Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Latin American University and its Role in the Transition toward an Effective Socio-Educational Model

Abstract

Objective: This article offers a historical overview of the change that the theorizations and applications in education have undergone, this is to identify the role of universities around the standards that have influenced current Latin American educational models.

Originality/contribution: In the Latin American context, the conceptualization of the logic followed by the university and its current use requires to be analyzed based on its application and transformation in agreement with society, pluridiversity, and the future vision.

Method: A review of both informative and legal documents was carried out with emphasis on Chile, Uruguay, Bolivia, and Peru. Therefore, this research work is also a historiographical analysis aimed at understanding the implications of the change around theorizations and applications in education at universities.

Strategy/Data collection: (1) Review of the state of the art; (2) documentary analysis; (3) reflection and comparison of findings; (4) preparation of the article.

Conclusions: Higher education should be considered a key instrument in the configuration of a society with knowledge and values. In this sense, universities must present themselves as centers of debate, critical thinking, and defense of the rights of humanity. They should promote innovation and research, always in favor of improvement.

Keywords

Higher education, educational policies, Latin America, teaching models

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español)

Author Biography

Sharon Centeno-Leyva

Maestranda en Educación Superior con mención en Docencia Universitaria e Investigación por la Universidad Científica del Sur, Lima, Perú. Licenciada en Psicología por la Universidad Inca Garcilaso de la Vega, Lima, Perú, con especialización en gestión de la Calidad académica por la Universidad Científica del Sur, inclusión educativa e intervención en terapias basadas en evidencia en población infanto-juvenil, dedicada al área clínica-educativa en Centros de Educación Básica Regular (EBR) y Especial (EBE). Especialista en Psicometría, y uso de software estadísticos para el análisis de datos por la Universidad Continental, Lima, Perú. Autora y coautora de artículos científicos orientados a la línea de investigación de factores asociados al rendimiento académico, historia, formación y políticas en la Educación Superior. Miembro Acreditado de la Comunidad Virtual de Aprendizaje en  Investigación Cualitativa CVAIC-México, la Comunidad Internacional de Investigación Educativa CIIED y Red Educativa Mundial REDEM. Correo electrónico: sharonbri.cl@gmail.com


