Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Content analysis of area concept in higher education

Abstract

This article proposes a task to help first semester students of technology in topography at Quindío University to build the concept of area. The didactic design was based on the content analysis of area concept at university level, taking into account the following curriculum organizers: conceptual structure, representation systems and phenomenology. A diagnostic task was analyzed in which the students had to realize the design of the figure to locate a garden into a mall. The area of the task is not expressed by a numerical value or units of measurement. The aim is to establish a comparison between two squared areas by means of the ratio between them. The results show that a meaningful task was designed for students since it is a problem solving of the concept of area in the topographical context. The students must apply their previous knowledge to solve this challenging task because of the lack of measurements in the graphical representation which forces them to develop a more complex abstract level than to apply a simple algorithm.

Keywords

content analysis, area, problem solving, topography teaching

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Diana Lucía Villamil-Rincón

Licenciada en Matemáticas, Estudiante de Maestría en Ciencias de la Educación

Eliécer Aldana-Bermúdez

Licenciado en Matemáticas, Doctor en Educación Matemática

Graciela Wagner-Osorio

Licenciada en Matemáticas y Computación, Magíster en Educación


References

  1. Aldana-Bermúdez, E., & López-Mesa, J. (2016). Matemáticas para la diversidad: un estudio histórico, epistemológico, didáctico y cognitivo sobre perímetro y área. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), 77-92. doi: http://dx.doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5602 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5602
  2. Álvarez, Y., & Ruiz, M. (2010). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de ingeniería en universidades autónomas venezolanas. Revista de Pedagogía, 31 (89), 225-249.
  3. Apostol, T. M. (1984). Los conceptos del cálculo integral. En Cálculo de funciones de una variable, con una introducción al álgebra lineal, I, 59-104. Barcelona: Reverté.
  4. Barnett, R., & Uribe, J. (1990). Áreas. En Álgebra y geometría 2, 379-408. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.
  5. Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla, S.A.
  6. Burbano-Pantoja, V. M. A., Valdivieso-Miranda, M. A., & Aldana-Bermúdez, E. (2017) Conocimiento base para la enseñanza: un marco aplicable en la didáctica de la probabilidad. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 269-285. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6070 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6070
  7. Camacho, M., Depool, R., & Garbín, S. (2008). Integral definida en diversos contextos: Un estudio de casos. Educación matemática, 20 (3), 33-57. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262008000300003&lng=es&tlng=es.
  8. Camargo, L., & Acosta, M. (2012). La geometría, su enseñanza y su aprendizaje. Tecné, Episteme y Didaxis, (32), 4-8. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-38142012000200001&lng=en&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num32-1865
  9. Castro de Bustamante, J. (2007). La investigación en educación matemática: una hipótesis de trabajo. Educere, 11 (38), 519-531.
  10. Corberán, R. (1996). Análisis del concepto de área de superficies planas. Estudio de su comprensión por los estudiantes desde primaria a la universidad. (Tesis de doctorado). España: Universidad de Valencia.
  11. Corberán, R. (s.f). El área: Recursos didácticos para su aprendizaje en primaria. Recuperado de: http://www.kekiero.es/area/ElArea.pdf
  12. D'Amore, B., & Fandiño Pinilla, M. I. (2007). Relaciones entre área y perímetro: convicciones de maestros y de estudiantes. Relime, 10 (1), 39-68.
  13. Decreto No. 4259. Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial. Bogotá, D.C, Colombia. 2 de Noviembre de 2007. Recuperado de: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=27335
  14. Escobar, J. (s.f.). Elementos de geometría 259-290. Universidad de Antioquia.
  15. Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Kluwer Academic Publishers.
  16. García-Quiroga, B., Coronado, A., & Giraldo-Ospina, A. (2017). Implementación de un modelo teórico a Priori de competencia matemática asociado al aprendizaje de un objeto matemático. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 301-315. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6072 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6072
  17. Gómez, P. (2002). Análisis didáctico y diseño curricular en matemáticas. EMA, 7 (3), 251-292.
  18. Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria. (Tesis de doctorado). Universidad de Granada.
  19. Hernández-Suárez, C., Prada-Núñez, R., & Gamboa-Suárez, A. (2017). Conocimiento y uso del lenguaje matemático en la formación inicial de docentes en matemáticas. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (2), 287-299. doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6071 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n2.2017.6071
  20. Jiménez, D. (2010). El problema del área en los Elementos. Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, XVII (2), 179-207.
  21. Kline, M. (1992). El pensamiento matemático de la Antigüedad a nuestros días. Madrid: Alianza Universidad.
  22. Larson, R., Hostetler, R., & Edwards, B. (s.f.). Cálculo y geometría analítica Sexta ed., I, 291-314. Madrid: McGrawHill.
  23. Leithold, L. (1998). El cálculo Séptima ed., 343. México: Oxford University Press.
  24. Londoño, J. R. (2006). Geometría Euclidiana, 351-383. Medellín, Colombia: Ude@.
  25. Murcia, M. E., & Henao, J. C. (2015). Educación matemática en Colombia, una perspectiva evolucionaria. Entre Ciencia e Ingeniería, 9 (18), 23-30. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-83672015000200004&lng=es&tlng=es.
  26. Pérez, F. (2008). Cálculo diferencial e integral de funciones de una variable, 386-517. Granada: Universidad de Granada.
  27. Sepúlveda-Delgado, O. (2015). Estudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 6 (1), 29-43. doi: http://doi.org/10.19053/20278306.4048 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.4048
  28. Spivak, M. (1992). Cálculo infinitesimal 345-346. Barcelona: Reverté.
  29. Stein, S. (1984). Cálculo y geometría analítica Tercera ed., 261. México: McGrawHill.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.