Strengthening of variational thinking through a mediated intervention with the use of ICT for ninth grade students
DOI:
https://doi.org/10.19053/20278306.v9.n1.2018.8156Keywords:
variational thinking; didactic sequence; ICT mediation; variation; change.Abstract
This article reports the findings of a qualitative study done within the Mathematics field focused on the development of the variational thinking in ninth grade students (14 to 17 years old) through the use of didactic sequences for this purpose and mediated through ICT. This research was carried out in three phases: First, an initial diagnosis that aimed to identify the level of pre-knowledge in arithmetic and variational thinking based on the indicators established in the knowledge test. Then, an intervention was made by designing didactic sequences which were adapted to the institutional mathematics curriculum, including learning activities towards the analysis of some variation and change cases. Lastly, a final diagnosis evaluated the level reached by the group of students. The analysis of the results allows us to conclude that the intervention generated meaningful changes within the group of participants related to their variational thinking.
Downloads
References
Bonilla, E., Rodríguez, P. (2000). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Díaz, A. (s.f). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. México: Recuperado de http://www.setse.org.mx/ReformaEducativa/Rumbo%20a%20la%20Primera%20Evaluaci%C3%B3n/Factores%20de%20Evaluaci%C3%B3n/Pr%C3%A1ctica%20Profesional/Gu%C3%ADa-secuencias-didacticas_Angel%20D%C3%ADaz.pdf
Elliot, J. (1993). La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata, S.
Godino, J., Font, V. (2003). Razonamiento algebraico y su didáctica para maestros. Recuperado de https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/7_Algebra.pdf
Jaramillo, P., Castañeda, P., Pimienta, M., (2009). Qué hacer con la tecnología en el aula: Inventario de usos de las TIC para aprender y enseñar. Educación y Educadores, 12(2), 160-79.
Kemmis, S. (1998). El currículum más allá de la teoría de la reproducción. Madrid. Morata
MEN (1998). Lineamientos Curriculares para el área de Matemáticas. Santa fe de Bogotá: Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles339975_recurso_6.pdf
Ministerio de Educación Nacional. Pensamiento Variacional y Tecnologías Computacionales. PROYECTO Incorporación de Nuevas Tecnologías al Currículo de Matemáticas de la Educación Básica Secundaria y Media de Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Dirección de Calidad de la Educación Preescolar, Básica y Media. 2004
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf2.pdf
Ministerio de Educación Nacional. Foro Educativo Nacional 2014: ciudadanos matemáticamente competentes. Bogotá. Colombia. (2014).
Real Pérez, M. (2013). Las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas. Materiales para el desarrollo curricular de matemáticas de tercero de ESO por competencias, 8. Recuperado de https://personal.us.es/suarez/ficheros/tic_matematicas.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Published articles in this journal are protected by a licence Creative Commons Attribution 4.0 International License. The content of articles is responsibility of each author and do not involve to the journal or the institution. It is allowed the diffusion and reproduction of titles, abstracts, and total content with academic, scientific, cultural, and/or commercial purposes, as long as it gives credit to the respective source.