Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The first rector of the republican university in Venezuela: José María Vargas Ponce.

Abstract

Objective: Our main objective is to unveil the foundations of the Statutes of the Central University of Venezuela (1827), considered the first republican university in Venezuela. It was sensuataria (sic) of the Real y Pontificia Universidad de Caracas (1721), with its colonial heritage of the old Colegio Santa Rosa de Lima de Caracas.

Methodology: It is a study that methodologically is nourished by the historiographic paradigm of the network Society for the History of Latin American Education (Shela), (Soto et al, 2017).

Originality: In this sense, it seeks to elaborate a study on the Statutes and educational mentality, with "first hand" documents, documentary survey and application of the dialogic-critical, descriptive method, empowered in the guidelines of the epistemologies of the south.

Strategy/Data Collection. The study is followed on the sources of the Acts of the Plenary University Senate, among other points we will address: the state of the art of experimental science; the relation of sanctions or punishments; the commitments of the students and the benefits and norms; the elimination of the figure of the censor regio; the exoneration of military service for students; the elimination of the prejudice of "cleanliness of blood" to enter the university; the process of election of the first republican rector; the pious works as scenarios for the support of the university; the support to the integrity of Colombia; the foundation of the chairs for the teaching of English and French; the consecration of the right of retirement of the professors; the university will watch over as protective board of the Colegio de Niñas Educandas; exoneration of the payments for the right of degree, on the part of the bachelor Medardo Medina, for being of notorious poverty; among other aspects that appear in its Statutes.

Conclusions: the republican university was founded on the criteria of modern science, the rights established in the Constitution of 1821, and the emerging principles in labor matters and the university. The intellectual formation and the civil spirit of Venezuelan José María Vargas Ponce (1786-1854), as the first rector, was fundamental to appraise the center of the Enlightenment inspired by the spirit of the Enlightenment.

Keywords

Universidad, Republicana, Ilustración, profesores, estudiantes, Cátedras


Author Biography

José Pascual Mora García

Expresidente de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana (shela, 2011-2016), Postdoctorado en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC – 2020) en el Doctorado en Ciencias de la Educación. Doctor en Innovación y Sistema Educativo en la Universidad Rovira i Virgili, Tarragona-España (2009). Doctor en Historia de la Universidad Santa María, Caracas (2002); Magister en Gerencia Educativa de Universidad Nacional Experimental del Táchira, 1994; Diploma de Estudios Avanzados (DEA) en Historia de la Educación de la  Universidad Rovira i Virgili, España, 2002. Filósofo, Universidad Central de Venezuela, 1986. Pionero de la red Rudecolombia desde 1998. Profesor Titular Emérito de la Universidad de Los Andes (ULA-Táchira), (1994-2016); Investigador escalafonado en la categoría Asociado de Colciencias, Grupo de Investigación HISULA (Ratificado evaluación Min Ciencia, 2022), Catedrático del Doctorado en Cs. de la Educación, Cade UPTC. Docente fundador del Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cundinamarca, creador de la Línea de Investigación Pedagogías, Paz y Poblaciones Resilientes. Con más de 75 libros y capítulos de libros, y más de 100 artículos indexados según MinCiencia. Proyectos de Investigación como coinvestigador de Hisula, con informe final, avalados por MinCiencia de Colombia.


