Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Between the fragility of life and the insistence of the world

Abstract

This text attempts to address the relations between knowledge, world and life and their relationship with education. The problem of knowing is posed in terms of a contradiction between knowing and learning, it seeks in the narration of experience its most finished expression and distinguishes the notions of position and exposure. To this end, the distinction between being and being is taken as a starting point, or, to put it another way, with the forms of being-being that escape identification or conversion into recognizable forms of human existence.

Keywords

life, education, world, knowledge, know

PDF (Español) HTML (Español) XML (Español) EPUB (Español)

References

  • Calvino, I. (2001). Palomar. Siruela.
  • Camus, A. (1979). El verano. Edhasa.
  • Krenak, A. (2019). Idéias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.
  • Kusch, R. (1973). El estar-siendo como estructura existencial y como decisión cultural americana. En A. Caturelli y E. Sosa (Eds.), Actas II Congreso Nacional de Filosofía (II tomo). Editorial Sudamericana.
  • Lévinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Ediciones Sígueme.
  • Lévinas, E. (1995). De otro modo que ser, o más allá de la esencia. Ediciones Sígueme.
  • Tatián, D. (2020). El estudio como cuidado del mundo. En F. Bárcena, M. López, y J. Larrosa (organizadores), Elogio del estudio. Miño y Dávila.
  • Virilio, P. (1999). El cibermundo, la política de lo peor. Cátedra.
  • Weil, S. (2009). A la espera de Dios. Trotta.
  • Lévinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.
  • Lévinas, E. (1995). De otro modo que ser, o más allá de la esencia. Salamanca: Ediciones Sígueme.
  • Tatián, D. (2020). El estudio como cuidado del mundo. En: Bárcena, F., López, M. & Larrosa J. Elogio del estudio. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2020.
  • Virilio, P. (1999). El cibermundo, la política de lo peor. Madrid: Cátedra.
  • Weil, S. (2009). Reflexiones sobre el buen uso de los estudios escolares, en: A la espera de Dios. Madrid: Trotta.

Downloads

Download data is not yet available.