Coping with English Learning and Teaching Challenges in a Public Primary School

Abstract
This article presents the findings of a biographical-narrative study, which shows how nineteen female preschool and primary teachers with the coordinator researcher of a public school located in southern of Bogotá, Colombia have experienced the teaching of English. Pair conversations were video recorded, transcribed, and converted into stories. Emotional and recurring narrated events were grouped and the interpretation focused on the stories’ content. Findings revealed that we are afraid of teaching English, so, we either avoid or take charge of teaching English depending on the grade. We acknowledged our needs when teaching English; we highlighted the profiles of English teachers; we questioned state policies on methodologies; we recognized the barrier posed by language proficiency exams to obtain a transfer or to continue our studies; and we provided alternatives to plan and teach English lessons. This study could broaden perspectives on English teaching in preschool and primary education of the public sector.
Keywords
personal epistemologies, public primary schools, teaching English language to children
References
- Adrianzén Segovia, C. S. (2021). Influencia de la ansiedad en el aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera en estudiantes de educación superior. INNOVA Research Journal, 6(3), 58-78. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1742
- Atkinson, R. (2002). The life story interview. In J. F. Gubrium & J. A. Holstein (Eds.), Handbook of interview research: Context & method (pp. 121-140). SAGE Publications.
- Barkhuizen, G. (2011). Narrative Knowledging in TESOL. TESOL Quartely, 45(3), 391-414.
- Bastidas, J., & Muñoz-Ibarra, G. (2011). A diagnosis of English language teaching in public elementary schools in Pasto, Colombia. HOW: A Colombian Journal for English Teachers, 18, 95-111
- Benesch, S. (2017). Emotions and English Language Teaching. Exploring teachers’ emotions labor. Routledge: Taylor & Francis Group
- Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: recogida y análisis de datos. Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto) biográfica, 2(1), 79-109.
- Benson. P. (2005). (Auto)biography and learner diversity. In P. Benson, & D. Nunan (Eds.), Learners stories: difference and diversity in language learning (pp. 4-21). Cambridge: Cambridge University Press.
- Camargo, S. (2022). ¡Ahí, me tocó inglés! In Jiménez, A.; Caro.; Torres, C.; Rodríguez, C.; Emary.; Chaves, E.; Gómez, J.; Téllez, J.; Lulú.; Gómez, M.; Maispin.; Galvis, M.; Maru.; Castañeda-Usaquén, ME.; Barbosa, N.; Otilia.; Hernández, R.; Camargo, S.; Rincón, S.; and Yami. (Eds) ¡El inglés entre nos…! (pp.259-266). Castañeda-Usaquén, ME (Ed).
- Cárdenas, M. L., González, A., & Álvarez, J. A. (2010). El desarrollo profesional de los docentes de inglés en ejercicio: algunas consideraciones conceptuales para Colombia. Folios, (31), 49-68. https://doi.org/10.17227/01234870.31folios49.67
- Caro. (2022). “A mí déjenme lo que quieran, menos inglés”. In Jiménez, A.; Caro.; Torres, C.; Rodríguez, C.; Emary.; Chaves, E.; Gómez, J.; Téllez, J.; Lulú.; Gómez, M.; Maispin.; Galvis, M.; Maru.; Castañeda-Usaquén, ME.; Barbosa, N.; Otilia.; Hernández, R.; Camargo, S.; Rincón, S.; and Yami. (Eds) ¡El inglés entre nos…! (pp.31-56) Castañeda-Usaquén, ME (Ed).
- Castañeda-Londoño, A. (2023). Traces of knowledge otherwise... English teachers' experiences of knowledge [Doctoral dissertation, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Doctorado Interinstitucional en Educación – Universidad del Valle, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Universidad Pedagógica Nacional].
- Castañeda-Usaquén, ME. (2022). ¡El inglés entre nos…! In Jiménez, A.; Caro.; Torres, C.; Rodríguez, C.; Emary.; Chaves, E.; Gómez, J.; Téllez, J.; Lulú.; Gómez, M.; Maispin.; Galvis, M.; Maru.; Castañeda-Usaquén, ME.; Barbosa, N.; Otilia.; Hernández, R.; Camargo, S.; Rincón, S.; and Yami. (Eds) ¡El inglés entre nos…! Castañeda-Usaquén, ME (Ed).
- Clavijo, A. (2016). English Teaching in Elementary School: Some critical issues. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(1). Printed ISSN 0123-4641 Online ISSN 2248-7085.
