Unpublished epistolary exchanges between Deodoro Roca and Octavio Pinto
Abstract
Objective: Analyze unpublished letters from Octavio Pinto addressed to Deodoro Roca during the year 1917.
Originality: To reveal previously unknown correspondence from a personality as important as Octavio Pinto to Deodoro Roca. Both are key figures who contributed to the artistic and political fields during the first half of the 20th century in Argentina.
Method: it is a qualitative research. Through hermeneutics, content analysis of the letters was carried out.
Strategies/ Data Collection: the letters were the source of information to understand ideological matrices on private or everyday aspects of important figures such as Octavio Pinto and Deodoro Roca.
Conclusions: The main conclusion after the analysis is that the letters confirm the friendly bond between Pinto and Roca and their shared concerns about art and education. Both spotted a different direction regarding how nationalism in Argentine society had been thought.
Keywords
Deodoro Roca, Octavio Pinto, private letters
Author Biography
Esmeralda Gaiteri
Egresada de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Nacional de Córdoba. Becaria Doctoral por la Secretaria de Ciencia y Tecnología de la Universidad Nacional de Córdoba, dirigida por la Dra. Cristina Vera de Flachs. Lugar de trabajo: Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales de la Universidad Nacional de Córdoba. Premio Joven Investigador Latinoamericano “Diana Elvira Soto Arango” instituido por la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana, 2019, esme_g196@hotmail.com
References
- Fuentes
- Entrevista a trabajadora del Museo Octavio Pinto en Villa Totoral (Córdoba-Argentina).
- Folleto Deodoro Roca: “Un reformista en el museo (1916-1919)” editado por el Museo Emilio Caraffa.
- Museo Octavio Pinto en Villa Totoral (Córdoba-Argentina).
- Referencias Bibliográficas
- Babino, María Elena, “Arte argentino en España. Octavio Pinto y su primer viaje a Europa. Un aporte a la estética del paisaje nacional”, en Revista de Instituciones, Ideas y Mercados, n.° 59 (2013): 11-36. https://riim.eseade.edu.ar/
- Bajtín, Michail. Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI, 1990.
- Bouvet, Nora E. La escritura epistolar. Buenos Aires: Eudeba, 2006.
- Deodoro Roca: “Un reformista en el museo (1916-1919)”. Folleto editado por el Museo Emilio Caraffa.
- Doll Castillo, Darcie. “La carta privada como práctica discursiva: algunos rasgos característicos”, Revista Signos 35, n.° 51-52 (2002): 33-57. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342002005100003
- Foucault, Michel. La escritura de sí. Buenos Aires: Nueva Visión, 1990.
- Gálvez, Manuel. La novela de Córdoba. Buenos Aires: Taurus, 2002.
- Hintze, Gloria y María Antonia Zandanel. “Algunas nociones sobre el género epistolar a propósito de las cartas de Francisco Romero”. Cuyo. Anuario de Filosofía Argentina y Americana, vol. 29, Mendoza: Instituto de Filosofía Argentina y Americana, 2012, 13-33. https://core.ac.uk/download/pdf/61888386.pdf
- Kohan, Néstor. Deodoro Roca, el hereje. Buenos Aires: Biblios, 1999.
- Pagés–Rangel, Roxana. Del dominio público: itinerario de la carta privada. Amsterdam-Atlanta: RODOPI, 1997. https://doi.org/10.1163/9789004656697
- Pinto, Adelina. Ensayo biográfico de Octavio Pinto. Córdoba: Dirección General de Publicaciones de la UNC, 1973.
- Ravina, Aurora. “Archivos revisitados: la correspondencia epistolar como fuente para la historia social”. En Memoria Académica. La Falda-Córdoba: FAHCE-Universidad Nacional de La Plata, 2009, 1-21. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.9682/ev.9682.pdf
- Vera de Flachs, M. C. “El epistolario de Gregorio Bermann a Deodoro Roca”, Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, n.° 20 (2018): 69-88. https://doi.org/10.19053/01227238.7908
- Vera De Flachs, M. C., Gaiteri, J. y Gaiteri. E. "Gregorio Bermann y Lisandro de la Torre a Deodoro Roca", Revista de la Junta Provincial de Historia de Córdoba, n.° 29 (2017): 109-135.
- Violi, Patricia. “La intimidad de la ausencia: formas de la estructura epistolar”. Revista de Occidente, (1987): 87-99.
- Zablosky, Clementina. “Fragmentos para una historia del paisaje en Córdoba”, Revista Separata 11, n.º 16 (2011): 3-20. http://ciaal-unr.blogspot.com/2019/09/revista-separata.html
- Zablosky, Clementina, Chretien, Bárbara, Guillermina Heredia, Silvia Berruezo y Rocío Juncos, "El Primer Salón de Arte de Córdoba. 1916", en Fragmentos para una historia de las artes en Córdoba, editado por Marcelo Nusenovich y Clementina Zablosky, Córdoba: Brujas, 2013, 53-108.