References

  1. Aguilar Santur, Javier. “Los profesores contra Velasco: la oposición de los maestros al proyecto de reforma educativa presentado por el Gobierno Revolucionario de las Fuerzas Armadas en 1972”. Tesis de licenciatura en Historia, Pontificia Universidad Católica del Perú, 2017. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/9864/AGUILAR_SANTUR_LA_OPOSICION_DE_LOS_MAESTROS_AL_PROYECTO_DE_REFORMA_EDUCATIVA_PRESENTADO_POR_EL_GOBIERNO_REVOLUCIONARIO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  2. Bozu, Zoia y Pedro Canto Herrera. “El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes”. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria 2, n.° 2 (2009): 87-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3110877
  3. Cajías de la Vega, Beatriz. “1955: De una educación de castas a una educación de masas”. Revista Ciencia y Cultura, n.o 3 (1998): 42-53. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33231998000100008
  4. Capa Benítez, Ximena, Robinson Benítez Narváez y Marcela Capa Tejedor. “Investigación como síntoma de desarrollo en el sur del Ecuador”. Universidad y Sociedad 11, n.° 5 (2021): 231-236. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v11n5/2218-3620-rus-11-05-231.pdf
  5. Carimán Linares, Braulio. “El ‘problema educacional’ entre 1920 -1937: una historia de reformas y limitaciones”. Universum 2, n.° 27 (2012): 31-44. https://www.scielo.cl/pdf/universum/v27n2/art_03.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-23762012000200003
  6. Chuaqui, Benedicto. “Acerca de la historia de las universidades”. Revista chilena de pediatría 73, n.o 6 (2002): 563-565. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062002000600001
  7. Contreras, Carlos. “La educación en el Perú de la posindependencia a través de sus textos”, Revista peruana de investigación educativa 13, n.° 15 (2021): 122-137. https://doi.org/10.34236/rpie.v13i15.343 DOI: https://doi.org/10.34236/rpie.v13i15.343
  8. Ccahuana Córdova, Jorge. “La reforma educativa de 1905: Estado, indígenas y políticas racializadas en la República Aristocrática”. Apuntes 47, n.° 86 (2020): 5-32. https://doi.org/10.21678/apuntes.86.880 DOI: https://doi.org/10.21678/apuntes.86.880
  9. D’Avenia Frávega, Lucas. “Revisando continuidades. La agenda educativa de los cónclaves gubernamentales (1973-1985) durante la dictadura cívico-militar uruguaya”, Políticas Educativas 9, n.o 1 (2015): 188-207. https://www.academia.edu/24374826/Revisando_continuidades_La_agenda_educativa_de_los_c%C3%B3nclaves_gubernamentales_1973_1981_durante_la_dictadura_c%C3%ADvico_militar_uruguaya
  10. De La Fuente, Enrique. “Enseñanza de la matemática por la mayéutica”, Praxis Investigativa ReDIE 9, n.° 17 (2017): 53-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6560023
  11. De Natale, Carla. “La enseñanza de la gramática en el sistema de Lancaster: el Compendio gramatical de la lengua nacional llamada castellana de José Catalá y Codina (1821)”. Revista argentina de historiografía lingüística 10, n.° 2 (2018): 125-143. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7428796
  12. Díaz Lavado, Juan. “La educación en la Antigua Grecia”, en Actas de las III Jornadas de Humanidades Clásicas, Almendralejo (España): Junta de Extremadura (2002): 93-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2676979
  13. Díaz Núñez, Carmen. “La educación en la Roma Antigua”. Tesis de pregrado en Historia, Universidad de La Laguna, 2017. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/5899/La+Educacion+en+la+Roma+Antigua.pdf;jsessionid=450CF9BB2BE0F82D229DEFEB0720AA6B?sequence=1
  14. Flores Bernal, Raquel, Emivaldo Silva Nogueira y Viviana Rebufel Álvarez. “Reformas educativas en Chile: una mirada desde el enfoque de género”. Educação e Sociedade 42 (2021): 1-12. https://doi.org/10.1590/ES.229146 DOI: https://doi.org/10.1590/es.229146
  15. Forero Medina, Henry, Leticia Montero Torres, José Fonseca Sandoval y Herwin Corzo Laverde. “Paulo Freire y su legado de educación para la liberación en Colombia: una aproximación a sus múltiples aportes y diálogos para la emancipación popular”. Revista Pedagógica 21 (2019): 340-357. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.4936 DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.4936