- Corman, S. (2013). The Difference between Story and Narrative. Arizona State University. Center for Strategic communication. Mar 21, 2013. https://csc.asu.edu/2013/03/21/the-difference-between-story-and-narrative/
- Díaz, I. J., Ipia Salinas, C., & Cuesta Medina, L. (2023). Shaping better futures: Inside-out Colombian English language teachers’ gaps and practices. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 25(2), 65–79. https://doi.org/10.15446/profile.v25n2.
- Dussel, E. (2012). Filosofía de la cultura y transmodernidad. Editorial Docencia.
- Dussel, E. (October 9th of 2018). Cámara de diputados. Foro inaugural reforma educativa para la cuarta transformación. [video Archive] La transformación de la educación hacia la descolonización de la pedagogía (youtube.com)
- Emary. (2022). El inglés es el coco. In Jiménez, A.; Caro.; Torres, C.; Rodríguez, C.; Emary.; Chaves, E.; Gómez, J.; Téllez, J.; Lulú.; Gómez, M.; Maispin.; Galvis, M.; Maru.; Castañeda-Usaquén, ME.; Barbosa, N.; Otilia.; Hernández, R.; Camargo, S.; Rincón, S.; and Yami. (Eds) ¡El inglés entre nos…! (pp.81-95). Castañeda-Usaquén, ME (Ed).
- Enever, J. (2016). Primary ELT: Issues and trends. In the Routledge handbook of English language teaching (pp. 353-366). Routledge.
- Ennser-Kananen, J., Escobar, C. F., & Bigelow, M. (2017). “It’s practically a must”: Neoliberal reasons for foreign language learning. International Journal of Society, Culture and Language, 5(1), 19-28.
- Jordao, C. (2016). Decolonizing identities: English for internationalization in a Brazilian university. Interfaces Brasil/Canadá, 16(1), 191–209.
- Fals Borda, O. (October 9th, 2017). Concepto Sentipensante in Tomas Rodríguez Villasante. [Video Archive]. YouTube. https://youtu.be/mGAy6Pw4qAw
- Giroux, H., and Simon, R. (1988). Schooling, popular culture, and a pedagogy of possibility. Journal of Education. V. 170 (1), 9-26. Trustees of Boston University.
- González, A. & Llurda, E. (2016). Bilingualism and globalisation in Latin America: fertile ground for native-speakerism in LETs and NESTs: Voices, Views and Vignettes. Fiona Copland, Sue Garton and Steve Mann (Eds). British Council. http://publications.aston.ac.uk/id/eprint/28660/1/pub_BC_Book_VVV_online_screen_res_FINAL.pdf#page=93
- Guerrero Arias, P., (2010). Corazonar Desde Las Sabidurias Insurgentes El Sentido De Las Epistemologias Dominantes, Para Construir Sentidos Otros De La Existencia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (8), 101-146.
- Guerrero, C. H. (2010). Elite vs. folk bilingualism: The mismatch between theories and educational and social conditions. How, 17(1), 165-179.
- Guerrero-Nieto, C. H., & Quintero, A. (2021). Elementary school teachers in neoliberal times: The silent voices that make educational policies work. Profile Issues in Teachers Professional Development, 23(1), 27-40.
- López Gopar, M. (2014). Teaching English critically to Mexican children. ELT Journal: An International Journal for English Teachers to Speakers of Other Languages, 68(3), 310-320. https://doi.org/10.1093/elt/ccu017
- Maldonado Torres, N. (2007). On the coloniality of being: Contributions to the development of a concept. Cultural Studies, 21(2-3), 240-270. https://www.udesc.br/arquivos/ceart/id_cpmenu/5800/MALDONADO_Torres_ON_THE_COLONIALITY_OF_BEING_1550515847301_5800.pdf
- Maru. (2022). ¡Estaba cansada del verbo To Be! In Jiménez, A.; Caro.; Torres, C.; Rodríguez, C.; Emary.; Chaves, E.; Gómez, J.; Téllez, J.; Lulú.; Gómez, M.; Maispin.; Galvis, M.; Maru.; Castañeda-Usaquén, ME.; Barbosa, N.; Otilia.; Hernández, R.; Camargo, S.; Rincón, S.; and Yami. (Eds) ¡El inglés entre nos…! (pp.185-193). Castañeda-Usaquén, ME (Ed).
