UPTC Radio's media education, interweaving of meanings between communication and education
Abstract
The research base of this article reviewed the origin of university radios and their link with higher education. As part of the results, it carries out a historical characterization of UPTC Radio, describing the motivations to integrate students and teachers as program producers, despite the fact that the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC) does not offer a degree in communication or journalism. It describes the design and standardization of radio workshops. It analyzes the relationship between higher education and media education; for this, it refers to how radio workshops are articulated with the process of producing radio programs, with academic programs including, academic courses, academic practices, internships, and thesis work. It also explores specific cases of media education, with producers of radio programs such as “Nuevo Amanecer Agropecuario” (New Agricultural Dawn), “Cuidando con Cuidado” (Caring with Care), and “Pensamiento Colectivo” (Collective Thought) from the Agronomic Engineering, Nursing, and Social Sciences Teaching careers, respectively. This case, in media education, has encouraged participants to promote the social appropriation of knowledge and the development of media competencies.
Keywords
communication-Education, Media Education, University Radio, Media Literacy, Media Education Information Literacy (AMI), Educommunication, Information Literacy, Media competence, Uptc Radio
References
- Aguaded-Gómez, J. I. (2012) Apuesta de la ONU por una educación y alfabetización mediáticas. United Nations aiming at Media Literacy Education. Comunicar, 38. España. p. 7-8.
- Cendales, L. (2004). La Metodología de la Sistematización. Una Construcción Colectiva. Revista Aportes, 57, 91-114. https://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0750/6_CEN_MET.pdf
- De Oliveira Soares, I. (2009). Caminos de la educomunicación: Utopías, confrontaciones, reconocimientos. Revista Nómadas, 30, 194-207. https://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/component/content/article/19-pluralismo-y-critica-en-las-ciencias-sociales-nomadas-30/233-caminos-de-la-educomunicacion-utopias-confrontaciones-reconocimientos
- Deslauriers, J. P. (2005). Investigación Cualitativa. Guía Práctica. (Gómez Mendoza, M. A., trad.) Editorial Papiro.
- Ferrés, J. (2000). Educar en una cultura del espectáculo. Paidós Ibérica. Papeles de comunicación
- Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores. Comunicar, 29 (15), 100-107. https://www.redalyc.org/pdf/158/15802918.pdf
- Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación , 38 (19). https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
- Ferrés, J. y Masanet, M. J. (2017). La eficacia comunicativa en la educación: Potenciando las emociones y el relato. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 52 (25), 51-60. https://www.redalyc.org/journal/158/15852692009/html/
- Freire, P. (2007). ¿Extensión o Comunicación? La concientización en el medio rural. 24a ed. Siglo XXI Editores. (Obra original publicada en 1969).
- Huergo, J. A. y Fernández, M. B. (1999). Territorios de Comunicación / Educación. Universidad Pedagógica Nacional.
- Huergo, J. A., De Oliveira Soares, I., Torres, W. y Valderrama, C. y otros. (2000). Comunicación-Educación: coordenadas, abordajes y travesías. Siglo del Hombre Editores. Universidad Central – DIUC.
- Huergo, J. (2005). Hacia una genealogía de comunicación/educación. Ediciones de Periodismo y Comunicación Social – Universidad Nacional de La Plata.
- Huergo, J. (2006). Nuevos apuntes sobre la pedagogía de la comunicación. Revista Q Educación Comunicación Tecnología, 1 (3), 22 p. http://revistaq.upb.edu.co
- Huergo, J. (2007). Los medios y tecnologías en educación. Ediciones de Periodismo y Comunicación Social – Universidad Nacional de La Plata.
- Kaplún, M. (1985) El comunicador popular. CIESPAL.
- Kaplún, M. (1992) A la educación por la comunicación. La práctica de la comunicación educativa. Santiago de Chile: UNESCO.
- Kaplún, M. (1998) Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre.
- Pérez Tornero, J. M. (2000). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Nuevos lenguajes y conciencia crítica. Paidós - Papeles de comunicación.
- Martín-Barbero, J. (2000). Ensanchando territorios en comunicación/Educación. En: C. E. Valderrama. Comunicación-educación, coordenadas, abordajes y travesías. Universidad Central.
- Narváez-Montoya, A. (2019a). Comunicación educativa, educomunicación y educación mediática: una propuesta de investigación y formación desde un enfoque culturalista. Palabra Clave, 22 (3), 30 p. http://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.11
- Narváez-Montoya, A. (2019b). Educación mediática, institución cultural y nación. Entre el púlpito, el museo e internet. Pedagogía y Saberes, 50, 159-172. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-24942019000100159
- Narváez-Montoya, A. (2021). Educomunicación y alfabetización mediática: ¿tecnología o cultura? ¿adiestramiento o educación? Pedagogía y Saberes, 55, 155-174. https://doi.org/10.17227/pys.num55-12245
- Strauss, A. y Corbin, J. (2012). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
- Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Editorial Síntesis.
- Valderrama, C. E. (2000). Comunicación-Educación: coordenadas, abordajes y travesías. Siglo del Hombre Editores, Universidad Central – DIUC.