Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Use of Artificial Intelligence in Scientific Research

Abstract

Objective: To show the current uses and possibilities of artificial intelligence in scientific research, aiming to shed light on emerging practices.

Originality/contribution: The contribution of this review study lies in presenting a comprehensive global overview of current trends in the utilization of AI for research purposes.

Methodology: A qualitative systematic review is conducted through documentary research, highlighting the primary current uses of artificial intelligence in scientific research.

Information gathering strategies: The chronological reference point for this documentary review was established through: 1. Source survey: selecting key sources that delve into the topic; 2. Theoretical review: identifying the most relevant sources; 3. Comparison: Comparing and organizing selected sources using cards and author matrices; 4. Interpretation: Analyzing the main theoretical references; 5. Conclusions: Highlighting the most significant aspects of the subject.

Conclusion: Researchers must not only learn how to use artificial intelligence but also do so responsibly and ethically, considering the social impacts that may arise from the results of their AI-supported research.

Keywords

Scientific research, artificial intelligence, innovation, trends

PDF (Español)

Author Biography

Luz Bety Díaz Subieta

Docente investigadora. Maestría de Educación UNIMINUTO, luz.diaz.s@uniminuto.edu


References

  • Álvarez, Luis. Fundamentos de inteligencia artificial. Murcia: Universidad de Murcia, Secretariado de Publicaciones, 1994.
  • Barradas, José. “Inteligencia artificial como elemento transformador de la investigación científica”. Entrelíneas: Revista de la Universidad Euroamericana 2, n.° 1 (2023): 113-122.
  • Bastian Burger et al., “On the use of AI-based tools like ChatGPT to support management research”, European Journal of Innovation Management, 26, n.° 7. (2023): 233-241.
  • Bostrom, Nick. Strategic Implications of Openness in Al Development. Oxford: Future of Humanity Institute, Oxford University, 2016.
  • Carlos Carrillo, Vanessa Herrera y Jennifer Cortés. “Inteligencia artificial para la escritura académica en investigación”. Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar, 7, n.° 4 (2023): 4604-4620.
  • Chomsky Noam. La falsa promesa de ChatGPT. [Yahoo Noticias], 10 de marzo de 2023. https://n9.cl/lowmj
  • Diego, Craig, Computadoras que aprenden. Guía básica para docentes sobre inteligencia artificial en educación Corrientes: 2023. consultado el 15 de octubre 2023, en https://www.picuino.com/en/_downloads/computadoras-que-aprenden-2023.pdf
  • Elsevier. Artificial Intelligence: How knowledge is created, transferred, and used. Corfú: Elsevier, 2019.
  • Entrevista a Bengio Yoshua, Francia, marzo de 2018 Disponible en: https://es.unesco.org/courier/2018-3/resistir-monopolizacion-investigacion
  • Foro Consultivo Científico y Tecnológico (FCCyT). “Inteligencia Artificial”. INCyTU, n.° 12 (2018): 1-6.
  • Fundación para la Investigación Social Avanzada. “10 herramientas de inteligencia artificial para la investigación social y de mercados”. Revista Is+D, (2023). https://isdfundacion.org/2023/06/05/10-herramientas-de-inteligencia-artificial-para-la-investigacion-social-y-de-mercados/
  • G20. Ministerial Statement on Trade and Digital Economy. Osaka, Japan, junio, 2019. http://bcn.cl/2af7f
  • González, Mario y Dagmaris Martínez, “Dilemas éticos en el escenario de la inteligencia artificial”. Revista Economía y Sociedad, 25, n.° 57 (2020): 93-109.
  • Changwu Huang et al., "An Overview of Artificial Intelligence Ethics", Journal IEEE Transactions on Artificial Intelligence, n.° 4 (2022): 799-819.
  • Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe IESALC. ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior. París: UNESCO Publishing, 2023.
  • ISTE General Motors, Proyectos prácticos de IA para el aula. Una guía para maestros de informática, ISTE General Motors, 2024. https://cms-live-media.iste.org/www-root/Libraries/Documents%20%26%20Files/Artificial%20Intelligence/2024/ISTEGM_AIGuides_ComputerScience_ES.pdf?_ga=2.164858751.1309481606.1709216648-1862312345.1680516546
  • Iván Suazo. “Inteligencia artificial en investigación científica”. SciComm Report 3, n.° 1 (2023): 1-3.
  • Jeffrey Sachs. “I+D, Transformación estructural y distribución”. En La economía de la inteligencia artificial, editado por Ajay Agrawal, Joshua Gans y Avi Goldfarb, 329-348. Chicago: Prensa de la Universidad de Chicago, 2018.
  • Julian Cárdenas. Inteligencia artificial: herramientas para la investigación e innovación. Networkianos. 2022. https://networkianos.com/inteligencia-artificial-herramientas-de-inteligencia-artificial-para-la-investigacion-e-innovacion/
  • Leal, José. “Ciencia de datos e inteligencia artificial: experiencia en una investigación cualitativa”, Revista Educare, Vol 26, No. 2, 2022:139-162.
  • Manes, Facundo. “Futuro: la clave es ser cada vez más humanos”. Fundación Forge, (2023): 6-10. 7e6a1bd6f72214ebc8e2117bfa48b1de-2.pdf
  • Ministerio de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación MCTCI. Política Nacional de Inteligencia Artificial. Chile, 2021. https://www.minciencia.gob.cl/areas/inteligencia-artificial/politica-nacional-de-inteligencia-artificial/
  • National Institute of Biomedical Imaging and Bioengineering NIBIB. Inteligencia Artificial. 2022. https://www.nibib.nih.gov/espanol/temas-cientificos/inteligencia-artificial-ia
  • OpenReview.net. About open review. Consultado el 10 de noviembre 2023, en https://openreview.net/about
  • Roberts Huw, et al., “The Chinese Approach to Artificial Intelligence: An Analysis of Policy, Ethics, and Regulation”, AI & Soc. n.° 36 (2020): 59-77.
  • Sullivan, Miriam, Andrew Kelly and Paul McLaughlan. “ChatGPT in Higher Education: Considerations for Academic Integrity and Student Learning”. Journal of Applied Learning and Teaching 6, n.° 1 (2023): 31-40. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17
  • Thomas K. F. Chiu, “The Impact of Generative AI (GenAI) on Practices, Policies and Research Direction in Education: A Case of ChatGPT and Midjourney”, Interactive Learning Environments, (2023): 1-17.
  • Trena Paulus, Jessica Lester y Paul Dempster, Digital Tools for Qualitative Research (London: SAGE Publications, 2014).
  • UNESCO. “El aporte de la inteligencia artificial y las TIC avanzadas a las sociedades del conocimiento: una perspectiva de derechos, apertura, acceso y múltiples actores”. El Correo de la UNESCO, n.° 3, (2021): 1-41.
  • UNESCO. Keystones to Foster Inclusive Knowledge Societies. Paris: UNESCO Publishing, 2015.
  • Universidad de Sevilla. “Inteligencia artificial en la investigación y la docencia universitaria”. Revista Investiga: Monográficos sobre Investigación, n.° 41 (2023): 1-12.
  • World Economic Forum. Annual Report 2020-2021. WE Forum, 2021. https://es.weforum.org/publications/annual-report-2020-2021/

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.