From the Traditional to the Diverse: Creative Research as a Path to Investigate Literature, Notes Based on Experience
![](https://revistas.uptc.edu.co/public/journals/10/cover_issue_612_es_ES.jpg)
Abstract
The Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC) offers the Masters in Literature as one of its postgraduate programs, and this program has a research line in Creative Research . This article is a result of my reflection on this research methodology as a student of this Masters program. For this purpose, we trace the discussion and conceptual steps taken by different universites and knowledge va - lidation institutions in Colombia to define and legitimize creative research in the Colombian academic context. The practice of creative writing is the result of a research processKeywords
creative research, research, literature, writing, experience
References
Asprilla, L. I. (2013). El proyecto de creación investigación: la investigación desde las artes. Cali:
Instituto Departamental de Bellas Artes.
Asprilla, L. I. (2015). La producción de conocimiento desde las artes: propuesta para un Programa
Nacional de Artes adscrito a Colciencias. En Creación, pedagogía y políticas del conocimiento,
II encuentro (pp. 105-123). Bogotá: La silueta ediciones.
Ballesteros, M. (2018). ¿Investigar creando?: una guía para la investigación-creación en la academia.
Bogotá: Universidad El Bosque, Facultad de Creación y Comunicación.
Borgdorff, H. (2006). El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts. Recuperado
de https://www.researchcatalogue.net/profile/download- media?work=129470&file=129476
Borrero, J. & Freja, A. F. (2016). Manual de investigaciones, Lineamientos para el trabajo de grado.
Maestría en Literatura. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Colciencias. Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2015). Modelo de
medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación, año 2015. Bogotá:
Colciencias.
Hortua, D.F., Márquez, E., Becerra, H., & Numpaque, G. (2011). Investigación – creación taller y viaje.
Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Márquez, E. (2012). Introducción. En Santa Clara la Real, Una casa para Crear: memorias del Laboratorio
de Investigación-Creación En-tornos. Tunja: Ministerio de Cultura.
MinCultura. Ministerio de Cultura de Colombia (2010). Laboratorios de investigación- creación,
lineamientos. Artes Visuales- Dirección de Artes del Ministerio de Cultura.
MinEducación. Ministerio de Educación de Colombia. (2013). Memorias del evento. Valoración de los
procesos de creación artística y cultural en el marco de la acreditación de programas. Bogotá, 26
y 27 de junio de 2013. Casas Figueroa, M.V. (Comp.). Bogotá: SECAB-publicaciones.
Morales, B. L., Giraldo, A. M., Rodríguez, Y., & Casas, P. (2018). Investigación-creación en los trabajos
de grado de pregrado en música. Un estudio de caso. Revista Electrónica Complutense de
Investigación en Educación Musical, (15), 97-118. DOI: https://doi.org/10.5209/RECIEM.59378.
Nancy, J-L. (2007). 58 indicios sobre el cuerpo Extensión del alma (D. Alvarado, Trad.). Buenos Aires:
Ediciones La Cebra.
Orrantia, M. (2012). La escritura creativa en Colombia. Literatura: teoría, historia, crítica, 14(1), 287-
301. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Páramo, P. (Comp.). (2013). La investigación en ciencias sociales: estrategias de investigación. Bogotá:
Universidad Piloto de Colombia.
Peña, I. (2014). El universo de la creación narrativa. Bogotá: Ediciones El Huaco.
Richardson, L. (1989). Writing A Method of Inquiry. En Handbook of Qualitative Research (pp. 516 –
529). EE. UU.: Texas A&M University.
Silva-Cañaveral, S.J. (2016). La investigación-creación en el contexto de la formación doctoral en
diseño y creación en Colombia. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 7(1), 49-61.
Doi: https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5601.
Sloterdijk, P. (2006). Venir al mundo, venir al lenguaje. Lecciones de Frankfurt. Valencia: Pretexto.
Suescún, P. (2012). El artista y la escritura, posturas. En Una mirada al pensamiento del artista en la
Universidad Nacional de Colombia (pp. 41-43). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Todorov, I. (1998). La conquista de América el problema del otro. México: Siglo XXI.