Diez, J. (2018). Cartografía social: teoría y método. Estrategias para una eficaz transformación comunitaria. Biblos.
  15. Estébanez, J. (1981). Problemas de interpretación y valoración de los mapas mentales. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 1, 15-40.
  16. Haraway, D. (1995). Ciencia, ciborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Cátedra.
  17. Huergo, J. & Ibáñez, I. (2012). Contribuciones para tramar una metodología expresivo-creativa: ejercicio de lectura de dibujos de mujeres de Villa La Tela, Córdoba. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 3(2), 66-82. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/135313
  18. Instituto Nacional de Estadísticas (INE) (2018). Resultados Censo 2017. http://resultados.censo2017.cl/
  19. López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, 4, 167-179. http://uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/view/610/932
  20. Mario Alberto Catalán Catalán (2023, enero 27). Protagonismo comunitario: estrategias y tácticas de gestión de pandemia covid en Viña del Mar. [Video]. https://youtu.be/YFfgqRE4zVo
  21. Martínez, V. (2006). El enfoque comunitario. El desafío de incorporar a la comunidad en las intervenciones sociales. [Tesis de maestría]. Universidad de Chile.
  22. Montenegro, M. & Pujol, J. (2003). Conocimiento situado: un forcejeo entre el relativismo construccionista y la necesidad de fundamentar la acción. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 37(2), 295-307. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3054800
  23. Piñeiro, E., Mora, D., & Hechavarría, Y. (2023). Cartografía social, una herramienta de análisis para el estudio comunitario (Original). Roca. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 19(1), 147-169. http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403729009/
  24. Quinteros-Urquieta, C. & Cortés Mancilla, R. (2022). Neoliberalismo, crisis estructural y sociosanitaria en Chile: la resistencia desde políticas emergentes territoriales en Valparaíso. Trabajo Social, 24(1), 91-122. https://doi.org/10.15446/ts.v24n1.95166
  25. Reyes, M., Arensburg, S., & Póo, X. (2016). Vidas cotidianas en emergencia: territorios, habitantes y práctica. Social Ediciones.
  26. Román, J. & Ibarra, S. (2022). Solidaridad y covid-19 en Chile: tensiones y desafíos para afrontar la pandemia solidariamente. Polis (Santiago), 21(62), 40-67. https://dx.doi.org/10.32735/s0718-6568/2022-n62-1742
  27. Sandoval, J. (2013). Una perspectiva situada de la investigación cualitativa en ciencias sociales. Cinta moebio, 46, 37-46. https://www.moebio.uchile.cl/46/sandoval.html
  28. Sandoval, J. Guerra, A., Catalán, M., & Espinoza, C. (2016). La “trastienda” como territorio de construcción de vidas cotidianas en “emergencia”. En M. Reyes,
  29. S. Arensburg & X y Póo (eds.), Vidas cotidianas en emergencia: territorios, habitantes y práctica (pp. 33-52). Social Ediciones.
  30. Scribano, A. (2013). Encuentros creativos expresivos: una metodología para estudiar sensibilidades. Estudios Sociológicos.
  31. Sosa, M. (2012). ¿Cómo entender el territorio? Cara Parens.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.