Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Omitted Speech and Literary Speech in Río Escondido: Some Visual and Literary Keys That Dilute or Clarify the Authorship of a Script

Abstract

The main objective of this work is to understand the contribution of the script to the film Río Escondido in the creation of a collective, polyphonic, convergence work, and far away from a classic vision of authorship. We propose a documentary analysis of the story and another of the script as a semiotic vehicle that enables going from a written language to a visual one. This last analysis focuses on the relevance of the literary discourse of the script that is omitted from the film. This one can create a discord between the scriptwriter and the director. Finding these fissures enables an approach to new ways of seeing Mexican cinema, away from industry and clichés, and closer to the literary field.

Keywords

Río Escondido, Mexican cinema, golden age, cinematographic semiotic, literary script, Mauricio Magdaleno

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Arranz Mínguez, Conrado José. “Estudio preliminar”. El resplandor. Mauricio Magdaleno. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2013, pp. 11-108.
  • Arranz Mínguez, Conrado José. El universo literario de Mauricio Magdaleno (1906-1986). Tesis de Doctorado. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2014.
  • Bálazs, Béla. El film: evolución y ciencia de un arte nuevo. Traducido por Enric Vázquez. Barcelona, Editorial Gustavo Gili S. A., 1978.
  • Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Traducido por Thomas Kauf. Barcelona, Anagrama, 2010.
  • Brennan, Juan Arturo. “Río Escondido. Las peripecias de una restauración”. Revista Liber, 19 de abril de 2021. Web. 2 Nov. 2021. https://centroricardobsalinaspliego.org/ayc-biblioteca/rio-escondido-las-peripecias-de-una-restauracion/
  • Carballo, Emmanuel. Protagonistas de la literatura mexicana. México, Porrúa, 1994.
  • Carmona Álvarez Cuauhtémoc y Carlos Sánchez y Sánchez. El Estado y la imagen en movimiento. Reflexiones sobre las políticas públicas y el cine mexicano. México, Conaculta / Instituto Mexicano de Cinematografía, 2012.
  • De los Reyes García-Rojas, Aurelio. “Del cine mudo al sonoro”. Miradas al cine mexicano Vol. 1. Coordinado por Aurelio de los Reyes García-Rojas. México, Instituto Mexicano de Cinematografía / Secretaría de Cultura, 2016, pp. 17-65.
  • Diccionario del español de México (DEM). El Colegio de México, 2021. Web. 2 Nov. 2021. https://dem.colmex.mx/Inicio
  • García Riera, Emilio. “La Malquerida”. Historia documental del cine mexicano Vol. 5. México, Universidad de Guadalajara, 1992, pp. 49-52.
  • Guion de Río Escondido. Fondo Reservado Mauricio Magdaleno, Universidad Intercontinental, 1947.
  • Huerta, César. “«Río escondido», con María Félix, se exhibirá restaurada en la Cineteca”. El Universal, 18 de junio de 2021. Web. 20 Oct. 2021. https://www.eluniversal.com.mx/espectaculos/cine/rio-escondido-con-maria-felix-se-exhibira-restaurada-en-la-cineteca
  • Huerta, Efraín. Close up. Crítica cinematográfica de Efraín Huerta. Vol. 1. Editado por Alejandro García y colaboración de Evelin Tapia. Guanajuato, Ediciones La Rana / Universidad de Guanajuato, 2010.
  • Huerta, Efraín. El otro Efraín. Antología prosística. Editado por Carlos Ulises Mata. México, Fondo de Cultura Económica, 2014.
