Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Sacred spatiality: popular devotion to Santa Raimunda, soul of Bom Sucesso

Abstract

Santa Raimunda do Bom Sucesso is a popular religious reference for the residents of the Amazon rainforest, especially the town of Bom Sucesso, Icuriã seringal, in the “Chico Mendes” Extractive Reserve. The objective of this work is to present the motivations and stimuli for permanence in the territory, as well as the links of people with the space, through social markers that configure sacred spatiality and build social relationships. Cultural manifestations in the historical context of territorialization in the region, in the face of the infinite shortcomings that individuals experience, are used as tools to survive, resist and redefine their lives in the face of different difficulties and new spatiality, and therefore seek to rely on popular beliefs. The research is geographical and relies on other areas of science for theoretical organization, such as anthropology and history, while phenomenology is the immersive path to understanding the phenomenon of popular devotion in relation to community dynamics. As a result, it is observed that popular devotions are an essential element in the processes of social organization in the jungle.

Keywords

Amazon, popular devotion, religiosity, Saint Raymonda

PDF (Español)

Author Biography

Rachel Dourado Da Silva

Turismóloga, mestra em Geografia.


References

      Alma Acreana (2016, agosto 30). Hélio Melo: o artista da floresta. https://almaacreana.blogspot.com/2016/08/helio-melo-o-artista-da-floresta.html
      Bello, A. A. (2004). Fenomenologia e ciências humanas. Edusc.
      Bello, A. A. (2018). O sentido do sagrado. Paulus.
      Da Silva, R. D. (2015). Espaços de peregrinação: a devoção nas estradas da seringa. [Dissertação do mestrado]. Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR).
      Eliade, M. (2010). O sagrado e o profano: a essência das religiões. Editora WMF.
      Eliade, M., & Couliano, I. (1999). Dicionário das religiões. Martins Fonte.
      García Canclini, N. (2008). Culturas hibridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Edusp.
      Halbwachs, M. (2013). A memória coletiva. Centauro.
      Klein, E. (2003). Santos da floresta: cultura e religião entre seringueiros do Acre. Editora da UFAC.
      Maués, R. H. (1995). Padres, pajés, santos e festas: catolicismo popular e controle eclesiástico. Um estudo antropológico numa área do interior da Amazônia. Cejup.
      Mendonça, T. B. (Dir.) (2020). Ailton Krenak - Vozes da Floresta. [Video]. Em Vozes Da Floresta - A Aliança dos Povos da Floresta de Chico Mendes a Nossos Dias. https://www.youtube.com/watch?v=KRTJIh1os4w&list=PLzyVojcJuBpT8hz5BUHt6KWtHoJ9UceOo&index=2&ab_channel=LeMondeDiplomatiqueBrasil
      Porto Gonçalves, C. W. (2015). Amazônia, Amazônias. Editora Contexto.
      Porto Gonçalves, C. W. (2017). Amazônia: encruzilhada civilizatória, tensões territoriais em curso. Editora Consequência.
      Rosendahl, Z. (2012). Primeiro a obrigação, depois a devoção. Editora UERJ; NEPEC.
      Silva, M. G. (2000). O Espaço ribeirinho. Terceira Margem.
      Souza, J. F., Calixto, W. O., & Souza, J. D. (1985). Acre: uma história em construção. Secretaria de Educação e Cultura do Rio Branco.
      Weber, I. (2006). Um copo de cultura: os Huni Kuin (Kaxinawá) do rio Humaitá e a escola. Edufac.
      Wolff, C. S. (1998). Marias, Franciscas e Raimundas: uma história das mulheres da floresta Alto Juruá, Acre 1870-1945. [Tese do pós graduação]. Universidade de São Paulo.
      Wolff, C. S. (1999). Mulheres da floresta: uma história Alto Juruá, Acre (1890-1945). Editora Hucitec.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.