Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Strategic management across enterprise functions: an international competiveness pespective

Abstract

Internationalization is a real chance of growth, or at least an important survival strategy in a globalized, highly competitive and changing market. This document describes strategic management across enterprise functions- technical, commercial, financial, accounting, security and management- as a required action for international competitiveness. We followed the analytical method listing he demands of a globalized market that transform every enterprise area. Then we propose some of the possible applicable strategies for each of pressure in order to acquire international competitiveness. Based on theoretical references, it is established that strategic management across enterprise functions eases organizational internationalization. It is necessary to further debate on applicable strategies from a managerial perspective.

Keywords

strategic management, international competitiveness, internationalization, enterprise functions.

PDF (Español)

Author Biography

Luis Fernando Bustamante Zapata

Negociador Internacional, Magíster en Administración, Candidato a Doctor en Humanidades. Gerente Medellín, Comercializadora y Representaciones ANTIOTRADING S.A.S.

Isabel Amalia Porto Pérez

Administradora de Empresas, Magíster en Administración. Subdirectora Administrativa y Financiera de la E.S.E. San Francisco de Asís de Sincelejo, Colombia.

Fernando Hernández Taboada

Ingeniero Agroindustrial, Magíster en Administración. Profesor Investigador, Facultad de Ingenierías. Universidad de Sucre, Colombia


References

  1. Acosta, M., & Medina, U. (1999). Función Financiera y Estrategia Competitiva de la Empresa. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 5(2), 55-68.
  2. Avella, L., Fernández, E., & Vázquez, C. (1999). Análisis de las estrategias de fabricación como factor explicativo de la competitividad de la gran empresa industrial española. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 4, 235–258.
  3. Berry, J. (1987). The need to classify worldwide accountancy practices. Accountancy, 100(1130), 90-91.
  4. Berumen, S. (2006). Competitividad y desarrollo local. Madrid: ESIC.
  5. Besley, S., & Brigham, E. (2008). Fundamentos de Administración Financiera. México: Cengage Learning.
  6. Bustamante, L., Arboleda, A., & Gutiérrez, J. (2010). Cultura, política industrial y competitividad internacional de PyMEs en Colombia. Revista Ad-Minister, enero-junio(16), 83-98.
  7. Cullen, J., & Parboteeah, K. (2009). International Business: Strategy and the Multinational Company. New York: Routledge.
  8. Deresky, H. (2005). International Management. Managing across Borders and Cultures. New Jersey: Prentice Hall.
  9. Desai, M. (2008). The Finance Function in a Global Corporation. Harvard Business Review, July-August, 108-112.
  10. Díaz, E. (1999). La estrategia de producción como estrategia funcional: Una propuesta.Madrid: Tesis Doctoral.
  11. Drucker, P. (1964). Managing for Results. New York: Harper & Row.
  12. Espinosa, Á. (1997). Planeación de sistemas estratégicos de información: Una visión cibernética. En Á. Galvis, & Á. Espinosa, Estrategia competitividad e informática (pp. 193-208). Bogotá: Uniandes.
  13. Fayol, H. (1974). Administración Industrial y General. México: Herrero Hnos. Svcs. S.A.
  14. Galván, I. (2003). La formación de la estrategia de selección de mercados exteriores en el proceso de internacionalización de las empresas. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria: Tesis doctoral. Recuperado el 25 de Agosto de 2009, de http://www.eumed.net/tesis/igs/.
  15. Ghemawat, P. (2010). Finding your strategy in the new landscape. Harvard Business Review, 88 (2), 54-60.
  16. Haime, L. (2003). Planeación financiera en la empresa moderna. México: ISEF.
  17. Hill, C., & Jones, G. (2000). Administración estratégica: un enfoque integrado. México: McGraw-Hill.
  18. Hoyos, C. (2000). Un modelo para investigación documental. Guía teórico-práctica sobre construcciones de estados del arte.Medellín: Señal Editora.
  19. Huang, Y. (2002). Feng Qi's ameliorism: Between relativism and absolutism. En N. Bunnin, & C. Zhonggying (Edits.), Contemporary Chinese Philosophy (págs. 213-234). Oxford: Blackwell Publishers.
  20. Johnson, T., & Kaplan, R. (1995). Relevance Lost. Boston: Harvard Business School Press.
  21. Kaplan, R., & Norton, D. (2009). Mastering the Management System. Harvard Business Review, January, 63-77.
  22. Kotler, P., & Keller, K. (2006). Dirección de Marketing. México: Prentice-Hall.
  23. Likert, R. (1969). Un nuevo método de gestión y dirección. Bilbao: Deusto.
  24. Lombana, J., & Rozas, S. (2009). Marco analítico de la competitividad: Fundamentos para el estudio de la competitividad regional. Pensamiento & Gestión, 26, 1-38.
  25. Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks: Sage Publications.
  26. Miltenburg, J. (2005). Manufacturing Strategy: How to Formulate and Implement a Winning Plan. Portland: Productivity Press.
  27. Mintzberg, H. (1987). The Strategy Concept I: Five Ps For Strategy. California Management Review, 30 (1), 11-24.
  28. Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (1998). Strategy Safari: A guided tour through the wilds of strategic management. New York: The Free Press.
  29. Morin, E. (1990). Introduction à la pensée complexe. Paris: ESPF Éditeur.
  30. Peters, T., & Waterman, R. (2004). In Search of Excellence: Lessons from America's Best-Run Companies. New York: HarperBusiness.
  31. Porter, M. (1996). What is strategy? Harvard Business Review, 74(6), 61-78.
  32. Porter, M. (1997). La Ventaja Competitiva. México: Cecsa.
  33. Porter, M. (2007). La Ventaja Competitiva de las Naciones. Harvard Business Review (Edición América Latina), 85(11), 69-95.
  34. Porter, M. (2008). The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review, January, 78-93.
  35. Porter, M., Emmons, W., Brenes, E., Montenegro, S., Madrigal, K., Niño, L., & Gisbert, R. (2002). Institutions for Competitiveness in Colombia. Bogotá: Andean Competitiveness Project.
  36. Reyes, M. (2008). Las estrategias financieras de las empresas. La Habana: Universidad de la Habana.
  37. Rialp, A., & Rialp, J. (2002). Estrategia internacional de la empresa. Barcelona: UOC.
  38. Rojas, G. (2002). Conceptualización y métodos para la competitividad internacional. Cali: Universidad Santiago de Cali.
  39. Román, R. (2004). Teoría y mediciones de competitividad: Una perspectiva. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
  40. Sallenave, J. (2002). La Gerencia Integral. Bogotá: Editorial Norma.
  41. Senge, P. (2004). La quinta disciplina: El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona: Granica.
  42. Serna, H. (2008). Gerencia Estratégica. Teoría -Metodología- Alineamiento, implementación y mapas estratégicos.Bogotá: 3R Editores.
  43. Stackpole, B., & Oksendahl, E. (2010). Security Strategy: From Requirements to Reality.Boston: Taylor & Francis Group.
  44. Toledo, F. (1997). Competitividad internacional y estratégica de las empresas colombianas. Gestión, 3, 1-23.
  45. Wild, J., Wild, K., & Han, J. (2001). International Business: An Integrated Approach. New Jersey: Prentice Hall.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.