Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The life project as a basic competition in the integral training of middle education students

Abstract

The objective of this work was to analyze the influence of educational elements in the construction of the life project in middle school students. A mixed approach was used, as variables, qualitative and quantitative were analyzed. The sample consisted of 98 members from four classes (44 students, 24 parents, 25 teachers and 5 teaching directors), from a Colombian public school. The information was collected using techniques and instruments such as participant observation, unstructured interviews, focus groups and a Liker-type questionnaire. The results show little clarity among the participants about the elements, the structure and the way of developing a life project, which teachers and parents provide support and elementary awareness processes that favor its construction and development, but with little guidance from the Institutional support team, unfavorable sociocultural contexts and limited self-assessment and determination of the student to achieve it. It is concluded that it is necessary to implement actions that facilitate agreements between members of the community, that lead young people to start assertive processes of construction of their life projects.

Keywords

life project;, educational elements;, sociocultural elements;, basic skills;, integral training

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Iris del Socorro Díaz-Garay

Licenciada en Ciencias Sociales, Magíster en Educación

Iris Teolinda Narváez-Escorcia

Licenciada en Ciencias Sociales, Magíster en Educación

Tulio Amaya-De Armas

Licenciado en Matemáticas, Doctor en Innovación e Investigación en Didáctica


References

Alzate-Ortiz, F., López-López, A., & Loaiza-Campiño, D. (2019). Incidencia del modelo pedagógico en la construcción del proyecto de vida de estudiantes de educación media rural. El Ágora USB, 19 (1), 95-114. doi: https:// doi.org/10.21500/16578031.3494.

Barboza-Palomino, M., Moori, I., Zárate, S., López, A., Muñoz, K., & Ramos, S. (2017). Influencia de la dinámica familiar percibida en el proyecto de vida en escolares de una institución educativa de Lima. Psicología Escolar e Educacional, 21 (2), 157-166. doi: 10.1590/2175-3539/2017/02121094

Casassus, J., Cusato, S., Froemel, J., Palafox, J., Willms, D., & Sommers, A. (2001). Primer estudio internacional comparativo sobre lenguaje, matemáticas y factores asociados, para alumnos de tercer y cuarto grado de la educación básica. Informe técnico. Santiago, Chile: Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación, UNESCO.

Castañeda-Martínez, L. (2011). Un plan de vida para jóvenes: ¿Qué harás con el resto de tu vida?. México: Panorama.

Chappaz, M. (2015). La motivación en el desarrollo personal y profesional (Tesis de maestría). Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires.

Covey, S. (2012). Los siete hábitos de los adolescentes altamente efectivos. Distrito Federal, México: Penguin Random House.

D’ Angelo-Hernández, O., & Arzuaga-Ramírez, M. (2008). Los proyectos de vida en la formación humana y profesional. Retos del desarrollo integral complejo en aplicaciones al campo educativo. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/350297378/Los-proyectos-de-vida-en-la-formacion-humana-y-profesional-pdf

Díaz-Barriga, F. Vázquez-Negrete, V., & Díaz-David, A. (2019). Sentido de la experiencia escolar en estudiantes de secundaria en situación de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17 (1), 237-252.

Díaz-Monsalve, A., & Quiroz-Posada, R. (2013). La formación integral: una aproximación desde la investigación. Íkala, 18 (3), 17-29.

Di-Colloredo-Gómez, C., Aparicio-Cruz, D., & Moreno-Jaime, J. (2007). Descripción de los estilos de afrontamiento en hombres y mujeres ante la situación de desplazamiento. Psicología. Avances de la disciplina, 1 (2), 125-156.

García-Llamas, J., González-Galán, M. & Ballesteros-Velásquez, B. (2001). Introducción a la investigación en educación (Tomo I), Madrid, España: UNED.

García-Yepes, K. (2017). Construcción de Proyectos de Vida Alternativos (PVA) en Urabá, Colombia: papel del sistema educativo en contextos vulnerables. Estudios pedagógicos, 43 (3), 153-173. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300009.

Gil-Pascual, J. (2009). Metodología cuantitativa en educación. Madrid, España: UNED.

Gómez-Montañez, R., Guío-García, A., & Hurtado-Velasco, Y. (2016). La inclusión en el contexto educativo. Principios pedagógicos para la transformación de un paradigma. (Tesis de maestría). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.

Lomelí-Parga, A., López-Padilla, M., & Valenzuela-González, J. (2016). Autoestima, motivación e inteligencia emocional: Tres factores influyentes en el diseño exitoso de un proyecto de vida de jóvenes estudiantes de educación media. Revista Electrónica Educare, 20 (2), 1-22. doi: 10.15359/ree.20-2.4.

Martínez-Miguélez, M. (2009). Dimensiones básicas de un desarrollo humano integral. Santiago, Chile: Polis.

Medina-Giacomozzi, A., Gallegos-Muñoz, C., & Lara-Hadi, P. (2008). Motivación y satisfacción de los trabajadores y su influencia en la creación de valor económico en la empresa. Revista de Administración pública, 42 (6), 1214-1230.

Moore, A., & Clarke, M. (2016). Cruel Optimism: Teacher attachment to professionalism in an era of performativity. Journal of Education Policy, 31 (5), 666-677. doi: 10.1080/02680939.2016.1160293.

Muñoz-Valenzuela, C., Conejeros-Solar, M., Contreras-Contreras, C., & Valenzuela-Carreño. C. (2016). La relación educador-educando: algunas perspectivas actuales. Estudios Pedagógicos, 42, 75-89. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000300007.

Naranjo-Pereira, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33 (2), 153-170.

Nietzsche, F. (2019). Sobre el porvenir de nuestras instituciones educativas. Basilea, Suiza: Greenbooks editores

Orcasita-Pineda, L., & Uribe-Rodríguez, A. (2010). La Importancia del Apoyo Social en el Bienestar de los Adolescentes. Psychologia: avances de la disciplina. 4 (2), 69-82.

Renta-Davids, A., Aubert, A., & Tierno-García, J. (2019). Influencia de la formación de familiares en la motivación del alumnado en riesgo de exclusión social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (81), 481-505.

Sun, I., Triplett, R., & Gainey, R. (2004). Social disorganization, legitimacy of local institutions and neighborhood crime: An exploratory study of perceptions of the police and local government. Journal of Crime and Justice, 27 (1), 33–60. doi: https://doi.org/10.1080/0735648X.2004.9721628.

Tierno, B. (2018). Fortalezas humanas. Barcelona, España: Ramdom House Mondadori.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Torio-López, S. (2004). Familia escuela y sociedad. Aula Abierta, 83, 35-52.

Vargas-Trepaut, R. (2005). Proyecto de vida y planeamiento estratégico personal. Recuperado de: http://www.ntslibrary.com/Proyecto%20de%20Vida%20y%20Planeamiento%20Estrategico%20Personal.pdf

Vélez-Sagaón, T. (2007). Éxito escolar en el nivel medio superior: Una mirada desde los jóvenes. Tiempo de educar, 8 (16), 245-273.

Weiss, H. (2014). Nuevas orientaciones sobre el involucramiento familiar en el aprendizaje. Santiago, Chile: Fundación CAP.

Zipin, L., Sellar, S., Brennan, M., & Gale, T. (2015). Educating for Futures in Marginalized Regions: A sociological framework for rethinking and researching aspirations. Educational Philosophy and Theory, 47(3), 227–246. DOI: 10.1080/00131857.2013.839376.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.