- Maturana, H. (2017) “Amar Educa”: El mensaje de Humberto Maturana a los educadores. Ceremonia de inicio escolar 2017, municipalidad de Chiguayante. Elige Educar. https://eligeeducar.cl/amar-educa-mensajes-humberto-maturana-los-educadores
- Meyer. (2013). Holographic epistemology: Native Common Sense. China Media Research, 9(2), 94-10. https://education.illinois.edu/docs/default-source/default-document-library/hereca256a3980b76a29a33dff4b008a8698.pdf?sfvrsn=0
- Mignolo, W. D. (2011). The Darker Side of Western Modernity: Global Futures, Decolonial Options. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv125jqbw
- Mignolo, W. (2014). Educación y decolonialidad: aprender a desaprender para poder re-aprender Un diálogo geopolítico-pedagógico con Walter Mignolo. ISSN 0327-7763 (impresa) / ISSN 2451-5434 (en línea) Revista del IICE /35 (2014) [61-71] Por Facundo Giuliano y Daniel Berisso. https://www.academia.edu/19744419/EDUCACION_Y_DECOLONIALIDAD
- Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1994). Ley 115 decreto 1860 (1994). https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-51457.html
- Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2002). Decreto 1278 (2002) Decreto_1278_2002.doc (mineducacion.gov.co)
- Ordoñez, C. (2004). EFL and native Spanish in elite bilingual schools in Colombia: A first look at bilingual adolescent frog stories. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 7(4), 449-474. https://doi.org/10.1080/13670050408667825
- Ortiz-Ocaña, L. A. (2017). Decolonizing Research in Education. PRAXIS-COLOMBIA, 13(1), 93-104.
- Otilia. (2022). “No se pudo ahorita tampoco”. In Jiménez, A.; Caro.; Torres, C.; Rodríguez, C.; Emary.; Chaves, E.; Gómez, J.; Téllez, J.; Lulú.; Gómez, M.; Maispin.; Galvis, M.; Maru.; Castañeda-Usaquén, ME.; Barbosa, N.; Otilia.; Hernández, R.; Camargo, S.; Rincón, S.; and Yami. (Eds) ¡El inglés entre nos…! (pp.227-246). Castañeda-Usaquén, ME (Ed).
- Palermo, Z. (2015). Para una pedagogía decolonial. Ediciones Signo. http://profesoradololamora.c0320146.ferozo.com/descargas/palermoZulmaEd_pedagofiaDecolonial_comp. pdf
- Pinter, A. (2011). Children learning second languages. Springer.
- Richards, J. C. (2011). " Every word is true": stories of our experiences in a qualitative research course. The Qualitative Report, 16(3), 782.
- Rivas, J. I., Hernández, F., Sancho, J. M., & Núñez, C. (2012). Historias de vida en educación: Sujeto, Diálogo, Experiencia. Barcelona: Dipòsit Digital UB. Retrieved from http://hdl.handle.net/2445/32345
- Rivas, J. L. (2019). Re-Instituyendo la investigación como transformadora. Descolonizar la investigación educativa in De Melo, A., Espinosa Torres, I., Pons Bonals, L., & Rivas Flores, J. (Ed.) Perspectivas decoloniales sobre la educación. (pp. 23-60) Málaga (ESP); Guarapuava. Editora UNICENTRO UMA.
- Santos, Boaventura de Soussa (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce – Extensión Universitaria. Universidad de la República. Montevideo, Uruguay. http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/Descolonizar%20el%20saber_final%20-%20C%C3%B3pia.pdf
- Shirley, V., & Angulo, D. (2019). Enacting Indigenous Research Methods. In Applying Indigenous Research Methods: Storying with Peoples and Communities. (pp. 57-75). Sweeney W. & San Pedro T. (Eds.). Routledge.
- Spivak, G. (2003). ¿Puede hablar el subalterno? Revista Colombiana de Antropología, 39(1-2), 297-364. http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/v39/v39a10.pdf
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research grounded theory procedures and techniques. London: Sage Publications.
- Suárez, Daniel H. (2011). Relatos de experiencia, saber pedagógico y reconstrucción de la memoria escolar. Educação em Revista, 27(1), 387 – 416. https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000100018
- Van der Walt, J. L. (2017). Neoliberalism and education: A reformational pedagogical perspective (part 2). KOERS — Bulletin for Christian Scholarship, 82(1). https://doi.org/10.19108/KOERS.82.1.2302
- Walsh, C. (2017, February 7). Oiga profe/Pedagogías decoloniales [Video file]. UNIMINUTO TELEVISIÓN. https://www.youtube.com/watch?v=j6FNfOdh7tU