Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Banana Exports as a Rural Development Strategy in Colombia

Supporting Agencies
Universidad Autónoma de Manizales, Alcaldia de Manizales

Abstract

This article seeks to identify opportunities in the international markets for fresh and processed Colombian plantain, from the analysis of the information obtained from secondary sources in which the consumption variables, production statistics, exports and imports, regulations, restrictions and technical requirements are analyzed for the period 2013-2017, to which the classification criteria of the Uppsala and Vernon models are applied. We identify products with higher demand and the countries with higher probability of access, as a proposal for their incorporation into the competitive strategy for plantain producers and companies in Colombia. The study concludes that the fresh and processed products such as frozen plantain, chips and plantain flour present a significant demand, which can be marketed with better results in the US and European markets.

 

Keywords

Trade Policy, International Trade Organizations, Competitiveness, Rural Development, Internationalization, plantain

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Marcela Carvajal-García

Investigadora Grupo Empresariado (clasificación B Colciencias)

Docente Departamento de Administración y Economia 

Universidad Autónoma de Manizales

  • Magister en Administración de Negocios MBA. Universidad Autónoma de Manizales.
  • Especialista en Gerencia de Negocios Internacionales. Universidad Jorge Tadeo Lozano. 
  • Especialista en Desarrollo Gerencial. Universidad Autónoma de Manizales.
  • Especialista en Docencia e Investigación Universitaria. Universidad Sergio Arboleda. 
  • Profesional en Mercadeo Nacional e Internacional. Universidad de Manizales.


References

Asohofrucol. (2015). Se amplía la frontera hortifrutícola Balance 2014. Neiva. Retrieved from www.asohofrucol.com.co

Bada Carbajal, L. M., Rivas Tovar, L. A., & Littlewood Zimmerman, H. F. (2017). Modelo de asociatividad en la cadena productiva en las MiPymes agroindustriales. Contaduría y Administración, 62(4), 1100–1117. https://doi.org/10.1016/j.cya.2017.06.006

Berden, K. G., Francois, J., Martin, M., Paul, T. M., & Saara Tamminen, W. (2009). Non-Tariff Measures in EU-US Trade and Investment - An Economic Analysis. Rotterdam. Retrieved from www.ecorys.com

Campero, E. (2015). Las cadenas productivas como fuente de oportunidades para emprendedores en el medio rural. Innovación y Emprendimiento, 11(18), 75–85. https://doi.org/10.16925/in.v11i18.993

Cardozo, P. P., Chavarro, A., & Ramírez, C. A. (2013). Teorías de internacionalización. PANORAMA, 1(3). https://doi.org/10.15765/pnrm.v1i3.264

Casson, M., & Wadeson, N. (2017). Emerging market multinationals and internalisation theory. International Business Review, 27(6), 1150–1160. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2018.04.006

Castro Figueroa, A. M. (2007). Modelo de internacionalización para la empresa colombiana. Universidad Empresa, 6(12), 168–193. Retrieved from https://www.urosario.edu.co/urosario_files/28/2869b097-b644-4ff0-a57f-a660ea555c56.pdf

Congreso de Colombia. (2017). Ley 1876 del 29 de Diciembre de 2017. Bogotá. Retrieved from http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/LEY 1876 DEL 29 DE DICIEMBRE DE 2017.pdf

Cuervo-Cazurra, A. (2018). Thanks But No Thanks: State-Owned Multinationals From Emerging Markets and Host Country Policies. Journal of International Business Policy, 1, 128–156. https://doi.org/10.1057/s42214-018-0009-9

Departamento Nacional de Estadística - DANE. (2018). Boletín técnico Producto Interno Bruto PIB Cuarto trimestre de 2017 Cuentas Trimestrales-Colombia. Retrieved from https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/pib/bol_PIB_IVtrim17_oferta_demanda.pdf

Dzomeku, B. M. ., Dankyi, A. A. ., & Darkey, S. K. (2011). Socioeconomic importance of plantain cultivation in Ghana. The Journal of Animal & Plant Sciences, 21(2), 269–273. https://doi.org/ISSN: 1018-7081

EAG, C. (2016). Plan Estratégico de Mercado: Sector de Musáceas. Manizales.

