español ICT in the Teaching and Learning of Statistics in Latin America, Basic and High School.
Abstract
Recent research has highlighted the digital tools available for teaching statistics in Latin America, with a particular focus on their application in the classroom for basic and secondary education students. Within this context, it stands out that GeoGebra emerged as the most recurrent tool identified during the research process. It is important to mention that this research adopts a qualitative approach, examining fifty articles selected according to inclusion and exclusion criteria, with the aim of exploring the results obtained through the use of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of statistics. Likewise, the bibliographic search was carried out through databases and primary documentary sources from recent years, which were Google Scholar, Scielo and Dialnet, where relevant information was found stating that GeoGebra emerges as the most used tool among teachers, highlighting its versatility to visualize statistical and mathematical concepts, facilitating students' understanding. In addition to GeoGebra, other tools that are used to a lesser extent were identified, such as Exelearning, Google Docs, Thatquitz Platform, Fathom, Conceptboard, Desmos Graphing, Moodle, Edmodo, Mindomo, WebQuest, Math Game Time, Blackboard, ThatQuiz, Google Forms, the Chamilo platform and Scratch.
The analysis reveals that these tools offer various advantages in teaching statistics, from interactivity to personalization of learning. However, the need to carry out more research is pointed out to fully understand the impact of these technologies on the teaching and learning process of statistics in Latin America.
Keywords
Español, ICT, teaching, tools, learning , education, mathematical statistics, Latin America, GeoGebra
References
- Acuña, N., León, M., López, L., Villar, C. y Mulford, R. (2017). Aprendizajes de las matemáticas mediados por juegos interactivos en scratch en la IEDGVCS. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2). https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.03
- Alpízar, M. (2007). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la estadística. Cuadernos, 3, 96-115.
- Amaya, D. y Yánez, M. (2021). Las TIC en el aprendizaje de la matemática en bachillerato. Polo del Conocimiento, 6(2), 583-594. https://doi.org/10.23857/pc.v6i2.2290
- Arroyo, M. y Rodríguez, M. (2020). Propuesta de herramientas TIC para facilitar el proceso enseñanza–aprendizaje de la matemática. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(12), 574-589.
- Arteaga, E., Medina, J. y Martínez, J. (2019). El Geogebra: Una herramienta tecnológica para aprender Matemática en la Secundaria Básica haciendo matemática. Conrado, 15(70), 102-108.
- Ávila, A. y Santos, I. (2019). Observación de la brecha tecnológica generacional desde el prisma de la disponibilidad léxica. Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, 25, 259-292. https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.259-292
- Barrera, M., Morales, F. y Duarte, J. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. Saber, Ciencia y Libertad, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1590
- Belfiori, L. (2014). Enseñanza de estadística con recursos TIC. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires (Argentina). https://www.researchgate.net/profile/Lorena-Belfiori/publication/321214003_Ensenanza_de_estadistica_con_recursos_TIC/links/5a155f8b0f7e9b925cd54a9b/Ensenanza-de-estadistica-con-recursos-TIC.pdf
- Cardeño, J., Muñoz, L. G., Ortiz, H. y Alzate, N. (2017). La incidencia de los Objetos de Aprendizaje interactivos en el aprendizaje de las matemáticas básicas, en Colombia. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad. https://repositorio.itm.edu.co/handle/20.500.12622/1333
- Cardona, S. (2023). Efecto del uso de metodología apoyada en las TIC en la enseñanza de la estadística [Trabajo de grado - Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/85455
- Castillo, S. (2008). Http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-24362008000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 11(2), 171-194.
- Cenich, G., Araujo, S. y Santos, G. (2019). Conocimiento tecnológico pedagógico del contenido en la enseñanza de matemática en el ciclo superior de la escuela secundaria. Perfiles Educativos, 42(167), 53-67. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59276
- Coloma, M., Labanda, M., Michay, G. y Espinosa, W. (2020). Las Tics como herramienta metodológica en matemática. Revista Espacios, 41(11), 7.
- Córdoba, F. (2015). Las TIC en el aprendizaje de las matemáticas: ¿qué creen los estudiantes? https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3660.8482
- Corrales, J. (2021). Revisión actualizada: Enseñanza de las matemáticas desde los entornos virtuales de aprendizaje. Ciencia y Educación, 5(2), 25-40. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp25-40
- Cruz, I. y Puentes, Á. (2012). Innovación Educativa: Uso de las TIC en la enseñanza de la Matemática Básica. https://helvia.uco.es/handle/10396/11641
- Cruz Pérez, M. A., Pozo Vinueza, M. A., Chamorro Sevilla, H. E., & Urquizo Buenaño, G. J. (2019). Estrategia didáctica para el desarrollo de habilidades investigativas con el aprovechamiento de las TIC.
- Espíritu, N. (2020). Estrategia metodológica de enseñanza aprendizaje de la matemática utilizando las TIC para mejorar la resolución de problemas en la I.E “Aplicación” 10836. Repositorio Institucional - USS. http://repositorio.uss.edu.pe//handle/20.500.12802/7069
- Flores, F., Vásquez, C. y González, F. (2021). El uso de las TIC en la enseñanza de conceptos geométricos en la educación básica. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000200121
- Fonseca, A. (2014). Propuesta de enseñanza-aprendizaje de estadística a través del diseño de un objeto virtual de aprendizaje (OVA). [PhD Thesis]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/74957
- García, L. y Solano, A. (2020). Enseñanza de la Matemática mediada por la tecnología. EduSol, 20(70), 84-99.