  • Huerta-Nava, Raquel. “Prólogo”. “Cine y Anticine”. Las cuarenta y nueve entregas. México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2014, pp. 9-11.
  • Magdaleno, Mauricio. Diario personal. Archivo Rosario Magdaleno, s/f.
  • Magdaleno, Mauricio. Concha Bretón, El compadre Mendoza, El baile de los Pintos. México, Ediciones Botas, 1936.
  • Magdaleno, Mauricio. La Tierra Grande. México, Espasa-Calpe, 1949.
  • Magdaleno, Mauricio. “Mauricio Magdaleno”. Testimonios para la historia del cine mexicano. Vol. 3 Coordinado por Eugenia Meyer. México, Cineteca Nacional, 1976, pp. 25-36.
  • Magdaleno, Mauricio. El resplandor. Editado por Conrado José Arranz. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2013.
  • Martínez Martínez, Germán. “Río escondido o el espejo nefasto”. Etcétera, 16 de julio de 2021. Web. 20 Oct. 2021. https://www.etcetera.com.mx/opinion/rio-escondido-o-el-espejo-nefasto/?fbclid=iwar1z4a6p5yx1q3ll3w4wkxfcz5-ip-1eeoau3t1qt1ivvxb_csgfu3mdtai
  • Molina, Silvia. “Entrevista a Mauricio Magdaleno. Un artista en la historia de México”. Unomásuno. Sábado, núm. 214 (1981): 3-4. Impreso.
  • Monsiváis, Carlos. Carlos Monsiváis: reflexiones acerca del cine mexicano. Editado por David R. Maciel. México, Cineteca Nacional, 2017.
  • Peredo Castro, Francisco. “Las intervenciones gubernamentales como estrategia de crecimiento y supervivencia durante la Segunda Guerra Mundial y la posguerra (1940-1952)”. El estado y la imagen en movimiento. Reflexiones sobre las políticas públicas y el cine mexicano. Coordinado por Cuauhtémoc Carmona Álvarez y Carlos Sánchez y
  • Sánchez. México, Conaculta / Instituto Mexicano de Cinematografía, 2012, pp. 75-108.
  • Peredo, Francisco. “La dramática fílmica de José Revueltas en el cine mexicano”. José Revueltas. Obra cinematográfica (1943-1976). Coordinado por Francisco Peredo y Carlos Narro. México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2015, pp. 47-188.
  • Pollarolo, Giovanna. “El guion cinematográfico, ¿texto literario?”. Lexis, Vol. 35, núm. 1 (2011): 289-319. Impreso. DOI: https://doi.org/10.18800/lexis.201102.003
  • Rocco, Alessandro. “El guion cinematográfico en la historia literaria mexicana (1940-1968)”. Auge y declive del nacionalismo. La cultura literaria entre el compromiso, la ruptura y la tradición (1940-1968). Coordinado por Alberto Vital Díaz y Adriana de Teresa y Ochoa. México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2019, pp. 343-364.
  • Rulfo, Juan. Pedro Páramo. México, Editorial RM / Fundación Juan Rulfo, 2005.
  • St. John Marner, Terence. Cómo dirigir cine. Trad. Graciela Colombo y Mariano Aguirre. Madrid, Fundamentos, 1976.
  • Taibo, Paco Ignacio. El “Indio” Fernández. El cine por mis pistolas. México, Joaquín Mortiz / Planeta, 1986.
  • Torres Portillo, Adolfo. Autobiografía de un guión cinematográfico. 2.ª ed. Querétaro, México, Calygramma, 2014.
  • Tuñón Pablos, Julia. “Una escuela en celuloide. El cine de Emilio «Indio» Fernández o la obsesión por la educación”. Historia Mexicana. Vol. 48, núm. 2, (oct.-dic. 1998): 437-470. Impreso.
  • Tuñón Pablos, Julia. “La Revolución Mexicana, comadrona de un fracaso: El agrarismo en el cine de Emilio Fernández”. Justicia social: debate político del siglo XX. Editado por Ruth Arboleyda et al., México, Yehuetlatolli, A. C., 2006, pp. 61-90.
  • Zavala, Lauro. Para analizar cine y literatura. Madrid, El Barco Ebrio, 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.