Sociopragmatics: An Epistemological Tool for Critical Discourse Analysis
Abstract
Objective: This paper describes an interactive workshop based on an application of critical discourse analysis, framed on an enunciative-pragmatic standpoint that considers the conditions of production, circulation, and reception of discourse, aiming to demonstrate the utility of sociopragmatics in this area.
Originality/support: The first phase provides an outline of the conceptual field of the disciplinary areas involved.
Method/Strategies/Data collection: The cognitive categories refer to the concept of linguistic actions, gender ideology, and language ideology, which support the encountered positions and prejudices. We consider the social frames of reference that generate resulting stigmatization. We employ the concept of social image, along with complementary contributions such as sociodiscursive imaginaries, directionality, and the effect of image-related activities. These elements, in an ideological amalgamation, contribute to the interpretation of image-related activities and the socially projected one. In the second phase, a group work is conducted to examine, record, and document the indexical marks, actions, resources, and other discursive elements that contribute to the construction of an approximation. We emphasize the heuristic utility derived from the articulation of an interdisciplinary perspective within a sample of popular discourse. The experience can be extrapolated to other objects of study by workshop participants.
Conclusions: This paper has fulfilled its intended purpose, which was to illustrate how a critical discourse analysis -that makes use of some tools related to different disciplines, including sociopragmatics- enables didactic access to several levels of analysis that facilitate the interpretation of discursive meaning.
Keywords
Interactive workshop, critical discourse analysis, sociopragmatics, popular discourse
Author Biography
María Eugenia Flores Treviño
Doctora en Humanidades y Artes (UAZ). Investiga: pragmática, análisis del discurso (político y de género); competencia comunicativa del español. Profesora investigadora Titular B, FFyL, UANL, México. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras del CONAHCYT nivel II. Presidenta de la Asociación Latinoamericana de Estudios del Discurso (2023-2025). Ha dirigido y codirigido 48 tesis de licenciatura, maestría Ha participado como autora, coautora, coordinadora y coeditora en la publicación de quince libros sobre persuasión, función poética del lenguaje, enseñanza del español como LM/LE, género, (des)cortesía y análisis del discurso. En 2023, junto con Gabriel Verduzco, coordinó la edición del libro Fronteras semiótico-discursivas en distintas manifestaciones culturales. Estudios inter y transdiscipinares. maria.florestr@uanl.edu.mx
References
- Amossy, Ruth, comp. Imagens de Si no Discurso: a construção do ethos. São Paulo: Editora Contexto, 2016.
- Aponte Penso, Rodrigo. “El taller como estrategia metodológica para estimular la investigación en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior”, Boletín Redipe 14, n.o 10 (2015), 49-55 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6232367 (15 de enero, 2024).
- Austin, John Langshaw. Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones. Barcelona: Paidós, 1981.
- BBC News Mundo “Bizarrap y Shakira: el récord que logró en un solo día y otras impresionantes cifras de la viral Music Session”. BBC, 13 de enero de 2023. https://www.bbc.com/mundo/noticias-64265980 (27 de febrero 2024).
- Benveniste, Emile. Problemas de lingüística ngeneral II. México: Siglo XXI editores, 1977.
- Bravo, Diana. “¿Imagen ‘positiva’ vs. imagen ‘negativa’? Pragmática socio-cultural y componentes de “face. Oralia. Análisis del discurso oral 2 (1999):155-184.
- Bolívar, Adriana. “Análisis del discurso y compromiso social”. Akademo 5, n.o 1 (2003):7-31. https://www.academia.edu/86279386/An%C3%A1lisis_del_discurso_y_compromiso_social (5 de enero, 2024).
- Brown, Penelope y Stephen C. Levinson. Politeness. Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press,1987.
- Charaudeau, Patrick. “Análisis del discurso e interdisciplinariedad en las ciencias humanas y sociales”. En El discurso y sus espejos, editado por Luisa Puig. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2009. https://www.patrick-charaudeau.com/Analisis-del-discurso-e.html (12 de diciembre, 2023).
- Chilton, Paul y Patricia Schäffner. “Discurso y política”. En El discurso como interacción social. .Estudios del discurso II. Una introducción multidisciplinaria, compilado por Teun A. van Dijk, Barcelona: Gedisa editorial, 1997.
- Goffman, Erving. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu editores,1971.
- Gutiérrez Vidrio, Silvia. “Discurso periodístico: una propuesta analítica”. Comunicación y sociedad, n.o 14 (2010): 169-198. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2010000200007 (25 de enero, 2024).
- Haidar, Julieta. Debate CEU-Rectoría. Torbellino pasional de los argumentos. México: UNAM, 2006.
- Haverkate, Henk. La cortesía verbal. Estudio pragmalingüístico. Madrid: Gredos, 1994.
- Hernández Flores, Nieves. ”Actividad de imagen: caracterización y tipología en la interacción comunicativa” .Pragmática Sociocultural / Sociocultural Pragmatics 1, n.o 2 (2013):175-198.
- IONOS - Startup Guide. “Brainstorming: qué es y cómo funciona”. IONOS Cloud 12 de septiembre de 2023. https://www.ionos.es/startupguide/productividad/brainstorming-o-lluvia-de-ideas/ (25 de febrero, 2023).
- Kaul de Marlangeon, Silvia Beatriz. “La fuerza de cortesía-descortesía y sus estrategias en el discurso tanguero de la década del ’20”. Tesis de especialización en Lingüística, Universidad Nacional de Tucumán (Argentina), 1995.
- Maingueneau, Dominique. Introducción a los métodos de análisis del discurso, problemas y perspectivas. Buenos Aires: Hachette, 1976.
- Pêcheux, Michel. Hacia el análisis automático del discurso. Madrid: Editorial Gredos, 1978.
- Plantin, Christian. Le trilogue argumentatif. Présentation de modèle, analyse de cas". Langue française, no 112 (1996): 9-30.
- Rodríguez Luna, María Elvira. “El taller: una estrategia para aprender, enseñar e investigar”. En Lenguaje y Educación: Perspectivas metodológicas y teóricas para su estudio, coordinado por Sandra Soler Bogotá: Doctorado Interinstitucional en Educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012, 13-43. https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/taller_una_estrategia_para_aprender_ensenar_e_investigar_0.pdf
- Shakira-BZRP. Music Session 53: https://www.letras.com/bizarrap/shakira-bzrp-music-sessions-vol-53/ (27 de febrero, 2024).
- van Dijk, Teun A. Estructuras y funciones del discurso. Una introducción interdisciplinaria a la lingüística del texto y los estudios del discurso. México: Siglo XXI editores, 1980.