References

  1. Andrés Lasheras, Jesús. (1997): «Educación y Estado en Venezuela: Historia de las bases ideológicas.» en Cuadernos de Postgrado No 16, Caracas-Venezuela
  2. Arcila Farías & Carlos Salazar. (1968) La obra pía de Chuao, 1568-1825: Estudios introductorios. Caracas: Universidad Central de Venezuela. Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico, Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Instituto de Estudios Hispanoamericanos
  3. Barrera Martínez, Carlos. Benthamismo y Antibenthamismo en Boyacá. Tunja: Academia Boyacense de Historia.
  4. Ferrero Micó, Remedios (1994) “La universidad en Venezuela durante el período colonial bibliografía crítica, metodología y estado de la cuestión”. Estudios de Historia Social y Económica de América, Nº 11, 1994, págs. 65-108.
  5. Ferrero Micó, Remedios (2006) “La Universidad de Caracas y su implicación en el Movimiento Independentista.” Rudecolombia, Uninove, Sao Paulo - Brasil. Pp12-30
  6. Hernández González, Manuel. Medicina e Ilustración en Canarias y Venezuela. Tenerife, 2010. 283 pp.
  7. Hernández González. (1997) Los canarios en la Venezuela colonial (1670-1810). Universidad de La Laguna: Tenerife
  8. Leal, Ildefonso. (2010) La Universidad de Caracas en los años de Bolívar (1783-1830) Tomo II. Caracas: Ediciones Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela.
  9. Leal, Ildefonso. (1997): “Baltasar de los Reyes Marrero” en Diccionario de la Fundación Polar. Caracas. Ediciones de la Fundación Polar. Tomo III
  10. Leal, Ildefonso. (1963): Historia de la Universidad de Caracas (17211827). Caracas. Ediciones de la Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela
  11. Lucena Salmoral, Manuel. (2006) “El racismo de la Universidad Indiana: ni mestizos, ni zambos; menos aun negros. En Políticas Universitarias en Latinoamérica: Historia y Perspectivas. Diana Soto & José Rubén Jardilino. (Directores) Rudecolombia, Uninove: Sao Paulo- Brasil. Pp. 31- 40
  12. Mora, J. (2016) “La masonería en Miranda, Mutis y Zea, (Para una historiografía de la francmasonería latinoamericana).” Revista de Historia de la Educación Colombiana, Vol. 19. No. 19, (2016), (107-140) Rhec. Vol. 19. No. 19, enero-diciembre, pp. 107-140 http://revistas.udenar.edu.co/public/journals/11/cover_issue_418 DOI: https://doi.org/10.22267/rhec.161919.17
  13. Mora García, José. (2009): “Baltasar de los reyes Marrero (1752-1809): primer educador de la enseñanza de la física moderna en la universidad de Caracas (últimas décadas del siglo XVIII) (para una historia conectada de la historia de la educación en Colombia y Venezuela)” en Revista Historia de la Educación Latinoamericana Vol. 13, Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, RUDECOLOMBIA, pp. 148-165
  14. Mora García, Pascual (2008) “El colegio San Francisco Javier de Mérida (1629) el primer colegio de los Jesuitas en la Provincia de Venezuela”, Heurística: revista digital de historia de la educación, Nº. 9
  15. Mora García, José (2006) “Historia de la evaluación y del castigo escolar en el Cantón de La Grita. Estudio de caso: maestro José Roo. (1830-1840).” Revista Evaluación e Investigación. Vol. 1, No. 2. julio – diciembre. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/4889
  16. Mora, José (2012) “Juan Germán Roscio: precursor de los derechos de género en los procesos de independencia en Venezuela." Aldea Mundo 17, no. 33 (2012):23-29. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54332636004
  17. Navas Blanco, Alberto. (2021) El Rey Felipe V de España y la fundación de la Universidad de Caracas en 1721, hoy Universidad Central de Venezuela. Caracas: Ediciones de la Biblioteca EBUC-UCV, 2021.
  18. Ocampo López, Javier. (2011) Los orígenes fundacionales de la Villa de San Cristóbal y el Antiguo Corregimiento de Tunja. San Cristóbal: Editorial Fondo editorial Simón Rodríguez.
  19. Parra Pérez, Caracciolo. (1934) Filosofía Universitaria Venezolana, Caracas, Ediciones de la Secretaría de la Universidad Central de Venezuela. (1ra edición 1934, Caracas. Editorial Suramérica.) p. 61. Cfr. Libro de Claustros, 1799-1843, f. 184. Archivo Universitario. La junta universitaria estuvo presidida por el Dr. José María Vargas, Rector.
  20. Rojas, Reinaldo. (2018) “Vargas y Carujo”, en El Nacional, 10/09/2018. https://www.eluniversal.com/el-universal/20012/vargas-y-carujo
  21. Soto Arango, Diana (1998), (Editora). Historia de la Universidad Colombiana, tomo I. Historiografía y fuentes. Tunja: UPTC.
  22. Soto Arango, Diana. (2005) Mutis, educador de la elite neogranadina. UPTC: Tunja.
  23. Soto Arango, Diana (2013) “La Universidad Colombiana. Políticas públicas y reformas educativas. 1774-2012. En Historia de las Universidades Latinoamericanas. Tradición y Modernidad. Cristina Vera de Flachs (Editora) Córdoba, Argentina: Báez Ediciones., p. 324
  24. Soto Arango, Diana. (1992) “Polémicas de los catedráticos universitarios en Santa Fe de Bogotá. Siglo XVIII”. En Actas I Coloquio Historia de la Educación en Colombia. Bogotá. Universidad Pedagógica Nacional. 1992. Pp. 174-186. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pufr.5860
  25. STAUFFER, Fred; Rodrigo DUNO de STEFANO, Laurence J. DORR, Fernand JACQUEMOUD y Nicolás FUMEAUX. “CONTRIBUCIÓN DEL DR. JOSÉ MARÍA VARGAS A LAS CIENCIAS BOTÁNICAS EN VENEZUELA”, Acta Botánica Venezuela, ISSN 0084-5906, v.29 n.1 Caracas, jun. 2006.
  26. Samudio A. Edda; Del Rey Fajardo, José & Briceño Jáuregui, Manuel (2003) El Colegio San Francisco Javier en la Mérida colonial: germen histórico de la Universidad de Los Andes. Mérida: Universidad de Los Andes, Ediciones del Rectorado.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.