Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Beginnings of inclusive education for people with intellectual disabilities in Chile. A Historical Perspective, 1928-1950

Abstract

Objective: to analyze the historical trajectory of intellectual disability in Chile in the period 1928-1950, starting with the educational reform that states that all citizens must be educated -regardless of their condition-, until the emergence of therapeutic pedagogy, which coincides with the end of the radical governments in Chile.

Originality/Contribution: The research arises due to the scarce empirical evidence on the history of intellectual disability in Chile. In this context, research on the history of the education of children with intellectual disabilities is practically non-existent in Chile.

Method: The methodology is qualitative and is based on an interpretative paradigm with a historiographic design. It uses a systematic bibliographic review of the normative on disability. 

Strategies/information collection: Review and analysis of primary and secondary sources in three specific areas of study: 1) regulations on intellectual disability in Chile, 2) conceptualization of models of intellectual disability, and 3) historical milestones of disability in the period 1928 and 1950.

Conclusions: The history of the education of people with intellectual disabilities in Chile in this period -based on the study of the regulations- has been permeated from its beginnings by a segregationist and discriminatory model that emerges from the policies, invades the semantics, and generates several constitutive milestones within the discipline of inclusive education, whose epistemological foundations require further study to be understood. The scientific techniques of the time identified, through biomedical parameters, a causal relationship between physical and cognitive underdevelopment.

Keywords

People with disabilities, mental impairment, inclusive education, history of education, mentally handicapped

PDF (Español)

Author Biography

Ninosca Carmen Bravo Villa

Doctora en Investigación Transdisciplinar en Educación (Universidad de Valladolid, España). Profesora de Educación Diferencial mención Trastornos del Aprendizaje (Universidad Católica de Temuco, Chile). Magíster en Educación, mención Gestión Inclusiva (Universidad Santo Tomás, Chile). Jefa de la carrera de Pedagogía en Educación Diferencial con especialidad en Necesidades Educativas Especiales y Transitorias y Deficiencia Mental, Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco, Chile. Departamento de Diversidad y Educación Intercultural, Universidad Católica de Temuco, Chile. ninoska.bravo@uct.cl  