  16. Giraldo Bedoya, Héctor y Carlos García Duque. “La educación y el ideal de humanidad: Una aproximación histórica”. Discusiones filosóficas, 22, n.o 39 (2021): 113-134. https://doi.org/10.17151/difil.2021.22.39.7 DOI: https://doi.org/10.17151/difil.2021.22.39.7
  17. Huidobro Salazar, María. “Educación humanista, cultura clásica y legitimidad republicana: la batalla oratoria entre Andrés Bello y José Joaquín de Mora (1828-1830)”. Revista de Historia 2, n.° 27 (2020): 211-235. https://doi.org/10.29393/RH27-16EHMH10016 DOI: https://doi.org/10.29393/RH27-16EHMH10016
  18. Iño de Souza, Weimar. “Una mirada a las reformas educativas y la formación de la ciudadanía en Bolivia (siglo XX y XXI)”. Alteridad. Revista de Educación 12, n.° 2 (2017): 144-154. https://www.redalyc.org/journal/4677/467751871001/html/ DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.01
  19. Labraña, Julio y José Joaquín Brunner. “Transformación de la educación superior latinoamericana y su impacto en la idea de la universidad”. Perfiles Educativos 44, n.° 176 (2022): 138-151. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.60539 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.176.60539
  20. Llanquinao Trabol, Hilda. “Valores de la educación tradicional mapuche: posibles contribuciones al sistema educativo chileno”. Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, 2009. https://www.tdx.cat/handle/10803/2356
  21. Luján Luciani, Laura. “Movimientos estudiantiles latinoamericanos en los años sesenta”, Historia y memoria, n.o 18 (2019): 77-111. https://doi.org/10.19053/20275137.n18.2019.8291 DOI: https://doi.org/10.19053/20275137.n18.2019.8291
  22. Mansilla Sepúlveda, Juan. “Influencia alemana en la reforma de las Escuelas Normales de Preceptores y Preceptoras en el centro sur de Chile, 1883-1920”. Revista historia de la educación latinoamericana 20, n.° 31 (2018): 189-209. https://doi.org/0.19053/01227238.8574 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.8574
  23. Márquez, Francisca. “Antropologías en el extremo sur: del silenciamiento al estallido”. Global Anthropological Dialogues, n.o 18 (2021): 1-24. https://doi.org/10.1590/1809-43412021v18a808 DOI: https://doi.org/10.1590/1809-43412021v18a808
  24. Miranda, Roberto. “Cambios en la política latinoamericana. La nueva realidad de Argentina”, Espiral. Estudios sobre estado y sociedad 18, n.° 51 (2011): 41-72. https://www.scielo.org.mx/pdf/espiral/v18n51/v18n51a2.pdf
  25. Molina-Ordóñez, Janet, Charles Huamaní y Percy Mayta-Tristán. “Apreciación estudiantil sobre la capacitación universitaria en investigación: estudio preliminar”, Revista peruana de medicina experimental y Salud Pública 25, n.° 3 (2008): 325-329. http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v25n3/a14v25n3.pdf
  26. Moreno Argos, Paula. “Cómo aprenden los estudiantes en Finlandia”. Tesis de maestría en Educación, Universidad de Cantabria, 2018. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/15211/MorenoArgosPaula.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  27. Moreno, Diego. “Análisis historiográfico contrastado de la Constitución de 1830 como programa político”. Revista Anuario del Área Socio-Jurídica 13, n.° 1 (2021): 50-68. https://doi.org/10.26668/1688-5465_anuariosociojuridico/2021.v13i1.7449 DOI: https://doi.org/10.26668/1688-5465_anuariosociojuridico/2021.v13i1.7449
  28. Nassif, Ricardo. “América Latina”. En Estudios y encuestas de educación comparada. Finalidades de la educación. París: UNESCO, 1981, 60-77. https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000136050&highlight=educaci
  29. Perales Miranda, Víctor. “Los desafíos de la universidad boliviana en la mejora de la calidad educativa de la educación superior”. Educación Superior 8, n.° 1 (2021): 58-68. http://www.scielo.org.bo/pdf/escepies/v8n1/v8n1_a07.pdf
  30. Pérez-Díaz, Víctor. “Elogio de la universidad liberal”, ASP Research Paper 13(a) (1996): 1-15. https://www.asp-research.com/sites/default/files/pdf/Asp13a.pdf
