Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Didactic proposal for teaching basic electrical circuits

Abstract

This paper reports a methodological approach to teach basic electrical circuits, based on the constructivist model and two of their variants: meaningful learning and collaborative learning. Applying the DIRECT test it was evaluated the hability of analizing electrical circuits of direct current, by future technology teachers at the UPTC, formed with the tradicional model. Due to the bad results, it is proposed a methodology as a teacher guide, the didactic strategy is planned around three working guides inn which are included individual and groupal activities, besides the solution of real problems.

Keywords

methodological approach, collaborative learning, electrical circuits teaching.

PDF (Español)

Author Biography

Luis Fernando Parra León

Licenciado en educación industrial, Joven Investigador

Julio Enrique Duarte

PhD. Fisica, Docente Titular, Escuela de Educación Industrial

Flavio Humberto Fernández Morales

PhD. Electronica, Docente Titular, Escuela de Educación Industrial.


References

  1. Angarita, M. A., Fernández, F. H., & Duarte, J. E. (2011). Utilización de material didáctico para la enseñanza de los conceptos de ciencia y tecnología en niños. Rev. Investig. Desarro. Innov, 2(2), 35-43.
  2. Angarita, M. A., Fernández, F. H., & Duarte, J. E. (2007). Material educativo computarizado para enseñanza de la instrumentación básica en electrónica. Tecnura, 11(21), 114 – 122.
  3. Costa, L., Honkala, M., & Lehtovuori, A. (2007). Applying the Problem-Based Learning Approach to Teach Elementary Circuit Analysis. IEEE Transactions On Education, 50, 41-48.
  4. Custódio, J., Alves, J., Clement, L., PiccoliRichetti, G., & Ferreira, G. (2013). Práticas didáticas construtivistas: critérios de análise e caracterização. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 33, 11-35.
  5. De la Torre, S., & Violant, V. (2003). Estrategias Creativas en la Enseñanza Universitaria. Una Investigación con Metodología de Desarrollo. Creatividad y Sociedad, 3, 21-47.
  6. Engelhardt, P., & Beichner, R. (2004). Determining and Interpreting Resistive Electric Circuit Concepts Test (DIRECT) en: http://www.compadre.org/per/items/detail.cfm?ID=12388
  7. Sirur, J., & Benegas, J. (2008). Aprendizaje de circuitos eléctricos en el nivel polimodal: resultados de distintas aproximaciones didácticas. Enseñanza de las ciencias, 26(2), 245-256.
  8. Herrán, A. de la (2011). Técnicas didácticas para una enseñanza más formativa. En N. Álvarez Aguilar y R. Cardoso Pérez (Coords.), Estrategias y metodologías para la formación del estudiante en la actualidad. Camagüey (Cuba): Universidad de Camagüey
  9. Moreno, I., Curbelo, J., Ortuño, Y., & Hernández, A. (2009). Experiencias en el uso de las TIC en la enseñanza de los circuitos eléctricos. Ingeniería Energética, 30(2), 36-46.
  10. Quintero, C. (2010). Enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS): perspectivas educativas para Colombia. Zona Próxima, 12, 222-239.
  11. Reyes, J., & Martínez, C. (2013). Conocimiento didáctico del contenido en la enseñanza del campo eléctrico. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 33, 37-60.
  12. Varela, P., Manrique de Campo, M.J., & Favieres, A. (1988). Circuitos eléctricos: una aplicación de un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en las ideas previas de los alumnos. Enseñanza de las ciencias, 6(3), 285-290.

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.