Documentary Study: Pedagogical Practices in Reading Comprehension in High School Students
Abstract
This study presents a systematic literature review whose main objective was to describe the impact of pedagogical practices on the development of reading comprehension in secondary school students from 2019 to 2024 in Latin America. A total of 33 studies that met the inclusion criteria were identified. The search process was conducted in the Scopus, Scielo, and Dialnet databases, followed by full-text screening and analysis using the principles of thematic analysis (Braun & Clarke, 2012). The analysis of the included studies revealed three key aspects in the implementation of pedagogical practices: those that establish an active interaction with the text through visualization, inference, and synthesis skills; those that emphasize metacognition to achieve reading comprehension; and practices that promote integration between the text and the student's experiences, where self-perception, contextual analysis, collaborative work, and personalization were key to developing literal, inferential, and critical skills.
Keywords
reading comprehension, pedagogical knowledge, pedagogical practice, secondary education
References
- Alvarado Ortega, M. P. & Balderas Domínguez, J. (2023). Comprensión lectora y experiencias de vida: percepciones de estudiantes de secundaria en contextos escolares y socioculturales de Ciudad Juárez (México). Papeles, 15(29).
- Berger, P., & Luckmann, T. (2003). I. Los fundamentos del conocimiento en la vida cotidiana II. La sociedad como realidad objetiva. En La construcción social de la realidad. Amorrortu.
- Castro Zubizarreta, A., Ezquerra Muñoz, P. & Argos González, J. (2018). Profundizando en la transición entre educación infantil y educación primaria: la perspectiva de familias y profesorado. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1).
- Del Puerto, L. G., Thoms, C. & Boscarino, E. (2018). Nivel de comprensión lectora en estudiantes que inician primer año de carrera universitaria. Revista Científica de la UCSA, 5(2), 11-25.
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1996). Handbook of Qualitative Research. Journal of Leisure Research, 28(2), 132.
- Galeano-Sánchez, N. & Ochoa-Angrino, S. (2022). Estrategias para el mejoramiento de la comprensión lectora de textos argumentativos en la escuela secundaria. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 504-526.
- Gergen, K. J., Diazgranados Ferráns, S. & Estrada Mesa, A. M. (2007). Construccionismo social: aportes para el debate y la práctica. Universidad de los Andes.
- Gómez Betancur, M. I., González Garzón, C. A. & Cogollo Pitalúa, R. R. (2023). Fortalecimiento de la lectura crítica en estudiantes de secundaria a través del uso de la intertextualidad. Revista Internacional de Cooperación y Desarrollo, 10(2), 95-107.
- Gordillo Alfonso, A. & Flórez, M. P. (2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, 1(53), 95-107.
- Iturra Herrera, C., Donoso Osorio, E. & Errázuriz Cruz, C. (2023). Mediaciones y estrategias aplicadas por los profesores en modalidad virtual: ¿cómo favorecer el trabajo con textos escritos en pandemia? Literatura y Lingüística, 47, 251-278.
- Norris, N., & Walker, R. (2005). Naturalistic Inquiry. In Research Methods in the Social Sciences (pp. 131-137). Sage Publications.
- Novoa-Castillo, P. F. et al. (2021). Estrategias metacognitivas en entornos digitales para estudiantes con baja comprensión lectora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23.
- Ouzzani, M. et al. (2016). Rayyan-A Web and Mobile App for Systematic Reviews. Systematic Reviews, (5), 1-10.
- Page, Matthew J. et al. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372(1).
- Parra Díaz, M. A. (2022). Desarrollo de habilidades en pensamiento crítico a partir de la propuesta de lectura minuciosa y escritura sustantiva en las clases de ciencias sociales. Lenguaje, 50(2S).
- Santa María Relaiza, H. R. et al. (2021). Política educativa en América Latina. Revista Innova Educación, 3(2), 321-334.
- Trucco, D. (2014). Educación y desigualdad en América Latina. Cepal.