Two Exceptional Witnesses of Latin American Independence: The Prussian Explorer Alexander Von Humboldt and The Virginian Politician Thomas Jefferson
DOI:
https://doi.org/10.19053/01227238.3067Keywords:
Journal History of Latin American Education, independence movement, Latin America, Enlightenment, Atlantic history, history of ideas.Abstract
This paper analyzes Alexander von Humboldt and Thomas Jefferson’s respective positions regarding the independence of Spanish colonies in South America, as well as the way these views were determined by their own personal experiences. Humboldt is an observer of the political situation just before the beginning of the independence movements. Jefferson is an important actor in both the US independence process and the subsequent creation of a new society. Their respective stands on Spanish America independence movements cannot be studied unrelatedly to the conclusions they draw from both the French Revolution and its consequences. This work shows the way both figures discussed these events through the correspondence they exchanged. Last, through these distinguished representatives of the Old and the New World, similarities and differences in the way these political events were addressed from both sides of the Atlantic are also assessed.
Downloads
Downloads
Published
-
Abstract1016
-
PDF284
How to Cite
Issue
Section
License
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).