El Tiempo. (2017). Productos agrícolas colombianos con potencial exportador. Retrieved May 18, 2019, from https://www.eltiempo.com/economia/sectores/productos-agricolas-colombianos-con-potencial-exportador-37231

Flórez Martínez, D. H. (2017). Diseño de un modelo de articulación entre la cadena productiva hortofruticola colombiana y la cadena logística de frio Design of a model of interaction between the colombian fruit & vegetal productive chain and logistics cold chain.

Food and Agriculture Organization of the United Nations - FAO. (2017). FAOSTAT. Retrieved December 15, 2017, from http://www.fao.org/faostat/en/#data/QC

Francois, J. F., Berden, K., Tamminen, S., Thelle, M., Wymenga, P., Francois, J., … Wymenga, P. (2013). Non-Tariff Measures in EU-US Trade and Investment: An Economic Analysis. Retrieved from https://econpapers.repec.org/paper/lnzwpaper/20090806.htm

Global Strategy & Tools. (2017). Informe de validación de mercado de Musáceas en Nueva York. Manizales.
Grunert, K. G., Verbeke, W., Kügler, J. O., Saeed, F., & Scholderer, J. (2011). Use of consumer insight in the new product development process in the meat sector. Meat Science, 89(3), 251–258. https://doi.org/10.1016/J.MEATSCI.2011.04.024

Innova Market Insights. (2015). Innova Market Insights releases its 2016 Top Ten Trends list. Netherlands. Retrieved from https://www.newfoodmagazine.com/news/21011/innova-market-insights-announces-its-2016-top-ten-food-beverage-trends/

Johanson, J., & Vahlne, J.-E. (1977). The Internationalization Process of the Firm—A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), 23–32. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676

Kasriel-Alexander, D. (2016). Top 10 Global Consumer Trends for 2016. Londres. Retrieved from https://static1.squarespace.com/static/54caa57de4b09cd878bfa0c1/t/569682251115e0ac19d12dce/1452704299775/WP_Top-10-GCT-2016_1.3-0116.pdf

López Jurado, C. (2011). La oferta comercial preferencial de la unión europea a los países en vías de desarrollo: Modalidades e interacciones. Revista de Derecho Comunitario Europeo, 39(15), 443–483. https://doi.org/10.18042/cepc/rdce.55.07

Macías Hurtado, C. H. (2016). Descripción de la agrocadena del plátano en Colombia. Bogotá. Retrieved from http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/18829/12072020_2016.pdf?sequence=1

Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. (2016). Agronet - Estadísticas. Retrieved May 19, 2019, from https://www.agronet.gov.co/estadistica/Paginas/home.aspx?cod=1#

Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural - MADR. (2014). Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural - Cadena de Plátano. Bogotá. Retrieved from www.minagricultura.gov.co

Mintel Group Ltd. (2017). Tendencias globales de alimentación y bebidas 2017. New York. Retrieved from https://es.mintel.com/tendencias-de-alimentacion-y-bebidas/2017

Mintel Group Ltd. (2018). Tendencias globales en alimentos y bebidas 2018. New York. Retrieved from https://es.mintel.com/tendencias-de-alimentacion-y-bebidas/

Nielsen. (2016). What’s in our food and our mind - Ingredient And Dining out Trends around the world. New York. Retrieved from https://www.nielsen.com/content/dam/nielsenglobal/eu/docs/pdf/Global Ingredient and Out-of-Home Dining Trends Report.pdf

Olevsky, G., & Dunska, M. (2014). Structural and Static Prerequisites for the Internationalization of Small and Medium – Sized Enterprises in the Baltic States. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 1209–1217. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2013.12.967

Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura - FAO. (2011). Colombia es el segundo importador de plátano del mundo. Retrieved May 22, 2019, from http://www.fao.org/in-action/agronoticias/detail/es/c/508466/

