Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Field of Discourse Analysis from Complexity and Transdisciplinarity

Abstract

Objective: This article focuses on epistemological and theoretical-methodological objectives, drawing from two cutting-edge critical epistemologies and engaging in a dialogue with others.

Originality/Contribution: In the 21st century, it is crucial to expand the scope of reflections on critical epistemologies that provide fundamental heuristic tools for any analysis. Furthermore, this article presents theoretical-methodological models constructed from complexity and transdisciplinarity, emphasizing the fundamental pillars for analytical projections. Lastly, the objective is to propose the construction of categories from these new epistemological perspectives.

Method and Information Collection Strategies: The structure and development of the article establish theoretical axes and analytical routes that deeply address semiotic-discursive production of any kind, including those situated in cyberspace, where production patterns and rules adhere to different dimensions. In conclusion, the reflections presented here originated in the last quarter of the 20th century and reached their greatest scope and systematization in the 21st century, intertwined with cyberculture, cyberspace, and cyber time, leading us down the intricate paths of Artificial Intelligence.

Conclusion: This work yields several analytical proposals, emphasizing a crucial point for researchers' reflections: ethics. In this regard, the challenge for all is to consider the development of knowledge from an ethical standpoint, which requires critical self-reflection for academia and, most importantly, for life itself. It aims to enable the emergence of a new humanity, with complex subjects filled with wisdom to overcome the civilizational crisis we currently face.

Keywords

poetic epistemologies, Discourse Analysis complex transdisciplinary models, complex transdisciplinary categories, cyberculture, cyberspace, cyber time

PDF (Español)

Author Biography

Julieta Haidar

Profesora Investigadora de Tiempo Completo, Titular  en la Escuela Nacional de Antropología e Historia, Posgrado en Antropología Social México. Coordina la Línea de Investigación Transdisciplinaria: Análisis del Discurso y Semiótica de la Cultura, así como el Cuerpo Académico y el Seminario Permanente de Análisis del Discurso y Semiótica de la Cultura. Una de las primeras Iniciadoras de los estudios de Iuri Lotman, en Semiótica de la Cultura en México, desde principios de la década de 1980, en la Escuela Nacional de Antropología e Historia. Ha construido el Modelo Transdisciplinario de Análisis del Discurso y Semiótica de la Cultura, desde la Epistemología de la Complejidad y de la Transdisciplinariedad , desde finales de la  década de los 80, en la División de Posgrado de la Escuela Nacional de Antropología e Historia


