Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Communication/education in Latin America: an approach from institutions and technology in education

Abstract

Objective: This article offers an approach to the academic field of communication/education in Latin America. It examines the role of three institutions on the emergence and development of this field in some intellectual circles of the continent. These institutions are as follows: the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO); the Latin American Association of Communication Researchers (ALAIC), and the International Center for Higher Studies in Communication for Latin America (CIESPAL).

Originality/contribution: This approach contributes to the reflection on new technologies in educational spaces in recent years. We take into account that this relationship is treated as a location of enunciation by the communication/education domain.

Method: A documentary review of the institutions mentioned above with conceptual locations of sociology used as a research tool.

Strategies/information gathering: archival research based on relevant documents from the three institutions. The texts were selected in order of importance from the state of the art and the consolidation of documentary sources.  

Conclusions: The present work updates discussions proper to the field of education and information and communication technologies, beyond instrumental reductionisms. These discussions offer a perspective on the intrinsic problems of teaching, on the use of technologies in schools, and also on possible research topics within this framework of analysis.

Keywords

communication/education, teaching, technology, development

HTML (Español) PDF (Español)

Author Biography

Darwin González Sierra

Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Investigador del Grupo de investigación Filosofía, Educación y Pedagogía. Correo: darwingonzalezsierra@yahoo.com


References

Alfaro, Rosa María. “Educación y comunicación: ¿A la deriva del sentido del cambio?”. En Comunicación-Educación. Coordenadas, abordajes y travesías, editado por C. E. Valderrama . Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2000, 181.

Beltrán, Luis Ramiro. “Comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: Una evaluación sucinta al cabo de cuarenta años”. Lima: Infoamerica.org, 1993). https://www.infoamerica.org/teoria_articulos/beltran1.htm

Bourdieu, Pierre. El oficio del científico. Barcelona: Anagrama, 2003.
Comisión Internacional de Estudios de la Comunicación. Un solo mundo, voces múltiples. París: UNESCO,1978.

Cubides, Humberto J. “Los sentidos diversos de una propuesta comunicativo-educativa” En Comunicación – Educación. Coordenadas, abordajes y travesías, editado por C. E. Valderrama. Bogotá: Siglo del Hombre, 2000.

Herrán, María Teresa. “Pistas para el encuentro Comunicación/Educación. Estado del arte en Comunicación/Educación en el Distrito Especial de Bogotá dentro del contexto latinoamericano”. En Palimpsestos y recorridos de la comunicación en la educación, coordinado por O. Perdomo. Santa Fe de Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 1999.

Huergo, Jorge, ed. Comunicación/Educación. Ámbitos, prácticas y perspectivas. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 1996.

Huergo, Jorge y Kevin Morawicki. Memoria y Promesa. Conversaciones con Jesús Martín-Barbero. Buenos Aires: Editorial de la Universidad de La Plata, 2016.

Huergo, Jorge y María B. Fernández. Cultura Escolar, Cultura Mediática / Intersecciones. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 2000.

Kaplún, Mario. A la educación por la comunicación. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC, 1992.

León, Gustavo. La nueva hegemonía en el pensamiento latinoamericano de la comunicación. Hermosillo, México:
Universidad de Sonora, 2007.

Marques de Melo, José. Entre el saber y el poder. Pensamiento comunicacional latinoamericano. México: Comité Regional de Cooperación con la UNESCO, 2007.

Martín-Barbero, Jesús. Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Chile: Fondo de Cultura Económica, 2002.

Masterman, Len. “La educación en materia de comunicación: problemas teóricos y posibilidades concretas”. Perspectivas XIII, n.o 2 (1983): 191-200.

Morsy, Zaghloul, coord. La educación en materia de comunicación. París: UNESCO, 1984.

Rueda, Rocío y Antonio Quintana. Ellos vienen con el chip incorporado. Aproximación a la cultura informática escolar. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP, 2004.

Torrico, Erik. “ALAIC y la investigación comunicacional latinoamericana en tiempos de redefinición utópica”. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, n.os 8-9 (2008): 78-86.

Downloads

Download data is not yet available.