Padilla Pérez, R., & Oddone, N. (2017). Manual para el fortalecimiento de cadenas de valor. México. Retrieved from https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40662/1/S1601085_es.pdf

Pedraza Pabón, A. R. (2017). Caracterización del modelo de negocio del plátano en organizaciones de pequeños productores para el departamento de Córdoba, Colombia. Bogotá. Retrieved from http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/24865/86112206_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Perfetti, J. J., Balcázar, Á., Hernández, A., & Leibovich, J. (2013). Políticas para el desarrollo de la agricultura en Colombia. Retrieved from www.bancoagrario.gov.co

Porter, M. E. (1998). The competitive advantage of nations : with a new introduction. Free Press.

Riojas, C. (2013). El comercio exterior, la protoindustria y América Latina en el siglo XIX.
Revista Trace, [S.l.], n. 64, p. 7-24, sep. 2016. ISSN 2007-2392. doi:http://dx.doi.org/10.22134/trace.64.2013.63.

Rodríguez B., A. I., Baca Del Moral, J., Santoyo C., H. V., & Reyes Altamirano C, J. (2013). Propuesta metodológica para analizar la competitividad de redes de valor agroindustriales. Revista Mexicana de Agronegocios, 32, 231–244. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14125584007

Schwab, K. (2017). The Global Competitiveness Report 2017-2018 Insight Report. Geneva. https://doi.org/ISBN-13: 978-1-944835-11-8

Stewart, T. A. (1998). La nueva riqueza de las organizaciones : el capital intelectual. Granica.

Trade Wizards. (2018). Trade Wizards. Retrieved May 22, 2019, from http://www.lci.com.mx/tradewizards/Empresarial.aspx

Trademap. (2018). Trade Map - Estadísticas del comercio para el desarrollo internacional de las empresas. Retrieved May 22, 2019, from https://www.trademap.org/Index.aspx

Trujillo D., M. A., Ospina R., D. F., Guzmán V., A., & Becerra P., G. (2006). Perspectivas teóricas sobre internacionalización de empresas. (Universidad del Rosario, Ed.) (Primera). Bogotá: Universidad del Rosario. Retrieved from http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/1211/BI 30.pdf

Trujillo Dávila, M. A., & Guzmán Vásquez, A. (2015). Revelación de información y valor de las empresas en América Latina. Bogotá: CESA - WBG. https://doi.org/10.2307/j.ctv8xnhbn.14

UNCTAD United Nations Conference on trade and development. Trust Fund on Market Information on Agricultural Commodities. (2016). Banana An Infocom Commodity Profile UNCTAD Trust Fund on Market Information on Agricultural Commodities. New York and Geneva. https://doi.org/10.18356/3626d4df-en-fr

Vernon, R. (1979). The product cycle hypoyhesis in a new international environment. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 255–267. https://doi.org/10.1111/j.1468-0084.1979.mp41004002.x

Viljoen, A., Kunert, K., Kiggundu, A., Escalant, J. V., & Bornman, C. H. (2004). Biotechnology for sustainable banana and plantain production in Africa: the South African contribution. South African Journal of Botany, 70(1), 67–74. https://doi.org/10.1016/S0254-6299(15)30308-2

Williams Lu Ann. (2017). Top 10 Trends 2017 by Innova Market Insights. Netherlands. Retrieved from http://www.enfasis.com/Presentaciones/FTSMX/2017/Summit_Food_Tech/FRIDA_KAHLO-TOP_TEN_TRENDS-LU_ANN_WILLIAMS.pdf

World Customs Organization. (2016). WCO OMD - Harmonized System DataBase. Retrieved May 22, 2019, from http://harmonizedsystem.wcoomdpublications.org/?a_DisplayLanguage=es

Zurbriggen, C. (2015). Hacia una nueva gobernanza: Co-creación de iniciativas innovadoras para un desarrollo agrícola sostenible. (Maria Alejandra Bentancur, Ed.). Montevideo: Ciencias Sociales Universidad de la República de Uruguay. Retrieved from http://www.iica.int

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.