Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

VENDIMIA research center in the construction of collective knowledge. A historical look (2006-2014)

Abstract

Objetive: This paper characterizes the historiographic contributions to bibliometric research in the history of education based on the study of the VENDIMIA research center.

Originality/Contribution: we show how the dialogue between several Colombian research groups and Ibero-American groups has contributed to the construction of a collective knowledge influencing socio-educational transformation and contributing to Latin American integration from the academy.

Method: This is a documentary and historiographic research. It is based on research networks and the method of the social history of education developed by the Society for the History of Latin American Education, SHELA.

Strategies, Data Collection: The study period begins in 2006, creation and first group meeting, and covers until 2014 when the last event and meeting of the center takes place. Therefore, the sources consisted of: national and institutional regulations together with those of the Vendimia network, minutes documents, research projects, publications in books and bulletins, event reviews, research lines, pedagogical experiences and opinion interviews.

Conclusions: This network experience with research groups consolidated a practice that had an impact on the academic program of the Doctorate in Educational Sciences of RUDECOLOMBIA, by promoting a central line of research that strengthened the theses and postdoctoral projects.

Keywords

Academic networks, research groups, doctorate in education, bibliometrics, history of education

PDF (Español)

References

  • Fuentes
  • Ley 30 de 1992, Art. 13, Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
  • Acuerdo 064 del 31 octubre de 2008, Consejo Superior de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
  • Acuerdo 061 del 26 de agosto de 2009, Consejo Superior de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Estancias de investigación posdoctoral.
  • Decreto 1330 de 2019, Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
  • Actas de reuniones de Eventos de VENDIMIA, 2006 a 2014.
  • Actas de reuniones de los grupos de VENDIMIA, 2006 a 2014.
  • Actas Doctorado Ciencias de la Educación, Uptc, RUDECOLOMBIA, 2006/2023.
  • Actas Consejo de rectores y Comité Curricular de RUDECOLOMBIA, 2006/2014.
  • Convenio de rectores. Propuesta de VENDIMIA a Colciencias, marzo de 2006.
  • Entrevistas a participantes de VENDIMIA.
  • Estatutos de VENDIMIA, 2009.
  • Referencias bibliográficas
  • Bobbio, Norberto, Incola Matteucci y Gianfranco Pasquino (dirs.). Diccionario de política. México: Siglo XXI, 2002.
  • Colom, Francisco (ed.). Relatos de nación. La construcción de las identidades nacionales en el mundo hispánico. Madrid: Iberoamericana Vervuert, 2005.
  • Escobar Villegas, Juan Camilo y Adolfo León Maya Salazar. “Otras ‘luces’ sobre la temprana historia política de Colombia, 1780-1850: Gaetano Filangieri y ‘La ruta de Nápoles a las Indias Occidentales’. Co-herencia 3, n.o 4 (2006).
  • Gómez Velasco, Nubia Y., Diana E. Soto Arango y José Rubens Lima Jardilino. Políticas y medición en ciencia y tecnología en la universidad colombiana 1992-2014. Tunja: Editorial Uptc, 2018. https://doi.org/10.19053/9789586602990.9789586604314
  • Lima-Jardilino, José Rubens, L. Proença-Lopes y Valéria Andrade. Independências e Universidades na América Latina: Tradições, Tempos e Território. São Paulo: SHELA/ Editorial PACO, 2011.
  • Mora García, José P. “Comunidades discursivas de historia de la educación en América Latina, estudio de caso: Venezuela (1998-2008)”. Tesis doctoral, Universidad Rovira i Virgili: España, 2009.
  • Mora García, José Pascual. “Reseña Cuadernos Vendimia”. Heurística vol. 14, 2011.
  • Salmi, Jamil. “El desafío de pensar una política de internacionalización de la Educación Superior en Colombia". En Reflexiones para la Política de Internacionalización de la Educación Superior en Colombia, editado por Carlos Mauricio Nupia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional / Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología (OCyT), 2014.
  • Soto Arango, Diana. “Aproximación histórica a la universidad colombiana: Los estudios superiores en el periodo colonial”. Revista historia de la educación latinoamericana 7 (2005): 101-138.
  • Soto Arango, Diana Elvira y Juan Camilo Escobar (eds.). “La construcción de la nación Iberoamericana. Siglo XIX”. Boletines Específicos para Congresos Hisula, n.o 18 (2009).
  • Soto Arango, Diana Elvira. “Redes universitarias en Colombia. Nueva concepción histórica para la universidad”. Revista historia de la educación latinoamericana, n.o 15 (2010): 241-270. https://doi.org/10.19053/01227238.1579
  • Soto Arango, Diana Elvira, Sandra Bernal, William Pacheco, Yules Espinosa, Liliana Paternina y Beatriz Perello. La enseñanza de la independencia americana en Colombia y España (2009-2012). Tunja: Subcomité CIEFED, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017.
  • Soto Arango, Diana Elvira, Nubia Gómez y Sandra Bernal (comps.). Imaginarios escolares sobre el Bicentenario de la independencia americana en escuelas normales cundiboyancenses (2009-2019). Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2022. https://doi.org/10.19053/9789586606806
  • Uribe, María Teresa. “La política en el escenario bélico: Complejidad y fragmentación en Colombia”. Legado del saber, n.o11 (2003).
  • Uribe, María Teresa. “El malestar con la representación política en la Colombia de hoy”. Estudios Políticos, n.o 6 (1996), 11-26.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.