References

  • Aiken, Lewis. Tests psicológicos y evaluación. México: Pearson, 2003.
  • American Psyquiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. 5.ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana, 2014.
  • Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo AAIDD. Discapacidad intelectual. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Psicología Alianza Editorial, 2011.
  • Caiceo, Jaime. “Esbozo de la educación especial en Chile: 1850-1980”. Revista Educación y Pedagogía, 22 n.° 57 (2010): 31-49. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9839
  • Danziger, Kurt. Naming the Mind: How Psychology Found Its Language. SAGE Publications, 1997. https://doi.org/10.4135/9781446221815 DOI: https://doi.org/10.4135/9781446221815
  • Darwin, Charles. El origen del hombre. Madrid: Alianza, 1980.
  • Deutsch, Deborah. Bases psicopedagógicas de la educación especial, traducido por A. Graña y F. Ramos. 4. ͣ
  • ed. Ciudad de México: Pearson Prentice Hall, 2003.
  • Decel Diccionario Etimológico Castellano en Línea. Etimología de morón, 2023 https://etimologias.dechile.net/?moro.n
  • Filho, Lourenço. Introducción al estudio de la escuela nueva. Buenos Aires: Kapelusz, 1964.
  • García-Barrera, Alba. “Cambiando el paradigma inclusivo: las necesidades educativas personales”. Revista Brasileira de Educação Especial, 29 (2023): 147-160. https://doi.org/10.1590/1980-54702023v29e0115 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702023v29e0115
  • Godoy, María Paulina, María Luisa Meza y Alida Salazar. Antecedentes históricos, presente y futuro de la Educación Especial en Chile. Chile: Ministerio de Educación, Programa de Educación Especial, 2004.
  • Gómez-Palacio, Margarita. La educación especial: integración de los niños excepcionales en la familia, en la sociedad y en la escuela. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2002.
  • Inhelder, Bärbel. “Contribución de los estudios sobre el desarrollo cognitivo al análisis de algunos fenómenos de psicopatología”. Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 21, n.° 81 (1966): 5-27 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3634370
  • León, Marco Antonio y Mauricio Rojas. “Construyendo al futuro ser social: intervenciones médicas y pedagógicas en la infancia anormal. Santiago de Chile, 1920-1943”. Asclepio: Revista de Historia de la
  • Medicina y de la Ciencia, 67, n.° 2 (2015): 114-126. http://dx.doi.org/10.3989/asclepio.2015.32 DOI: https://doi.org/10.3989/asclepio.2015.32
  • Lou, María Ángeles y Natividad López. Bases pedagógicas de la educación especial. Madrid: Ediciones Pirámide, 1999.
  • Marchesi, Álvaro, César Coll y Jesús Palacios. Desarrollo psicológico y educación. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales. Madrid: Alianza, 2001.
  • Metz, Kelly, Alex Chambers y Todd Fletcher. “Educación especial en los Estados Unidos de Norteamérica: estatus, beneficios y retos para la inclusión”. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 7 n.° 2 (2013): 73-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4752910
  • Ministerio de Educación. Decreto 5881 de 1928 [con fuerza de ley]. Creación de escuelas experimentales. 19 de diciembre de 1928.
  • Ministerio de Educación. Decreto 7500 de 1927 [con fuerza de ley]. Reforma educacional. 17 de diciembre de 1927.
  • Ministerio de Educación. Decreto 5291 de 1929 [con fuerza de ley]. Ley de Educación Primaria Obligatoria. Se fija su texto definitivo. 22 de noviembre de 1929.
  • Muntaner, Joan. La sociedad ante el deficiente mental. Madrid: Narcea, 1995.
  • Pérez Soto, Carlos. Una nueva antipsiquiatría: crítica y conocimiento de las técnicas de control psiquiátrico.
  • Santiago de Chile: LOM Ediciones, 2012.
  • Rodrigo, Mercedes. “El problema de la deficiencia mental y sus derivaciones de tipo social y humanitario”. Revista de Educación de Puerto Rico, 2, n.° 2 (1954): 107-116. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/16590
  • Salgado, Norma, Juan Lagos, Jorge Alarcón, Palmenia Pinochet y Francisco Gálvez, “Programas de intervención socioeducativos para personas con discapacidad intelectual: una revisión sistemática”. Revista
  • Brasileña de Educación Especial, 28 (2022): 399-416. https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0162 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0162
  • Schalock, Robert, Ruth Luckasson y Marc Tassé. Intellectual Disability: Definition, Diagnosis, Classification, and Systems of Supports. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities, 2021. https://doi.org/10.1352/1944-7558-126.6.439 DOI: https://doi.org/10.1352/1944-7558-126.6.439
  • Serrano, Sol, Macarena Ponce de León y Francisca Rengifo. Historia de la educación en Chile (1810-2010). Santiago de Chile: Taurus, 2012.
  • Smith, Roger. The Norton History of the Human Sciences. London: Norton, 1997.
  • Soto, Víctor. El derecho a la educación en la historia constitucional chilena. Valparaíso: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 2020.
  • Verdugo, Miguel Ángel y Robert Schalock. Discapacidad e inclusión. Manual y docencia. Madrid: Amaru, 2013.
  • Vergara, Javier. “Marco histórico de la educación especial”. Estudios sobre Educación, n.° 2 (2002): 129-143. https://doi.org/10.15581/004.2.25676 DOI: https://doi.org/10.15581/004.2.25676
  • Vetö, Silvana. “Higiene mental infantil y psicoanálisis en la Clínica de Conducta, Santiago de Chile, 1936-1938”. Asclepio, 69 n.° 2 (2017): 195-212. https://doi.org/10.3989/asclepio.2017.18 DOI: https://doi.org/10.3989/asclepio.2017.18
  • Vygotski Lev. “Fundamentos de defectología”. En Obras Escogidas, tomo V, trad. por J. Blanck. Madrid: Visor, 1997.
  • Yarza de los Ríos, Alexander, Laura Mercedes Sosa y Berenice Pérez Ramírez. Estudios críticos en discapacidad. Una polifonía desde América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2019.
  • https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm00ws DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm00ws
  • Zubiría, Julián de. De la escuela nueva al constructivismo, un análisis crítico. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio, 2001.

Downloads

Download data is not yet available.