Dialogue of the Dead as an Allegory of the Place of Enunciation of the XIX century Intellectual: the Case of Juan Rafael Allende
Abstract
This article interrogates a revision of the “dialogue of the dead”, a literary practice that can be traced since the II century A.D., in the novel Cosas de los vivos contadas por los muertos [Things of the Living told by the Dead] (1896) by Juan Rafael Allende. Beyond the interest that might be found in documenting this ancient writing tradition, this paper places its attention on the cultural dimension, and proposes the “dialogue of the dead” as an allegory of the place of enunciation of the author. The great freedom and confrontational tone of the dead lead to a lucid and profound criticism of Chilean society in the XIX c. Allende constructs his dialogues from a place of opposition and in permanent confrontation with the emerging social groups and the Catholic Church in the context of the struggle to secularize the State.Keywords
Juan Rafael Allende, dialogue of the dead, satire, social criticism, anti-clericalism
References
- Allende, Juan Rafael. Periódico El Jeneral Pililo. Biblioteca Nacional de Chile. Sala de Microgéneros. Clasificación: PCH 1093 y PCH 1094.
- Allende, Juan Rafael. Cosas de los vivos contadas por los muertos. En El Jeneral Pililo. Octubre noviembre 1896. Mic 1088-1097, desde año 1, n° 1 (1896: mar.12) hasta año 1, n°140 (1897: feb.4) Biblioteca Nacional de Chile.
- Andries, Lise. (2004). “Les dialogues des morts au XVIIIe siècle”. Séminaire AGON – Séance 4. Recuperado el 10 de abril de 2016 de http://www.agon.paris-sorbonne.fr
- Bajtín, Mijaíl. (1986) Problemática de la poética de Dostoievski. Trad. Tatiana Bubnova. México: Fondo de Cultura Económica.
- Blanco, Arturo. (1926) “Juan Rafael Allende”. Revista de historia y geografía, enero-marzo, p. 89 -200.
- Baudrillard, Jean. (1993). El intercambio simbólico y la muerte. Trad. Carmen Rada. Caracas: Monte Ávila Eds.
- Corréard, Nicolás. (2011) “Le parallèle entre anciens et modernes dans les Nouveaux dialogues des morts de Fontenelle et l’instauration d’une poétique classique du genre ménippéen”. Littératures classiques, n° 75, p. 51-70. DOI: https://doi.org/10.3917/licla.075.0051
- Domingues, João. (2012). “Pourquoi les morts sont-ils si extravagants? Carnets IV, n° 4, p. 47-62. DOI: https://doi.org/10.4000/carnets.6627
- Donoso, Ricardo. (1950). La Sátira política en Chile. Santiago: Imprenta universitaria.
- Eissen, Ariene. (2007). “Pour un étude diachronique du dialogue des morts”. Revista Otrante, n°22, París: Kimé, p. 7-24.
- Henrichot, Michael. (2008). “La fiction infernale dans les dialogues del morts” en Bouloumié, Arlette Les Vivants et les Morts. Littératures de l'entre-deux-mondes. París: Imago.
- Salinas, Maximiliano. (2001) El que ríe último--: caricaturas y poesías en la prensa humorística chilena del siglo XIX. Santiago: Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
- Subercaseaux, Bernardo. (1998) “La apropiación cultural en el pensamiento y la cultura en América Latina”. Estudios Públicos, Nº 30.
- Uribe Echevarría, Juan. (1973). Prólogo a la obra de Juan Rafael Allende”. En La república de Jauja. Valparaíso: Ediciones Universitarias.
Downloads
Download data is not yet available.