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The first rector of the republican university in Venezuela: José María Vargas Ponce.

Abstract

Objective: Our main objective is to unveil the foundations of the Statutes of the Central University of Venezuela (1827), considered the first republican university in Venezuela. It was sensuataria (sic) of the Real y Pontificia Universidad de Caracas (1721), with its colonial heritage of the old Colegio Santa Rosa de Lima de Caracas.

Methodology: It is a study that methodologically is nourished by the historiographic paradigm of the network Society for the History of Latin American Education (Shela), (Soto et al, 2017).

Originality: In this sense, it seeks to elaborate a study on the Statutes and educational mentality, with "first hand" documents, documentary survey and application of the dialogic-critical, descriptive method, empowered in the guidelines of the epistemologies of the south.

Strategy/Data Collection. The study is followed on the sources of the Acts of the Plenary University Senate, among other points we will address: the state of the art of experimental science; the relation of sanctions or punishments; the commitments of the students and the benefits and norms; the elimination of the figure of the censor regio; the exoneration of military service for students; the elimination of the prejudice of "cleanliness of blood" to enter the university; the process of election of the first republican rector; the pious works as scenarios for the support of the university; the support to the integrity of Colombia; the foundation of the chairs for the teaching of English and French; the consecration of the right of retirement of the professors; the university will watch over as protective board of the Colegio de Niñas Educandas; exoneration of the payments for the right of degree, on the part of the bachelor Medardo Medina, for being of notorious poverty; among other aspects that appear in its Statutes.

Conclusions: the republican university was founded on the criteria of modern science, the rights established in the Constitution of 1821, and the emerging principles in labor matters and the university. The intellectual formation and the civil spirit of Venezuelan José María Vargas Ponce (1786-1854), as the first rector, was fundamental to appraise the center of the Enlightenment inspired by the spirit of the Enlightenment.

Keywords

Universidad, Republicana, Ilustración, profesores, estudiantes, Cátedras


Author Biography

José Pascual Mora García

Expresidente de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana (shela, 2011-2016), Postdoctorado en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC – 2020) en el Doctorado en Ciencias de la Educación. Doctor en Innovación y Sistema Educativo en la Universidad Rovira i Virgili, Tarragona-España (2009). Doctor en Historia de la Universidad Santa María, Caracas (2002); Magister en Gerencia Educativa de Universidad Nacional Experimental del Táchira, 1994; Diploma de Estudios Avanzados (DEA) en Historia de la Educación de la  Universidad Rovira i Virgili, España, 2002. Filósofo, Universidad Central de Venezuela, 1986. Pionero de la red Rudecolombia desde 1998. Profesor Titular Emérito de la Universidad de Los Andes (ULA-Táchira), (1994-2016); Investigador escalafonado en la categoría Asociado de Colciencias, Grupo de Investigación HISULA (Ratificado evaluación Min Ciencia, 2022), Catedrático del Doctorado en Cs. de la Educación, Cade UPTC. Docente fundador del Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cundinamarca, creador de la Línea de Investigación Pedagogías, Paz y Poblaciones Resilientes. Con más de 75 libros y capítulos de libros, y más de 100 artículos indexados según MinCiencia. Proyectos de Investigación como coinvestigador de Hisula, con informe final, avalados por MinCiencia de Colombia.


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