Stoires of Experience On The Constitution Of Political Subjectivity
Abstract
The article presents advances of the project Juan, which aim was to recognize elements that shape the political subjectivity of a multi-grade school teacher through an investigative and formative exercise in narrative writing. The work used a qualitative approach of hermeneutics-narrative type. From the perspective of narrative research, writing was an exercise of training that made it possible to build new horizons of meaning around practices.
It presents advances of pedagogical practice from the elaboration and reworking of autobiographical stories. Two categories of analysis are structured: the political in the care of life and the critical distancing pre-established forms of being a teacher. Which made it possible to reflect on how training processes allow the configuration of political subjectivity through narratives of educational experiences.
Keywords
teacher, political subjectivity, experience, narration, training
References
- Africano, M. (2018). Configuración de la subjetividad del maestro, concepción y sentido de su labor, el caso de dos colegios de Bogotá [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://hdl.handle.net/20.500.12209/10380
- Castro, C. (2018). Desde la acción política feminista: instituciones y sociedad civil organizada transformando realidades. Economistas sin Fronteras, (29), 11-15. http://ecosfron.org/wp-content/uploads/Dossier-29_finales.pdf
- Passeggi, M. (2011). Narrativas Autobiográficas: solidaridad y ética en educación. Rizoma freireano, 11, 1-11. http://www.rizoma-freireano.org/articles-1111/narrativas-autobiograficas-solidaridad-y-etica-en-educacion-maria-da-conceicao-passeggi
- Foucault, M. (1994). Hermenéutica del sujeto (F. Álvarez-Uría, trad.). Ediciones de la Piqueta.
- Foucault, M. (1995). ¿Qué es la crítica? Daimon Revista Internacional de Filosofia, 11, 5–26. https://revistas.um.es/daimon/article/view/7261
- Itaí, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Revista colombiana de educación, (63), 321-328. https://doi.org/10.17227/01203916.1705
- Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Revista Educación y Pedagogía, 18, 52-67. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19066
- Mejía, M. (2020). Educación(es), escuela (s) y pedagogía(s) en la cuarta revolución industrial desde Nuestra América. Ediciones desde abajo.
- Plata, M. (2018). Subjetividades docentes en tiempos de la excelencia educativa. Colombian Applied Linguistics Journal, 20(2), 275-290. https://doi.org/10.14483/22487085
- Rodríguez, S. (2012). Consumismo y sociedad: una visión crítica del homo consumens. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 34 (2), 189-210. http://dx.doi.org/10.5209/rev_NOMA.2012.v34.n2.40739
- Sáenz, M. (2018). Repensar el mundo desde los cuidados. Economistas sin Fronteras, (29), 16-20. http://ecosfron.org/wp-content/uploads/Dossier-29_finales.pdf