Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Conceptual Maps and Their Influence on Teaching for Understanding

Abstract

This work presents an educational experience with students of the sixth grade of the Pablo VI Educational Institution in Sotaquirá(Boyacá, Colombia), and seventh grade of the Sergio Camargo Educational Institution in Miraflores (Boyacá, Colombia) in the area of Natural Sciences and Environmental Education, during the first semester of the year 2017. The results of the first and second period in the area are contrasted once the proposed strategy has been applied. The fundamental objective is the significant understanding of scientific knowledge through conceptual maps, applied in the design and development of structured didactic units for sixth grade in natural sciences, which support the Research - Action methodology implemented for the proposal. It is based on the
works of Joseph Novak (1992), on conceptual maps; Meaningful learning, by David Ausubel (1963); and the epistemological contributions of David Perkins (2010) regarding Education for Understanding, and Julián de Zubiría Samper (2006) regarding pedagogical models and the meaning of education. With the implementation of structured didactic units based on conceptual maps, a significant knowledge of the natural sciences is promoted in the institution under study, allowing students not only to learn, but also to do it comprehensively.

Keywords

Education, Strategy, Meaningful understanding, Conceptual map, Students, Research

pdf (Español)

References

De Zubiría Samper, J. (2006 p107). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía
dialogante. Bogotá, D.C., Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio -
Colección Aula Abierta.
De Zubiría Samper, J. (2006 p199). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía
dialogante. Bogotá, D.C.: Cooperativa Editorial Magisterio - Colección Aula Abierta.
De Zubiría Samper, J. (2006 p31). Los modelos pedagógicos: Hacia una pedagogía
dialogante. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio - Colección Aula
Abierta.
Institución Educativa Técnica Pablo VI Sotaquirá. (2016 p18). Currículo,
Propuesta Pedagógica. Proyecto Educativo Institucional 2016. Sotaquirá,
Boyacá, Colombia: IE Pablo VI.
Institución Educativa Técnica Pablo VI Sotaquirá. (2016 p7). Proyecto
Educativo Institucional. Misión. Sotaquirá, Boyacá, Colombia: IE PabloVI.
Ministerio de Educación Nacional. (2006, p18). Estándares Básicos de
Competencias. Documento No.3. MEN.
Ministerio de Educación Nacional. (2006, p21). Desempeños de Competencias.
Documento No.3. MEN Colombia.
Moreira, M. A. (25 y 26 de marzo de 2013). Mapas conceptuales y aprendizaje
significativo. Obtenido de mapasesp.pdf: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/
mapasesp.pdf
Pereyra, M. (14 de octubre de 2008). Redacción 1 - Facultad de Ciencia
Política y RR.II de la Universidad Nacional de Rosario. Obtenido de
La Investigación Acción en Educación: http://www.fcpolit.unr.edu.ar/
redaccion1/2008/10/14/la-investigacion-accion-en-educacion/
Perkins, D. (1999 cp2). ¿Qué es la comprensión? Obtenido de La enseñanza
para la comprensión. Fragmento de M. Stone Wiske (Compil.): http://
www.medfamco.fmed.edu.uy/Archivos/pregrado/Ciclo_Introductorio/
Materiales/que_es_la_comprensi_n_1.pdf
Perkins, D. (2010). Enseñanza para la Comprensión EpC. Obtenido de http://
www.slideshare.net/cavalos82/la-enseanza-para-la- comprensin

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.