  31. Perrupato, Sebastián. Ilustración, educación y cultura. La monarquía hispánica en la segunda mitad del siglo XVIII. Mar del Plata: Editorial de la Universidad Nacional de Mar del Plata, 2018. https://www.researchgate.net/publication/346961515_ILUSTRACION_EDUCACION_Y_CULTURA_Sebastian_Perrupato_LA_MONARQUIA_HISPANICA_EN_LA_SEGUNDA_MITAD_DEL_SIGLO_XVIII/link/5fd40f15299bf1408800bed7/download
  32. Quintanilla Rauch, Carlos. “La cuaternidad de los estilos de aprendizaje y el código Phisca-tawa en el sistema educativo inca”. Educación 29, n.° 57 (2020): 186-207. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202002.009 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.202002.009
  33. Ramírez López, Daniel. “Prácticas y productos comunicacionales de la memoria: reconstruir el recuerdo de la dictadura de Hugo Banzer Suárez (1971-1978) en Bolivia”. Tesis de maestría en Investigación en Comunicación y
  34. Opinión Pública, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, 2019. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/xmlui/bitstream/handle/10469/15704/TFLACSO-2019DARL.pdf?sequence=8&isAllowed=y
  35. Repetto Iribarne, Ana. “Uma arqueología do apagamento: narrativas de desaparecimento charrúa no Uruguai desde 1830”. Tesis de maestría en Antropología social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017. http://objdig.ufrj.br/72/teses/862941.pdf
  36. Saforcada, Fernanda y Alejandro Vassiliades. “Las leyes de educación en los comienzos del siglo XXI: del neoliberalismo al postconsenso de Washington en América del Sur”. Educação & Sociedade 32, n.° 115 (2011): 287-304. https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200003
  37. Scagliola, Gabriel. “Las Universidades Populares en Uruguay (1930-1942)”, Historia Caribe 6, n.° 38 (2021): 81-106. https://doi.org/10.15648/hc.38.2021.2812 DOI: https://doi.org/10.15648/hc.38.2021.2812
  38. Siles Salinas, Jorge. “Las ideas y la cultura durante el siglo XX en Europa y América”. Revista Ciencia y Cultura, n.o 17 (2005): 39-47. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-33232005000200007
  39. Solano Pinzón, Orlando. “La paideia como estructura fundamental del quehacer teológico en Gregorio de Nisa”. Veritas, n.o 32 (2015): 229-244. https://www.scielo.cl/pdf/veritas/n32/art10.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-92732015000100010
  40. Spengler, Oswald. La decadencia de Occidente. Bosquejo de una morfología de la historia universal. Madrid: Espasa Calpe, 1923. https://aprendizaje.mec.edu.py/aprendizaje/system/content/0c59c97/content/Spengler,%20Oswald%20(1880-1936)/Spengler,%20Oswald%20-%20La%20decadencia%20de%20occidente.pdf
  41. Torío de la Riva, Torcuato. Arte de escribir por reglas y con muestras, según la doctrina de los mejores autores antiguos y modernos, extrangeros y nacionales: acompañado de unos principios de Aritmética, Gramática y Ortografía Castellana, Urbanidad y varios sistemas para la formación y enseñanza de los caracteres que se usan en Europa. Madrid: Imprenta de la viuda de don Joaquín Ibarra, 1798. http://hdl.handle.net/10481/37947
  42. Torrico Terán, Mario. “¿Qué ocurrió realmente en Bolivia?”. Perfiles Latinoamericanos, n.o 28 (2006): 231-261. https://www.scielo.org.mx/pdf/perlat/v13n28/v13n28a9.pdf DOI: https://doi.org/10.18504/pl1328-231-2006
  43. Tünnermann Bernheim, Carlos y Marilena de Souza Chaui. “Desafíos de la universidad en la sociedad del conocimiento, cinco años después de la Conferencia Mundial sobre Educación Superior”. En UNESCO Forum Occasional Paper Series Paper n.os 4/5. París: Unesco, 2003, 1-32. https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcde
  44. Waissbluth, Mario, Cristian Leyton y José Inostroza. “La descentralización en Chile 1990-2005: asignatura pendiente”. Revista del CLAD Reforma y Democracia, n.o 37 (2007): 1-11. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357533669008 DOI: https://doi.org/10.16993/ibero.205
  45. Webometrics, “Ranking web de universidades a nivel mundial” (2022) https://www.webometrics.info/es/world?page=2

Downloads

Download data is not yet available.