Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Strengthening of variational thinking through a mediated intervention with the use of ICT for ninth grade students

Abstract

This article reports the findings of a qualitative study done within the Mathematics field focused on the development of the variational thinking in ninth grade students (14 to 17 years old) through the use of didactic sequences for this purpose and mediated through ICT. This research was carried out in three phases: First, an initial diagnosis that aimed to identify the level of pre-knowledge in arithmetic and variational thinking based on the indicators established in the knowledge test. Then, an intervention was made by designing didactic sequences which were adapted to the institutional mathematics curriculum, including learning activities towards the analysis of some variation and change cases. Lastly, a final diagnosis evaluated the level reached by the group of students. The analysis of the results allows us to conclude that the intervention generated meaningful changes within the group of participants related to their variational thinking.

Keywords

variational thinking; didactic sequence; ICT mediation; variation; change.

pdf (Español) XML (Español)

Author Biography

Leonardo Geiner Martínez-López

Ingeniero Mecánico, Estudiante de Maestría en Educación.

Elgar Gualdrón-Pinto

Licenciado en Matemáticas, Doctor en Didáctica de las Matemáticas.


References

  1. Bonilla, E., Rodríguez, P. (2000). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
  2. Díaz, A. (s.f). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. México: Recuperado de http://www.setse.org.mx/ReformaEducativa/Rumbo%20a%20la%20Primera%20Evaluaci%C3%B3n/Factores%20de%20Evaluaci%C3%B3n/Pr%C3%A1ctica%20Profesional/Gu%C3%ADa-secuencias-didacticas_Angel%20D%C3%ADaz.pdf
  3. Elliot, J. (1993). La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata, S.
  4. Godino, J., Font, V. (2003). Razonamiento algebraico y su didáctica para maestros. Recuperado de https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/7_Algebra.pdf
  5. Jaramillo, P., Castañeda, P., Pimienta, M., (2009). Qué hacer con la tecnología en el aula: Inventario de usos de las TIC para aprender y enseñar. Educación y Educadores, 12(2), 160-79.
  6. Kemmis, S. (1998). El currículum más allá de la teoría de la reproducción. Madrid. Morata
  7. MEN (1998). Lineamientos Curriculares para el área de Matemáticas. Santa fe de Bogotá: Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles339975_recurso_6.pdf
  8. Ministerio de Educación Nacional. Pensamiento Variacional y Tecnologías Computacionales. PROYECTO Incorporación de Nuevas Tecnologías al Currículo de Matemáticas de la Educación Básica Secundaria y Media de Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Dirección de Calidad de la Educación Preescolar, Básica y Media. 2004
  9. Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf
  10. Ministerio de Educación Nacional. Foro Educativo Nacional 2014: ciudadanos matemáticamente competentes. Bogotá. Colombia. (2014).
  11. Real Pérez, M. (2013). Las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Materiales para el desarrollo curricular de matemáticas de tercero de ESO por competencias, 8. Recuperado de https://personal.us.es/suarez/ficheros/tic_matematicas.pdf

Downloads

Download data is not yet available.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.