Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

From the Traditional to the Diverse: Creative Research as a Path to Investigate Literature, Notes Based on Experience

Abstract

The Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC) offers the Masters in Literature as one of its postgraduate programs, and this program has a research line in Creative Research . This article is a result of my reflection on this research methodology as a student of this Masters program. For this purpose, we trace the discussion and conceptual steps taken by different universites and knowledge va - lidation institutions in Colombia to define and legitimize creative research in the Colombian academic context. The practice of creative writing is the result of a research process

Keywords

creative research, research, literature, writing, experience

PDF (Español) XML (Español)

References

Asprilla, L. I. (2013). El proyecto de creación investigación: la investigación desde las artes. Cali:
Instituto Departamental de Bellas Artes.

Asprilla, L. I. (2015). La producción de conocimiento desde las artes: propuesta para un Programa
Nacional de Artes adscrito a Colciencias. En Creación, pedagogía y políticas del conocimiento,

II encuentro (pp. 105-123). Bogotá: La silueta ediciones.

Ballesteros, M. (2018). ¿Investigar creando?: una guía para la investigación-creación en la academia.
Bogotá: Universidad El Bosque, Facultad de Creación y Comunicación.

Borgdorff, H. (2006). El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts. Recuperado
de https://www.researchcatalogue.net/profile/download- media?work=129470&file=129476

Borrero, J. & Freja, A. F. (2016). Manual de investigaciones, Lineamientos para el trabajo de grado.
Maestría en Literatura. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Colciencias. Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2015). Modelo de
medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, año 2015. Bogotá:
Colciencias.

Hortua, D.F., Márquez, E., Becerra, H., & Numpaque, G. (2011). Investigación – creación taller y viaje.
Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Márquez, E. (2012). Introducción. En Santa Clara la Real, Una casa para Crear: memorias del Laboratorio
de Investigación-Creación En-tornos. Tunja: Ministerio de Cultura.

MinCultura. Ministerio de Cultura de Colombia (2010). Laboratorios de investigación- creación,
lineamientos. Artes Visuales- Dirección de Artes del Ministerio de Cultura.

MinEducación. Ministerio de Educación de Colombia. (2013). Memorias del evento. Valoración de los
procesos de creación artística y cultural en el marco de la acreditación de programas. Bogotá, 26
y 27 de junio de 2013. Casas Figueroa, M.V. (Comp.). Bogotá: SECAB-publicaciones.

Morales, B. L., Giraldo, A. M., Rodríguez, Y., & Casas, P. (2018). Investigación-creación en los trabajos
de grado de pregrado en música. Un estudio de caso. Revista Electrónica Complutense de
Investigación en Educación Musical, (15), 97-118. DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.59378.

Nancy, J-L. (2007). 58 indicios sobre el cuerpo Extensión del alma (D. Alvarado, Trad.). Buenos Aires:
Ediciones La Cebra.

Orrantia, M. (2012). La escritura creativa en Colombia. Literatura: teoría, historia, crítica, 14(1), 287-
301. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Páramo, P. (Comp.). (2013). La investigación en ciencias sociales: estrategias de investigación. Bogotá:
Universidad Piloto de Colombia.
Peña, I. (2014). El universo de la creación narrativa. Bogotá: Ediciones El Huaco.

Richardson, L. (1989). Writing A Method of Inquiry. En Handbook of Qualitative Research (pp. 516 –
529). EE. UU.: Texas A&M University.

Silva-Cañaveral, S.J. (2016). La investigación-creación en el contexto de la formación doctoral en
diseño y creación en Colombia. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 7(1), 49-61.
Doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5601.

Sloterdijk, P. (2006). Venir al mundo, venir al lenguaje. Lecciones de Frankfurt. Valencia: Pretexto.

Suescún, P. (2012). El artista y la escritura, posturas. En Una mirada al pensamiento del artista en la
Universidad Nacional de Colombia (pp. 41-43). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Todorov, I. (1998). La conquista de América el problema del otro. México: Siglo XXI.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.