Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The illusion of the One. Childhood as “Free Space” and Humor as a Vehicle for the Transcendent in Mario Levrero’s Narrative

Abstract

We propose to analyze the role that humor plays in the work of the Uruguayan writer Mario Levrero. From the critical reading of stories from different moments of his career, we highlight that it is an indispensable resource for the construction of his poetic that allows him to delimit himself from the aesthetic presuppositions of what Ángel Rama (19) calls the critical generation. The Uruguayan conceives his writing as a therapeutic device and humor
as a vehicle towards the transcendent. From a worldview that appropriates remains of romanticism, parapsychology and Jungian psychoanalysis, Levrero pursues in his texts access to the Spirit/Unconscious, an (im)possible path to the (self)knowledge. Literature then becomes a “free space” that associates with childhood, is realized in writing and is opposed to the alienated life of adults, in particular, that of the everyday self of the author, Jorge Varlotta.

Keywords

Mario Levrero, Latin American Literature, humor, childhood, writing

PDF (Español) XML (Español)

Author Biography

Blas Gabriel Rivadeneira

Doctor en Letras. Becario posdoctoral del Conse-jo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONI-CET) de Argentina.


References

  1. Bajtín, Mijaíl. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto deFrançois Rabelais. Trad. Julio Forcat y César Conroy. Madrid, Alianza Editorial, 2003.
  2. Benjamin, Walter. “El surrealismo. La última instantánea de la inteligencia europea”. Imaginación y sociedad. Iluminaciones I. Trad. Jesús Aguirre. Madrid, Taurus, 1999, pp. 41-62.
  3. Cosse, Rómulo. “Rasgos estructurales fuertes en el relato breve de Levrero”. Nuevo Texto Crítico 8, 16/17, (1996): 35-43. Impreso. DOI: https://doi.org/10.1353/ntc.1995.0004
  4. Fuentes, Pablo. “Levrero: el relato asimétrico”. La máquina de pensar en Mario. Ensayos sobre Levrero. Comp. por Ezequiel de Rosso, Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2013, pp. 27-38. Impreso.
  5. Gandolfo, Elvio (comp.). Un silencio menos. Conversaciones con Mario Levrero. Buenos Aires, Mansalva, 2013.
  6. García, Germán. Macedonio Fernández. La escritura en objeto. Buenos Aires, Adriana Hidalgo Editora, 2000.
  7. Kohan, Martín. 1917. Buenos Aires, Ediciones Godot, 2017. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501329159-20206
  8. Levrero, Mario. El portero y el otro. Montevideo, Arca Editorial, 1992. Impreso.
  9. ———. La máquina de pensar en Gladys. Montevideo, Arca Editorial, 1998. Impreso.
  10. ———. Caza de conejos. Buenos Aires, Libros del Zorro Rojo, 2012. Impreso.
  11. ———. Irrupciones. Montevideo, Criatura Editora, 2013. Impreso.
  12. ———. “El crucificado”. Espacios Libres. Montevideo, Irrupciones Editorial, 2014, pp. 48- 53.
  13. Martínez, Luciana. “Mario Levrero, la ciencia y la literatura”. La máquina de pensar en Mario. Ensayos sobre Levrero. Comp. por Ezequiel de Rosso, Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2013, pp. 165-190. Impreso.
  14. Montoya Juárez, Jesús. Mario Levrero para armar. Jorge Varlotta y el libertinaje imaginativo. Montevideo, Trilce, 2013.
  15. Núñez, Matías. “La biblioteca errante. Escenas de lectura en La novela luminosa de Mario Levrero”. Revista de la Biblioteca Nacional 11-12 (2016): 257-273. Web. 26 feb. 2021.
  16. Rama, Ángel. La generación crítica (1939-1969). Montevideo, Arca Editorial, 1972.
  17. Rivadeneira, Blas. “La escritura como dispositivo terapéutico y forma de vida. Poética y lugar de autor en el escritor uruguayo Mario Levrero”. Orbis Tertius 25, 32 (2020): e164. Web. 15 abr. 2021. https://doi.org/10.24215/18517811e164 DOI: https://doi.org/10.24215/18517811e164
  18. Rocca, Pablo. “Formas del espionaje. Mario Levrero responde un cuestionario”. La máquina de pensar en Mario. Ensayos sobre Levrero. Comp. por Ezequiel de Rosso, Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2013, pp. 79-111. Impreso.
  19. Sanchiz, Ramiro. “Mario Levrero y el humor: chistes, lecturas erróneas y disonancia cognitiva”. Cuaderno de historia 17 (2016): 29-36. Web. 4 mar. 2021.
  20. Várnagy, Tomás. “Proletarios de todos los países… ¡perdonadnos!” o sobre el humor político clandestino en los regímenes de tipo soviético y el papel deslegitimador del chiste en Europa Central y Oriental (1917-1991). Buenos Aires, Eudeba, 2016.
  21. Verani, Hugo. “Mario Levrero: aperturas sobre el extrañamiento”. Nuevo Texto Crítico 8, 16/17 (1996): 45-58. Impreso DOI: https://doi.org/10.1353/ntc.1995.0007

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.