From the Author as Word-Assembler to the Author as Word/Image/Sound/Interactivity/Algorhythm-Assembler: Literary Management in the (Post) Digital Era
Abstract
Understanding literature as language, information and communication management opens relevant per- spectives with regards to the challenges posed by the contemporary media outbreak. This paper propos- es a journey through four moments, differentiated by the evolution of communication modes and their frantic acceleration in recent years. Literature as management of certain textual dynamics; literature as intermedial management; literature as expanded scenario of fiction -given the extent of digital culture practices-, and literature as post-digital exercise. In the end, this tour becomes a space to be traveled synchronously, a map that offers a conceptual cartography inviting an exploratory journey through the transformations of today ́s increasingly complex and rich cultural landscape.Keywords
Expanded literature, Intermedialities, Post digitalisms, Literary algorithms
References
- Altamirano Flores, F. (enero-junio de 2016). Didáctica de la literatura: ¿cómo se contagia la literatura? La Palabra, (28), 155-171. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.4813
- Barth, J. (1967). La literatura del agotamiento. The Atlantic Monthly, 220(2), 170-182.
- Bejarano, A. (julio-diciembre de 2016). Poéticas del intruso. Jacques Rancière, lector de Mallarmé. La Palabra, (29), 129-137. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5706
- Brijaldo Olarte, G. (enero-junio de 2014). Interpretaciones íntimas sobre la escritura performativa. La Palabra, (24), 111-117. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.2506
- Bolívar Calixto, C.P., & Gordo Contreras, A. (julio-diciembre de 2016). Leer texto literario en la escuela: una experiencia placentera para encontrarse consigo mismo. La Palabra, (29), 199-211. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5710
- Carrión, J. (2010). Los muertos. Barcelona: Random House Mondadori.
- Carrión, J. (2016). Bob Dylan, ¿el primer nobel del futuro? Recuperado de https://www.nytimes.com/es/2016/10/13/bob-dylan-el-primer-nobel-del-futuro/Croll, A. (2015). If Hemingway wrote javascript. San Francisco: No Starch Press, Inc.
- Cubillo Paniagua, R. (2013). La intermedialidad en el siglo XXI. Diálogos. Revista Electrónica de Historia, 14(2), 169-179. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/view/8444/11465 DOI: https://doi.org/10.15517/dre.v14i2.8444
- Elwell, J. S. (2014). The transmediated self: Life between the digital and the analog. Convergence, 20(2), 233-249. Recuperado de http://con.sagepub.com/content/20/2/233 DOI: https://doi.org/10.1177/1354856513501423
- Ferré, J. F. (2009). Providence. Barcelona: Anagrama.
- Fumero, A., & Roca, G. (2007). Web 2.0. Madrid: Fundación Orange. Recuperado de http://www.oei.es/salactsi/WEB_DEF_COMPLETO2.pdf
- García Canclini, N. (2007). Lectores, espectadores e internautas. Barcelona: Gedisa.
- Goldsmith, K. (2015). Escritura no-creativa: gestionando el lenguaje en la era digital. (A. Page, trad.). Buenos Aires: Caja Negra.
- Goytisolo, M. (2013). La saga de los Marx. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
- Guzmán Méndez, D.P., & Marín Colorado, P.A. (julio-diciembre de 2016).Lectores y textos escolares durante la primera mitad del siglo XX en Colombia. La Palabra, (29), 185-197. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5709
- Knobel, M., & Lankshear, C. (2011). Remix: la nueva escritura popular. Revista Cuadernos comillas, 1, 105-126.
- Kosmopolis. (s.f.). La fiesta de la literatura amplificada. Recuperado de http://www.cccb.org/kosmopolis/es/
- Kristeva, J. (1974). El texto de la novela. Barcelona: Editorial Lumen.
- Llosa, Á. (2016). El libro que quería ser máquina digital. Remediación y fisicidad en el Cuerpo del libro. Recuperado de http://hdh2015.linhd.es/ebook/hdh15-llosa.xhtml
- Marín Colorado, P. (julio-diciembre de 2017). Reseña: Sapiro, Gisèle. (2016). La sociología de la literatura. La Palabra, (31), 191–195. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n31.2017.7273
- Mora, V. L. (2010). Alba Cromm. Barcelona: Seix Barral.
- Mora, V. L. (2012). El lectoespectador. Barcelona: Seix Barral.
- Ong, W. J. (1997). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México: FCE.
- Osmo. (2015). About us. Recuperado de https://www.playosmo.com/en/about-us/
- Perryman, N. (2008). Doctor Who and the convergence of media: a case study in ‘transmedia storytelling’. Convergence: TheInternational Journal of Research into New Media Technologies, 14(1), 21-39. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856507084417
- Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitectura de la participación. Buenos Aires: Santillana.
- Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality [Intermedialidad, intertextualidad y remediar: una perspectiva literaria en intermedialidad]. Intermédialités, 1(6), 43-64. Recuperado de http://cri.histart.umontreal.ca/cri/fr/intermedialites/p6/pdfs/p6_rajewsky_text.pdf DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar
- Rodríguez, J. A. (2009). Sueños digitales de un escritor: la convergencia digital al servicio del ejercicio literario. Signo y Pensamiento, 28(54), 131-143.
- Saavedra Galindo, A. (enero-junio de 2017). Los nombres de la realidad. Autoficción en Formas de volver a casa. La Palabra, (30). DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n30.2017.6213
- Scheaffer, J. M. (2002). ¿Por qué la ficción? Madrid: Lengua de trapo.
- Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
- Serres, M. (1994). Atlas. Madrid: Cátedra.
- Skains, R. L. (2017). The Adaptive Process of Multimodal Composition: How Developing Tacit Knowledge of Digital Tools Affects DOI: https://doi.org/10.1016/j.compcom.2016.11.009
- Creative Writing. Computers and Composition, 43, 106-117.
- Vélez Correa, R. (s.f.). Misterios y encantos de la intertextualidad. Manizales: Universidad de Caldas.
- Vigna, D. (julio-diciembre de 2016). Exhumación informática en el Archivo de Daniel Moyano. Una reflexión sobre soportes, materialidades y el devenir de originales y borradores. La Palabra, (29), 139-158. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n29.2016.5707
Downloads
Download data is not yet available.