Superficial, Profound, and Reflective-Critical Reading Comprehension of a Eementary Student
Abstract
This paper presents partial results of an investigation aimed to describe and analyze how students of Escuela Nueva, in a Colombian elementary, understand superficial, profound, critical, and reflective expository texts, with cold and warm help from the teacher and support from parents. The interpretive paradigm was used with a qualitative approach, using educational ethnography. The sample consisted of seven primary school children. I used surveys and the application of multidisciplinary guides, in which, based on expository texts, I questioned the students for mobilizing comprehensive processes. For this article, the results show the understanding of an expository text of a student in the fifth grade. For superficial understanding, the student retrieved literal information using loose words, short sentences, and extensive textual statements; in the profound, he saw hidden senses and associated the readings with their socio-cultural context; in reflective-critical took reasoned positions. The cognitive and affective aids of the teacher and involvement of parents contributed to the consolidation of knowledge
Keywords
superficial, profound and reflective-critical understanding, student, teacher, family, elementary
References
- Avendaño, G., & González, O. (2020). Una propuesta de plan de clase para dinamizar la lectura crítica. Folios, (52), 155-171.h ttps://doi.org/10.17227/folios.52-10002
- Bisquerra, R. (2012). Metodología de la investigación Educativa. La Muralla
- Colbert, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, (20), 107-135. https://rieoei.org/historico/documentos/rie20a04.htm
- Colomer, T. (1997). La enseñanza y el aprendizaje de la comprensión lectora. Signos. Teoría y práctica de la educación, (20), 6-15. http://www.xtec.cat/~ilopez15/materials/comprensiolectora/laensenanzayelaprendizajedelacomprensionlectora.pdf
- Dewey J. (1995). Democracia y Educación. Morata
- García, P. (2011). Escribir textos expositivos en el aula. Graó
- Lomas, C., & Tusón, A. (2009). Enseñanza del lenguaje, emancipación comunicativa y educativa crítica: el aprendizaje de las competencias comunicativas en el aula. Edére
- Ministerio de Educación Nacional. (2010). Manual de implementación Escuela Nueva. Generalidades y orientaciones pedagógicas para transición y primer Grado. Tomo I. Ministerio de Educación Nacional.
- Robledo, B. (2015). Familias lectoras: Como formar lectores y escritores en el hogar. Tragaluz
- Sánchez, M. (2010). La lectura en el aula, Qué se hace, qué se debe hacer, y que se puede hacer. Grao