Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Construction of a conceptual environment around the theme of urban transit

Abstract

Considering that the mindset transformation in regards to the knowledge and science during 20th-century, a change in scientific rationality that prevailed until the 19th Century was brought as a new epistemological paradigm questioning the positivist scientific model. The present article aims to reconcile points of view regarding the interaction among urban transit actors, using an approach that goes beyond contemplating mobility from the temporal-spatial aspect only. This article covers topics from philosophy, psychology and sociology in relation to the use of space in order to interpret behaviour changes linked to overgrowth tendencies in transit and conflicts generated in public space. The foregoing aims to promote an enriching reflection that considers different points of view for those who work  in the education branch of Traffic Engineering, with a potentially interdisciplinary exploration that contributes to the creation of new didactic resources intended for achieving changes in the way of seeing the transit urban actors in pursuance of redefining norms and the promotion, application or research regarding the efficacy of actions oriented to control behaviour in urban areas.

Keywords

behaviour, education, norm, urban transit.

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Nancy Mariela Casadiego-Ruiz

Ingeniera en Transporte y Vías, Magíster en Educación


References

  • Alcántara, E. (2010). Análisis de la movilidad urbana. Espacio, medio ambiente y equidad. Bogotá, Colombia: CAF. Recuperado de: https://www.caf.com/
  • Arnoletto, E. (2007). Curso de Teoría Política. Recuperado de: http://www.eumed.net/
  • Arteaga, N. (2010). Video-vigilancia del espacio urbano: tránsito, seguridad y control social. Andamios. 7 (14), 263-286. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/ DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v7i14.108
  • Atencia, J., Gavilán J., & Rodríguez, A. (1993). Iniciación a la Historia de la Filosofía. Málaga, España: Agora.
  • Bollnow, O., & d'Ors, V. (1969). Hombre y espacio. Barcelona: Labor.
  • Berroeta, H., & Rodríguez, M. (2010). Una experiencia de participación comunitaria de regeneración del espacio público. Revista Electrónica de Psicología Política, 8 (22), 1-26. Recuperado de: http://www.unsl.edu.ar/
  • Camargo, D. (2003). Lógicas de poder y regulación de espacios (capítulo 1). Bogotá, Colombia: Unibiblos.
  • Delgado, M., & Malet, D. (2011). El espacio público como ideología. España: Los libros de la Catarata. Recuperado de: http://www.fepsu.es/
  • Díaz-Barriga, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill. Recuperado de: https://jeffreydiaz.files.wordpress.com
  • Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje: una aproximación conceptual. Estudios pedagógicos, 29, 97-113. Recuperado de http://rieoei.org/index.php DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052003000100007
  • Eco, U. (2000). Tratado de Semiótica General. Barcelona, España: Lumen. Recuperado de: http://psikolibro.blogspot.com
  • Garzón, E. (2005). Lo íntimo, lo privado y lo público. Mexico: Instituto Federal de Acceso a la Información Pública (IFAI). Recuperado de: http://www.itszn.edu.mx/
  • Gutiérrez C., Romaní F., Wong-Chero P., & Montenegro-Idrogo J. (2014) Perfil epidemiológico de la discapacidad por accidentes de tránsito en el Perú, 2012. Rev. Peruana de Medicina, Experimental y Salud Pública, 31 (2), 267-268. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/ DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2014.312.44
  • Hall, E. (1981). Beyond culture. New York, USA: Anchor Books. Recuperado de: https://monoskop.org
  • Hall, E. (2003). La dimensión oculta. México: Siglo Veintiuno. Recuperado de: https://docs.google.com
  • Iranzo, V. (2005). Filosofía de la ciencia e historia de la ciencia. Quaderns de filosofia i ciència, 35, 19-43. Recuperado de: http://www.uv.es/
  • Jirón, P., & Iturra, L. (2015). Momentos móviles. Los lugares móviles y la nueva construcción del espacio público. Arquitecturas del Sur, 30 (39), 44-57. Recuperado de: https://www.researchgate.net/
  • Lewin, K. (1964). Field theory in social science: selected theoretical papers. Ed. Por Dorwin Cartwright. New York, USA: Harper and Row Recuperado de: http://psycnet.apa.org/
  • Martín, M., Martínez, J., & Rojas, D. (2011). Teoría del comportamiento planificado y conducta sexual de riesgo en hombres homosexuales. Revista Panamericana de Salud Pública. 29 (6), 433–436 Recuperado de: http://www.scielosp.org/
  • Migueles, M. (2006). Fundamentación epistemológica del Enfoque Centrado en la Persona. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 5 (15). Recuperado de: https://polis.revues.org/4914
  • Ministerio de Transporte. (2015). Manual de Señalización Vial. Dispositivos uniformes para la regulación del tránsito en calles, carreteras y ciclorutas. Recuperado de: https://www.medellin.gov.co
  • Muñoz, S. (2002). Factores Psicológicos que incrementan el riesgo de accidentes de circulación. Revista Internacional de Psicología, 3 (02). Recuperado de: http://www.revistapsicologia.org/index.php/revista DOI: https://doi.org/10.33670/18181023.v3i02.15
  • Páez, D., & Blanco, A. (2006). La teoría sociocultural y la psicología social actual. 27-61. Madrid, España: Fundación infancia y aprendizaje. Recuperado de: https://openaccess.leidenuniv.nl/
  • Popper, K. (1987). Realismo y el objetivo de la ciencia. Madrid, España: Técnos. Recuperado de: http://www.raularagon.com.ar/
  • Proshansky, H., Fabian A., & Kaminoff, R. (1983). Place-identity: physical world socialization of the self. Journal of Environmental Psychology, (3), 57- 83. doi: 10.1016/S0272-4944(83)80021-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0272-4944(83)80021-8
  • Sanfeliu, I., & Varona, J. (2010) Migración, racismo y poder. El narcisismo de las pequeñas diferencias. Madrid, España: Biblioteca Nueva. Recuperado de: http://www.imagoclinica.com/
  • Santiago, T. (2004). Kant y su proyecto de una paz perpetúa (en el bicentenario de su muerte). Revista Digital Universitaria 5 (11) 4-5. Recuperado de: http://www.revista.unam.mx/
  • Tomadoni, C. (2007). A propósito de las nociones de espacio y territorio. Reflexión, 10 (4). Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/
  • Wirth, L. (2005). El urbanismo como modo de vida. Bifurcaciones, (002), 1-15. Recuperado de: http://redalyc.claemex.mx

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.