- George, C. (2020). Reducción de obstáculos de aprendizaje en matemáticas con el uso de las TIC. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-16. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.697
- Gómez, M. (2021). Uso de Tics en la Enseñanza del Aprendizaje de la Estadística en Estudiantes de Básica Superior. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/2346
- Gómez, J., Medina, A. y Niño, J. (2022). Aprendizaje Basado en Proyectos con integración TIC para la enseñanza de estadística a estudiantes de primaria. Gestión y Desarrollo Libre, 7(13). https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8783
- Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: Retos y perspectivas. Entramado, 14(2), 198-214.
- Gutiérrez, H., Aristizabal, J. y Rincón, J. (2020). Procesos de visualización en la resolución de problemas de matemáticas en básica primaria apoyados en ambientes de aprendizaje mediados por las TIC. Sophia, 16(1), 120-132. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.975
- Gutiérrez, L. (2023). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la matemática basadas en el uso de las TIC para el desarrollo de competencias lógico matemáticas en estudiantes de educación básica secundaria. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 4(7), Article 7. https://doi.org/10.59654/50fnvs10
- Hernández, E., Briones, A., Serdeira, P. y Medina, F. (2016). Geogebra y TIC en matemáticas de enseñanza secundaria. Anuario de Jóvenes Investigadores, 9, 212-215.
- Herrera, J. (2017). La investigación cualitativa. http://148.202.167.116:8080/xmlui/handle/123456789/1167
- Islas, C. (2017). La implicación de las TIC en la educación: Alcances, Limitaciones y Prospectiva. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 861-876. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.324
- Jiménez, J. y Jiménez, S. (2017). GeoGebra, una propuesta para innovar el proceso enseñanza-aprendizaje en matemáticas. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 4(7), Article 7. https://www.ctes.org.mx/index.php/ctes/article/view/654
- Leal, S., Lezcano, L. y Gilbert, E. (2021). Usos innovadores del software GeoGebra en la enseñanza de la matemática. Varona. Revista Científico Metodológica, 72, 51-53.
- León, A. y Mcnish, M. (2018). Mediación de las TIC para el aprendizaje autónomo en estudiantes de secundaria.
- López, M. (2023). ¿Qué son las herramientas tecnológicas? Campus Training. https://www.campustraining.es/noticias/que-son-herramientas-tecnologicas/
- Mesa, G., Meza, H., Pérez, J. y Salcedo, S. (2023). Fortalecimiento del pensamiento aleatorio mediado por ambiente virtual de aprendizaje Chamilo en estudiantes de décimo grado de la Institución Educativa Nueva Esperanza de Sincelejo. [Trabajo de grado - Maestría, Universidad de Cartagena]. https://doi.org/10.57799/11227/12037
- Mesa, M., Morales, F. y Duarte, J. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. Saber, ciencia y libertad, 12(2), 220-232.
- Moreira, F., Anzules, M., Solís, R., Santos, N. y Rodríguez, P. (2023). Aplicaciones móviles en el proceso de Enseñanza Aprendizaje de las Matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 5921-5938.
- Oñate, L. (2023). Aula invertida como estrategia activa para el perfeccionamiento de la comprensión lectora de los estudiantes de educación básica elemental [Tesis de grado, Ambato: Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/5980
- Patiño, N., Bárcenas, S. y Fernández, J. (2013). Estrategias mediadas por la tecnología que contribuyen al desarrollo y socialización del conocimiento en matemáticas. Zona próxima, 19, 95-106.
- Pinzón, Y., Poveda, O. y Pérez, A. (2015). Un estudio sobre el desarrollo del pensamiento aleatorio usando recursos educativos abiertos. Apertura, 7(1), 1-13.
- Quintero, M. y Jerez, J. C. (2019). Las TIC para la enseñanza de la matemática en educación media general. RECITIUTM, 6(1), 20-36.
- Rodríguez, A. y Rodríguez, J. (2020). Las TIC en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la estadística en estudiantes de Séptimo grado de la Institución Educativa Francisco Julián Olaya.: ICT in the teaching-learning process of statistics in seventh grade students of the Francisco Julián Olaya Educational Institution. Revista de Investigación, Ciencia y Tecnología, 7(7), Article 7.
- Rosero, J. (2018). Impacto del uso de las TIC como herramientas para el aprendizaje de la matemática de los estudiantes de educación media. Cátedra, 1(1), 70-91.
- Rueda, R. y Silis, J. (2018). Simulador Logic.ly ¿Herramienta tecnológica para facilitar el proceso enseñanza-aprendizaje sobre las Matemáticas? Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/223
- Sabatés, L. (2020). La revisión de la literatura científica: Pautas, procedimientos y criterios de calidad. https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2020/222109/revliltcie_a2020.pdf
- Vaillant, D., Zidán, E. R. y Biagas, G. B. (2020). Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemática. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28, 718-740.