Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The Mirror in La Rambla paralela [My Parallel Deaths] (2002) by Fernando Vallejo

Abstract

The novels of the Colombian author Fernando Vallejo (1942) are auto-fictional proposals written in the first person and from a place of exile. Within them, La Rambla paralela (2002) stands out for being a novel in which the traditional first person narrator of Vallejo, creates a biographer who writes, from the third person, about the trip to Barcelona and the death of the narrator. The aim of this article is to eva - luate how the unfolding of the narrator-author in the figure of the biographer allows the first to make the novel into a mirror through which he evaluates his stylistic attributes

Keywords

Fernando Vallejo, La rambla paralela [My Parallel Deaths], Autofiction, Metafiction, Narcissistic narrative, Specular narrative

PDF (Español) XML (Español)

References

  • Alberca, Manuel, & Navarro, Justo. (2007). El pacto ambiguo: de la novela autobiográfica a la Autoficción. Madrid: Digitalia.
  • Ardila Jaramillo, Alba Clemencia. (2014). El segundo grado de la ficción. Medellín: Fondo Editorial EAFIT.
  • Bachelard, Gastón. (2002). La poética del espacio. 1957. Traducción de Ernestina de Champourcine. México D.F.: Fondo de Cultura Económico.
  • Caña, María del Carmen (2014). “Cartografías del ser, la ciudad y la nación: violencias en La Rambla paralela”. Cincinnati Romance Review (38), 216-231.
  • Casas, Ana (2012). “Introducción. El simulacro del yo: la autoficción en la narrativa actual”. En: La autoficción. Reflexiones teóricas Comp. Ana Casas. Madrid: Arco/Libros. Impreso, 9-42.
  • Castrillón Castrillón, Andrés Alfredo. (2010). “La temporalidad en Martin Heidegger y El río del tiempo de Fernando Vallejo”. Tesis (Maestría en Literatura). Universidad de Antioquia.
  • Diaconu, Diana. (2013). Fernando Vallejo y la autoficción. Coordenadas de un nuevo género narrativo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • Doležel, Lubomír. (1995). “A Semantic for Thematic: the Case of the Double”. En: Thematics: New Approaches. Bremond, Claude, Landy, Joshua, Pavel, Thomas G. (Ed.) Albany: State University of New York Press, 89-102.
  • Domínguez Torres, Mario Alberto (2016). El espacio en Fernando Vallejo. Una aproximación literaria al universo diegético, rural y urbano de su narrativa autoficcional. (Tesis doctoral en Literatura). Universidad de los Andes, Colombia.
  • Fonseca, Alberto. (2004). “Against the world against the life. The Use and Abuse of the Autobiographical genre in the works of Fernando Vallejo”. Tesis (Master of Arts in History). Virginia Politechnic Institute.
  • Forero Gómez, Andrés Fernando. (2011). “Crítica y nostalgia en la narrativa de Fernando Vallejo: una forma de afrontar la crisis de la modernidad”. Tesis Doctoral. University of Iowa.
  • Genette, Gérard. (1989). Figuras III. 1972. Traducción de Carlos Manzano. Barcelona: Editorial Lumen.
  • Giraldo, Luz Mary & Néstor Salamanca-León, ed. (2013) Fernando Vallejo: hablar en nombre propio. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
  • Giraldo, Luz Mary. (2006). “Fernando Vallejo: piensa mal y acertarás”. En: Cuadernos de Literatura Vol. XI (21), Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 104-118.
  • González, Juan Carlos. (2015). “Vallejo, Vargas Vila: oposición, redundancia”. En: Cuadernos de Literatura Vol XIX, No. 37 (Enero – Junio), Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 185-203. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.cl19-37.vavi
  • Joset, Jacques. (2010) La muerte y la gramática: los derroteros de Fernando Vallejo. Bogotá: Taurus.
  • Montoya, Pablo (2007) “Fernando Vallejo: demoliciones de un reaccionario”, (54), Bogotá, 18-27.
  • Murillo, Javier H. (1999). Prólogo. El río del tiempo. Por Fernando Vallejo. Bogotá: Editorial Alfaguara, 7-16.
  • Murillo, Javier H. “El paso del insomne”. (2013). Fernando Vallejo. Hablar en nombre propio. Ed. Luz Mary Giraldo & Néstor Salamanca. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana & Universidad Nacional de Colombia, 203-213.
  • Musitano, Julia (2012). “Detrás de una máscara fantasmagórica: una lectura de La Rambla paralela de Fernando Vallejo.” Orbis Tertius 17 (18), Web. 09 Mayo 2017.
  • Rey, Mario (2013) “En los frágiles, coloridos, volátiles globos colombianos de Fernando Vallejo: una constante e intensa evocación”. Fernando Vallejo. Hablar en nombre propio. Ed. Luz Mary Giraldo & Néstor Salamanca. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana & Universidad Nacional de Colombia, 25-36.
  • Richey, Matthew (2015). “Two-Way Mirror: The Two Voices of Exile in La Rambla paralela by Fernando Vallejo”. Cincinnati Romance Review 39, 269-284.
  • Salamanca-León, Néstor. (2013a) “Escritura y exilio en La rambla paralela”. Fernando Vallejo. Hablar en nombre propio. Ed. Luz Mary Giraldo & Néstor Salamanca. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana & Universidad Nacional de Colombia, 321-328.
  • Salamanca-león, néstor. (2013b) “pater familias paradiso expulsus". En giraldo, l. M. & salamanca-león, n. (eds,), fernando vallejo. Hablar en nombre propio. Bogotá: editorial pontificia universidad javeriana & universidad nacional de colombia, 161-190.
  • Sánchez, Nini (2016). “Desdoblamiento como eje composicional en los cuentos de Germán Espinosa”. Revista La Palabra 29, 103-115. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5704
  • Souquet, Lionel (2014). “Una autoficción «espectacular»: Pedro Lemebel y Fernando Vallejo”. Traducción de Susana Arroyo Redondo. En: El yo fabulado. Nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. Ed. Ana Casas. Madrid: Iberoamericana / Vervuert. Impreso, 247-267. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878154-013
  • Tejeda, Armando (2011). “Fernando Vallejo y El don de la vida”. Babab Cultura de Revista Enero 2 de 2011. Web. Enero 20 de 2017.
  • Todorov, Tzvetan. (1991). Los géneros del discurso. 1978. Trad. Jorge Romero León. Caracas: Monte Ávila Editores Latinoamericana.
  • Vallejo, F. (1989). Años de indulgencia. Bogotá: Editorial Planeta.
  • Vallejo, F. (1999). El río del tiempo. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2002). La Virgen de los Sicarios. 1994. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2008a). El desbarrancadero. 2001. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2008b). Mi hermano el alcalde. 2004. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2009a). Años de indulgencia. 1989. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2009b). Entre fantasmas. 1993. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2009c). La rambla paralela. 2002. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2009d). Los caminos a Roma. 1988. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2010). El don de la vida. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2013a). Casablanca la bella. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2013b). El fuego secreto. 1987. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2013c). Los días azules. 1985. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2013d). Peroratas. Bogotá: Alfaguara.
  • Vallejo, F. (2015). ¡Llegaron! Bogotá: Alfaguara.
  • Villena Garrido, Francisco (2009). Las máscaras del muerto: autoficción y topografías narrativas en la obra de Fernando Vallejo. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.