References

  1. Angenot, Marc. “La ‘intertextualidad’: pesquisa sobre la aparición y difusión de un campo nocional”. En Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, coordinado por D. Navarro. La Habana: Unión de Escritores y Artistas de Cuba-Casa de las Américas, 1997.
  2. Castro-Gómez, Santiago y Ramón Grosfoguel. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.
  3. Faye, Jean Pierre. La crítica del lenguaje y su economía. Madrid: Alberto Corazón, 1973.
  4. Foucault, Michel. El orden del discurso. Barcelona: Tusquets, 1980.
  5. Haidar, Julieta. Debate CEU-Rectoría: torbellino pasional de los argumentos. Ciudad de México: UNAM, Dirección General de Estudios de Posgrado, 2006.
  6. Haidar, Julieta. “Visual Emotional Argumentation: Analytics Models”. In Studies in Logic: Logic and Argumentation, vol. 77. Argumentation and Inference: Proceedings of the 2nd. European Conference of Argumentation, vol. II, 349-362. London: College Publications, 2018.
  7. Haidar, Julieta. “Las falacias de la posverdad: desde la complejidad y la transdisciplinariedad”. Oxímora. Revista Internacional de Ética y Política, 13 (2018): 1-16.
  8. Haidar, Julieta. “Yuri Lotman, el análisis de la cultura desde la complejidad y la transdisciplinariedad”. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, 11, n.° 14 (2019): 99-116.
  9. Haidar, Julieta. “Las ciencias de la emoción desde la complejidad y la transdisciplina”. En Fronteras semióticas de la emoción: los procesos del sentido en las culturas. Libro homenaje a Desiderio Navarro, coordinado por J. Haidar e I. Ignacio, 78-98. Ciudad de México: INAH-ENAH-UNAM, Facultad de Psicología, 2019.
  10. Haidar, Julieta. “Las emociones en torbellinos complejos y transdisciplinarios: encrucijadas en espirales”. En Horizontes y desafíos de la investigación interdisciplinaria en humanidades, coordinado por L. Cantú Ortiz y M. E. Flores Treviño, 13-48. Ciudad de México: FFYL-UANL, 2021.
  11. Haidar, Julieta. “Los procesos transculturales desde la transdisciplinariedad y complejidad”. En Salud, sociedad y transdisciplinariedad, coordinado por B. Téllez Alanís y C. J. Aragón Carrillo, 66-89. Ciudad de México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Editorial Analéctica, 2021.
  12. Haidar, Julieta. “La pandemia del coronavirus desde la complejidad y la transdisciplinariedad”. Pensamiento al Margen. Revista Digital de Ideas Políticas, número especial (2021): 7-17.
  13. Haidar, Julieta. “Caleidoscopio epistemológico para abordar culturas hegemónicas y contrahegemónicas”. En Cosmosemióticas de la resistencia y decolonialidad, 28-48. México: ENAH, Editorial Analéctica, 2023.
  14. Hymes, Dell y John J. Gumperz. The Ethnography of Communication. Nueva York: Holt, Reinhart & Winston, 1972.
  15. Jakobson, Roman. Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral, 1975.
  16. Kerbrat-Orecchioni, Catherine. L’enunciation: de la subjetivité dans le langage. Paris: Armand Colin, 1980.
  17. Kerbrat-Orecchioni, Catherine. Les Interactions Verbales: Approche Interactionnelle et Structure des Conversations, tomos I-III. Paris: Armand Colin-Masson, 1998.
  18. Kristeva, Julia. “Bajtín, la palabra, el diálogo y la novela”. En Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, coordinado por Desiderio Navarro. La Habana: Unión de Escritores y Artistas de Cuba-Casa de las Américas, 1997.
  19. Lotman, Yuri. La semioesfera I. Madrid: Cátedra, 1996.
  20. Lotman, Yuri. La semioesfera II, editado por de D. Navarro. Madrid: Cátedra, 1998.
  21. Mignolo, Walter. El pensamiento descolonial, desprendimiento y apertura: un manifiesto. Madrid: Tristes Trópicos, 2005. https://edisciplinas.usp.br/-pluginfile.php/146654/mod_resource/content/1/WalterMignolo
  22. Mignolo, Walter. La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial, Barcelona: Gedisa, 2007.
  23. Morin, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco, 1999.
  24. Morin, Edgar. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra, 1999.
  25. Morin, Edgar. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Cátedra, 2001.
  26. Morin, Edgar. La humanidad de la humanidad: la identidad humana. Madrid: Cátedra, 2003.
  27. Morris, Charles. Fundamentos de la teoría de los signos. Barcelona: Paidós, 1985.
  28. Navarro, D. “Intertextualité: treinta años después”. En Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto, coordinado por D. Navarro. La Habana: Unión de Escritores y Artistas de Cuba-Casa de las Américas, 1997.
  29. Nicolescu, Basarab. La transdisciplinariedad: manifiesto. Ciudad de México: Multiversidad Mundo Real, 1996.
  30. Nicolescu, Basarab. “Transdisciplinariedad: pasado, presente, futuro”, primera y segunda parte. Visión Docente, Conciencia, 5 n.° 31 (2006).
  31. Pêcheux, Michel. Hacia el análisis automático del discurso. Madrid: Gredos, 1978.
  32. Pêcheux, Michel, Claudine Haroche y Henry Paul. “La sémantique et la coupure saussurienne: langue, langage, discours”. Langages, 6, (1971): 93-106.
  33. Peirce, Charles Sanders. La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión, 1974.
  34. Piaget, Jean. Seis estudios de psicología. Barcelona: Editorial Madrid, 1991.
  35. Plantin, Christian y Catherine Kerbrat-Orechioni. Le trilogue. Lyon: Presses Universitaires de Lyon, 1995.
  36. Prigogine, Ilya. El fin de las certidumbres. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello, 1997.
  37. Reboul, Olivier. Lenguaje e ideología. Ciudad de México: FCE, 1980.
  38. Robin, Regine. “Discourse politique et conjoncture”. En L’analyse du discourse. Montreal: Centre Éducatif et Cultural, 1976.
  39. Souza Santos, Boaventura de. Construyendo las epistemologías del sur: para un pensamiento alternativo de alternativas. Buenos Aires: Clacso, 2018.
  40. Verón, Eliseo. “Condiciones de producción, modelos generativos y manifestación ideológica”. En El proceso ideológico. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 1973.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.