Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Expressiveness is more Democratic than Originality. Fourteen Theses –Keneth Goldsmith Inspired for a Literature in the Digital Age

Abstract

This paper proposes a reading of American poet Keneth Goldsmith›s Uncreative Writing. Managing
Language in the Digital Age (2015) which corresponds to my personal review of the book –linked with
other readings and particularly with my creative and research experience. It is organized by «theses» or
pieces that briefly develop some of the ideas contained in Goldsmith›s proposal. This way of proceeding
has generated three approaches: 1) post-identity expressiveness as a substitute of creative authenticity,
2) the literary canonical forms’ reevaluation as an effect of the deployment of interactive digital communication, 3) the effects on literary practice in the digital culture. With this reading of Goldsmith, a call
on understanding the possibilities of the digital as an opportunity to renew literary practice is proposed
at the end. The paper ends with an addendum: the short story “El hombre de la esquina”, which complements, in a fictional register, the ideas elaborated here.

Keywords

non fictional writing, Keneth Goldsmith, posidentity, expressiveness, originality

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Jaime Alejandro Rodríguez

Doctor en Filología, magíster en Literatura. Profesor titular del Departamento de Literatura de la Pontificia Universidad Javeriana.


References

  1. Abuin González, Ángel Escenarios del caos. Entre la hipertextualidad y la performance en la era electrónica. Valencia: Tirant lo Blanch, 2006.
  2. Aira, César. Osvaldo Lamborghini and His Work. Asymptote.com. web.
  3. Barreneche, Carlos. Niño Bernal, Raúl. Rodríguez Ruiz, Jaime Alejandro. Jaramillo Marín, Jefferson y Marciales Vivas, Gloria Patricia. Las ciencias sociales y humanas en la actual sociedad del conocimiento. Escenarios de indagación ínter y transdisciplinar. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2018. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv893jtd
  4. Bolter, Jay David. “Ekpbrasis, realidad virtual y el futuro de la escritura”. El futuro del libro. ¿Esto matará eso?, Barcelona, Paidós, 1998, págs. 250-278.
  5. Borges, Jorge Luis “Pierre Menard autor de El quijote”. Ficciones. Madrid: Alianza Editorial, 2002, págs. 23-35.
  6. Borrás Castanyer, Laura. “Nuevos lectores, nuevos modos de lectura en la era digital”. Literatura e internet. Nuevos textos, nuevos lectores. Actas del XX Congreso de Literatura Española Contemporánea, Universidad de Málaga, 2011, págs. 41-66. web
  7. Critical Art Ensemble. “Plagio utópico e hipertextualidad en la cultura electrónica”. El Paseante. La revolución digital y sus dilemas, Madrid, Siruela, 1998, págs. 27-28.
  8. Casacuberta, David Creación colectiva. En Internet el creador es el público. Barcelona, Gedisa, 2003 De Maeseneer. “La música popular en la narrativa caribeña contemporánea como seña de identidad(es)”. XII Seminario Internacional de Estudios del Caribe, 2015. Crisis,
  9. diálogos y desafíos en el gran Caribe. (pp. 455-469). Cartagena de Indias: Universidad de Cartagena – Instituto Internacional de Estudios del Caribe – Grupo de Investigación Sociedad, Cultura y Política en el Caribe colombiano, 2017, págs. 455-469. Web.
  10. Dworking, Craig y Goldsmith, Kenneth. (Eds.). Against Expression. An Anthology of Conceptual Writing. Illinois: Northwestern University Press, 2011.
  11. Figueroa-Sarriera, Heidi Imaginarios del sujeto en la era digital. Post(identidades) contemporáneas. Quito: Ediciones CIESPAL, 2017.
  12. Flórez, Leonardo. Los géneros digitales literarios. 80 grados Prensa sin Prisa. Web. 23 de diciembre 2020.
  13. Gache, Belén. “Escribe tu propio Quijote”. Wordtoys. Web 28 de noviembre. 2020.
  14. Goldsmith, Kenneth. Escritura no-creativas. Gestionando el lenguaje en la era digital. Trad. Alan Page. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2015.
  15. Gumbrecht, Hans Ulrich. Producción de presencia. Lo que el significado no puede transmitir. México: Universidad Iberoamericana, 2004.
  16. Gregorian, Vartan. “Technology, Scholarship, and the Humanities: The Implications of Electronic Information.” Leonardo, vol. 27 no. 2, 1994, p. 129-133. Project MUSE muse. jhu.edu/article/607890. DOI: https://doi.org/10.2307/1575982
  17. LabTV UFP. David Hall, “A brief history of loss”, 2017. Web. 15 de enero. 2021.
  18. Lévy, Pierre. Inteligencia colectiva. Por un antropología del ciberespacio, 2004.
  19. ____________. Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos, 2007.
  20. Lozano, Maria del Pilar. La novela española posmoderna. Madrid: Arco Libros, 2007.
  21. Mora, Vicente Luis “Acercamiento al problema terminológico de la narratividad transmedia”.Caracteres. Web. 13 de mayo. 2014.
  22. Pantel, Alice“Cuando el escritor se convierte en un hacker: impacto de las nuevas tecnologías en la novela española actual. (Vicente Luis Mora y Agustín Fernández Mallo)”. LetraI, (11) 54-69, 2013.
  23. Quimera. Revista de Literatura. Número 322. Dossier: Literatura y falsificación, 2010. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/248899.
  24. Rodríguez, Jaime Alejandro Posmodernidad, literatura y otras yerbas. Bogotá, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2000.
  25. ___________________.Trece motivos para hablar de cibercultura. Bogotá, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2004.
  26. ___________________.Sueños, plataformas e inspiración ¿Tiene la literatura algún rol relevante en los escenarios creativos contemporáneos? I Encuentro de programas de creación literaria y escrituras creativas Bogotá, Universidad Nacional, 24-27 de marzo, 2015.
  27. ___________________.“Del autor junta palabras al autor junta palabras, imágenes, sonidos, interactividades, algoritmos: la gestión literaria en la era (post) digital”. La Palabra, (32), 2018. Doi: https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8159. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8159
  28. Schaeffer, Jean-Marie. ¿Por qué la ficción? Madrid: Ediciones Lengua de Trapo.2002.
  29. Suárez, Juan Luis y Cáceres, Dago. “Literatura y creatividad artificial en la época de la singularidad”. Cubana de Ciencias Informáticas, 13(1) 158-175, 2019. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992019000100158.
  30. Torres, Rui. Poemas no meio do caminho. (2018) Web. Recuperado de https://telepoesis.net/ caminho/poemasnomeiodocaminho.pdf.
  31. Valencia, Juan Carlos. Obligatoriedad o placer en la lectura: el caso en la vereda El Jagual, Nocaima, Cundinamarca. Periodo 2008-2011. Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, 2013. https://tinyurl.com/y72g6jdl.
  32. Vattimo, Gianni. “El consumidor consumido”. Fin de siglo, Revista de la Universidad del Valle, (2) 16-23, 1992.
  33. Vélez Correa, Roberto. Misterios y encantos de la intertextualidad. Manizales: Universidad de Caldas, s.f.
  34. Lussato, Bruno. El desafío informático. Presente y futuro de una explosión tecnológica. Barcelona: Editorial Planeta, 1982.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.