Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Lapsus calami and irony: On gender stereotypes in Carmen Martel’s La Estrella de rubíes

Abstract

The feminine identity has been dominated by a stereotype that impoverishes it, but the masculine identity has also been stereotyped in a complementary way. Carmen Martel’s La estrella de rubíes presents a series of signs that seem to go veiled against the passive image of women and the active image of men. In this work, the psychological, historical and literary reasons for stereotypes in literature in general, and specifically in children’s adventure stories are studied. Likewise, a psycho critical study of the “lapsus calami” and the ironies that reduce the nobility of male characters and enhance the character of Belica is made. It is concluded that, although La estrella de rubíes most of the time presents a conservative image that allowed its acceptance, also offers a gender claim that can be read between the lines.

Keywords

stereotypes, censorship, gender, lapsus calami, irony

XML (Español) PDF (Español)

Author Biography

Santiago Sevilla-Vallejo

He directs the magazine Cálamo FASPE and the International Congress Las Desconocidas, whose theme of study is the construction of female identity in literature. He is a member of the research group Writers and female characters in literature (University of Salamanca). He received the award for the best essay from the Canadian Association of Hispanists (2021) and has been a finalist for the III and IV Educa Abanca Award for the Best Teacher in Spain.


References

  1. Alcalde, Carmen. Mujeres en el franquismo. Exiliadas, nacionalistas y opositoras. Flor del Viento Ediciones, 1996. Impreso.
  2. Bobes Naves, María del Carmen. “La novela y la poética femenina”. Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, núm. 3, 1994, pp. 9-56. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol3.1994.33201
  3. Caballé, Anna. Breve historia de la misoginia. Ariel, 2019. Impreso.
  4. Capdevila-Argüelles, Nuria. “Género e historia. Las madres del pensamiento feminista español”. Imágenes femeninas en la literatura española y las artes escénicas: (siglos XX y XXI). Society of Spanish and Spanish-American Studies, 2012, pp. 235-248. Impreso.
  5. Colomer, Teresa. La formación del lector literario. Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1998. Impreso.
  6. De Beauvoir, Simone. Le deuxième sexe. Gallimard, 1948. Impreso.
  7. De la Fuente, Inmaculada. Mujeres de la posguerra. De Carmen Laforet a Rosa Chacel: historia de una generación, Planeta, 2002. Impreso.
  8. Laffitte, María. La secreta guerra de los sexos. Revista de Occidente, 1948. Impreso.
  9. García Carcedo et al. “Escritura creativa y digital en las aulas a partir de cuentos tradicionales”. [Proyecto de Innovación Docente]. Web. Consultada el 30 de febrero de 2023. https://eprints.ucm.es/id/eprint/57358/
  10. García Padrino, Jaime. “La literatura infantil en la escuela: hacia una auténtica didáctica de la literatura”. Sobre didáctica de la lengua y la literatura: homenaje a Arturo Medina. Universidad Complutense de Madrid, 1989, pp. 495-510. Impreso.
  11. Girón, Alicia. “La selección de libros en la biblioteca escolar”. Boletín Anabad, tomo 30, núm. 3, 1980, pp. 345-359. Impreso.
  12. González Gabaldón, Blanca. “Los estereotipos como factor de socialización en el género”. Comunicar, núm. 12, 1999, pp. 79-88. Impreso. DOI: https://doi.org/10.3916/C12-1999-12
  13. Jorge De Sande, Maria del Mar. “Apuntes sobre la novela española femenina de posguerra”. Área and Culture Studies, núm. 70, 2005, pp. 82-103. Impreso.
  14. López, Francisca. Mito y discurso en la novela femenina de posguerra en España. Pliegos, 1995. Impreso.
  15. Martel, Carmen. La estrella de rubíes. Biblioteca de lecturas ejemplares, 47, 1948. Impreso.
  16. Mattera, Susana Inés et al. “Trauma, contingencia y lapsus”. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires, 2013. Impreso.
  17. Pascua Febles, Isabel y María del Pilar García Martínez. “Censura y traducción para niños”. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, núm.4, 2006, pp. 31-46. Impreso.
  18. Popovici, Silvia-Corina. “La literatura española de posguerra sobre la infancia”. Meridina critic, núm. 30, 2018, pp. 289-296. Impreso.
  19. Sánchez Morillas, Carmen María y Santiago Sevilla-Vallejo. “El cuento en lengua materna como elemento facilitador”. Aula de encuentro, vol. 21, núm. 2, 2019pp. 59-78. Impreso. DOI: https://doi.org/10.17561/ae.v21.n2.3
  20. Sevilla-Vallejo, Santiago. “La lectura viva. Criterios psicológicos y didácticos para fomentar el descubrimiento en los textos”. Editado por María Isabel de Vicente-Yagüe y Elena Jiménez Pérez, Investigación e innovación en educación literaria Síntesis, 2019, pp. 241-250. Impreso. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3648427
  21. Sevilla-Vallejo, Santiago y Jesús Guzmán Mora. “El estereotipo mutuo: erotismo en la narrativa de Carmen Kurtz”. Siglo XXI. Literatura y cultura españolas, núm. 17, 2019pp. 107-124. Impreso. DOI: https://doi.org/10.24197/sxxi.0.2019.107-124
  22. Torres Begines, Concepción y Estefanía Palomo Montiel. “De objeto de salvación a heroínas de su propia historia: la evolución de las princesas en la literatura infantil actual”. Didáctica (lengua y literatura), 28 (2016): 285-306. Impreso. DOI: https://doi.org/10.5209/DIDA.54082
  23. Velázquez García, Sara. “La aportación femenina a la construcción de la identidad italiana a través de la literatura infantil y juvenil postrisorgimentale”. Escritoras en lengua italiana (1880-1920): renovación del canon literario. Granada, Comares, 2018. Impreso.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.