Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

About the Aesthetic Mystery in the Literary Text: Key Points for a Pedagogy of Literature

Abstract

This article contemplates some implications of the concept aesthetic mystery , which, according to Roger Chartier, approaches elements that govern the production and reception of literary texts. To achieve this objective, we take into account reflections belonging to semiotics, literary theory, and philosophy of language. Subsequently, we incorporate these ideas into an analysis of the character Rebeca, in Cien años de soledad [ A Hundred Years of Solitude ], supported by methodical principles suggested by Barthes, who proposes that every single text must be analyzed in the light of a liberating theory of the signifier; and Larrosa, for whom literary reading installs a transformative experience of the imagination. The results show how the effort of demonstrating an aesthetic experience leads us to discover a complex web of meaningful associations that delay the capture of meaning, as well as suggest key points to continue enriching pedagogical reflections on the teaching of literature.

Keywords

Aesthetic mystery, literary text, gnostic space, aesthetic experience, literature pedagogy

PDF (Español) HTML (Español)

References

  1. Real academia española. DRAE. Edición 22. Disponible en: www.rae.es
  2. Almagro, M. y Lorrio, A. (2011).Teutates, el héroe fundador y el culto heroico al antepasado en Hispania y en la Keltiké. Madrid: BibliothecaArchaeologica Hispana, 36, Real Academia de la Historia.
  3. Barthes, R. (1983). “Literatura / enseñanza”, en Lo neutro. Notas de cursos y seminarios en el Cóllege de France, 1977-1978. México: Siglo XXI. Pp. 242-251.
  4. Barthes, R. (1987). “De la obra al texto”, en El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona: Paidós. Pp. 73-82.
  5. Borges, J. L. (2007) Obras completas. 3 Tomos. Buenos Aires: Emecé.
  6. Campbell, J. (1980). El héroe de las mil caras. México: Fondo de Cultura Exonómica.
  7. Chartier, R. (1997). Pluma de ganso, libro de letras, ojo viajero. México: Universidad Iberoamericana.
  8. Chartier, R. (2008). Escuchar a los muertos con los ojos. Lección inaugural en el Collége de France. Madrid: Katz. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvmd82zq
  9. Derrida, J. (1981). Espolones. Los estilos de Nietzsche. Valencia: Pretextos.
  10. Eco, U. (1999). La búsqueda de la lengua perfecta. Madrid: Crítica.
  11. Eco, U. (1992). La obra abierta. Buenos Aires: Planeta.
  12. García Márquez, G. (2012).Cien años de soledad. Bogotá: Norma.
  13. García Márquez, G. (2012b).Gabriel García Márquez. Todos los cuentos. Buenos Aires: Mondadori/Sudamericana.
  14. Lakoff, G. y Johnson, M. (1986).Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
  15. Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. México: Fondo de Cultura Económica.
  16. Lezama Lima, J. (2011).Paradiso. Madrid: Alianza editorial.
  17. Lugarini, E. (1995). Hablar y escuchar. Por una didáctica del “saber hablar” y del “saber escuchar”. Signos: teoría y práctica de la educación, (14).
  18. Millán, J. A. (1996). Húmeda Cavidad, seguido de rosas y puerros. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  19. Nietzsche, F. (2002). La gaya ciencia. Madrid: Akal.
  20. Nietzsche, F. (2011) así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.
  21. Paz, O. (2000). El arco y la Lira. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
  22. Rosenblatt, L. M. (2002). La literatura como exploración. México: Fondo de Cultura Económica.
  23. Wahnón, S. (1998). El Judío Errante en Cien años de soledad, en Pardo, g. (Comp.) Memorias XX Congreso Nacional de Literatura, linguística y semiótica: “Cienaños de soledad” treintaañosdespués.
  24. Bogotá: I.C.C. y U.N. Pp. 41-60.
  25. Wittgenstein, L. (1994).TratactusLógicoPhilosophicus. Barcelona: Altaya S.A.
  26. Wittgenstein. L. (1990).Conferencia sobre ética. [Con dos comentarios sobre la teoría del valor]. Barcelona: Paidós.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.