From Bakhtin to Reinaldo Arenas: Popular Culture in The Colour of Summer

Abstract
The present study proposes an approach to the novel by Cuban writer Reinaldo Arenas, The Color of Summer (1991), starting from its first chapter: “The Escape of La Avellaneda. Light work in an act (of repudiation)”. For this, we have considered Bakhtin’s ideas about popular culture. According to him, within popular culture we can find three large categories: rituals and spectacles, verbal comic works, and multiple forms of familiar vocabulary and rude lexicon. Likewise, Bakhtinian theory views carnival as a phenomenon capable of reversing any hierarchy and enhancing subversive manifestations within the literary work. The theory of the carnival, as well as the particular handling of the lexicon and the subversion of hierarchies, allowed us to draw important keys to the aesthetic construction of the novel.
Keywords
popular culture, rude vocabulary, carnival, subversion, parody
References
- Álvarez, Luis, y Juan Ramos. Circunvalar el arte: la investigación cualitativa sobre la cultura y el arte. Editorial Oriente, 2003.
- Arenas, Reinaldo. El color del verano o Nuevo “Jardín de las Delicias”. Tusquets, 2015.
- ---. Antes que anochezca. Tusquets, 2022.
- Bajtín, Mijaíl. “Planteamiento del problema”. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Universidad de Buenos Aires y Alianza Editorial, 1987, pp. 4-51.
- Diez Cobo, Rosa. “El color del verano o Nuevo jardín de las delicias, de Reinaldo Arenas: humor negro y carnaval narrativo”. Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 2007, núm. 35.
- Moulin, Françoise. “Carnaval y carnavalización en El color del verano de Reinaldo Arenas”. América: Cahiers du CRICCAL. La fête en Amérique latine, núm. 28, 2002, pp. 65-74. https://doi.org/10.3406/ameri.2002.1552 Fecha de acceso: 2 de marzo de 2024.
- Panichelli, Stephanie. La pentagonía de Reinaldo Arenas: un conjunto de novelas testimoniales autobiográficas. 2005. Tesis doctoral, Universidad de Granada.