Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Creation of unpublished texts, an assertive strategy in the classroom

Abstract

The purpose of this research was to analyse, within the school context, flaws and weaknesses presented by fifth grade students of the Educational Institution
“Álvaro González Santana”, “Rosario” and “Manitas” branches whose objective was to encourage students on the creation of unpublished texts that express the reality of their context. This proposal included a qualitative methodology of socio-critical type, with a research action, where the findings show that the students, in their majority, present neglect at the moment of the textual creation, evidenced in the low level of written production, lack of cohesion, coherence, construction of sentences and structuring of ideas. It was possible to demonstrate that, when taking innovative strategies to the students, their creation of written texts was enriching, the so-called neglect went into the background and an interesting moment of creation was activated.

Keywords

Teaching, motivation, learning, strategy, written production.

pdf (Español)

References

Carlino, P. (2006). Escribir, Leer y aprender. Madrid, España: Fondo de la
Cultura Económica
Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Barcelona, España: Anagrama
Grimson, A. (2006). Relatos de la diferencia y la Igualdad. Brasilia: Felfac
Hayes, J. (1996). Un nuevo marco para la comprensión de lo cognitivo y lo
emocional en la escritura.
Mariño Díaz, L., Pulido Cortés, O., & Morales Mora, L. (2016). Actitud
filosófica, infancia y formación de maestros. Praxis & Saber, 7(15), 81-101.
https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5724
Mendoza Alfredo. (2015) Desarrollo de habilidades lingüísticas. Pág. 07, párr. 6.New Jersey: Erlbaum.
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la
Torre.
Peñarrieta, L. (2010). Desarrollo de habilidades comunicativas básicas en niños
de 9 a 13 años a través de la radio. Revista de Investigación en comunicación
y desarrollo. 1 (1), 53-61.
Samacá Bohórquez, I. (2016). El espíritu científico en la primera infancia. Praxis
& Saber, 7(13), 89 - 106. https://doi.org/10.19053/22160159.4167
Solé, I. (1987). Estrategias de lectura y escritura. Barcelona, España: Grao
Uhart Hebe (2010) Relatos Reunidos, Argentina: Alfaguara.
Vygotsky, L. (1979). Historia del desarrollo de las funciones psicológicas. La
Habana. Científico técnico.

Downloads

Download data is not yet available.